Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: off-topic
Läst 7594 ggr
anyberg
0

Piskande svansar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har funderat lite på det här med piskande svansar, haha.

Generellt skulle man väl kunna tolka en svischande svans som att det är något som irriterar. En fluga eller nåt annat som ska bort.

I ridningen kan man ju också se detta fenomen. Om det inte beror på något som skaver eller orsakar smärta på nåt sätt. Vad kan det bero på då? Vad tror ni?

Jag funderar på om det kan bero på att hästen egentligen bara vill förklara att något är jobbigt. Ungefär som att man grimaserar när man lyfter något tungt. Det behövder ju inte betyda att man vill bort från "lyftandet". Tyngdlyftning eller andra saker som är jobbigt kan man ju samtidigt tycka är kul…om ni förstår vad jag menar?

Kan ta ett exempel för enkelhetens skull, här är ett klipp på Tobbe Larsson där man ser att hästen viftar lite med svansen. Ser ut som det mest sker när Tobbe ber om extra samling, alltså när det blir som tyngst för den här tunga hästen.

Hur tolkar ni det?

Gyllir
0

Bra fråga! Min häst svischar med svansen lite när vi gör finesse övningar (förhållande+drivande hjälper). Upplever det som en spänning i hästen, att den egentligen inte riktigt vill göra det jag ber om. Inget positivt. Men din förklaring kan jag också köpa. Jag vet faktiskt inte… Dock vet att jag det går att få hästen att samla sig fint, utan att den piskar med svansen!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

anyberg
0

#1 Absolut! Ju starkare hästen blir desto mer kommer kanske svansen lugna sig? Så är det säkert för Tobbes frieser också. :)

Det är klart man inte vill göra något som är jobbigt, det vill ju ingen. Men om det leder fram till något som gör en starkare så kämpar man sig nog igenom det ändå. Men det är ju lättare för oss att förstå än för hästarna.

Zaphix
0

Vet inte riktigt.. Men känns ju lite som att det kan vara lite olika. Ibland verkar det vara ett tecken på koncentration, att hästen fokuserar på det den gör och tar i lite extra. Men andra gånger är det tecken på irritation hos hästen.

Endel verkar göra det när de blir förbannade över nåt människan ber om, och för en del till och med ett sätt för dom att komma undan att arbeta. Körde en travare som lärt sig att vifta med svansen för att fånga in tömmen och knipa fast den så man bara hade kontrollen över en töm..

Men vissa hästar viftar med svansen i hagen när de brallar runt lite för att släppa spänningar.

Känns som en sak som är mindre lätt att se en röd tråd i..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#3 Ja visst verkar det kunna ge uttryck för så otroligt många olika saker!

Det viktigaste är väl att helt enkelt inte lägga in en enda generell betydelse i det. Som i så mycket annat förstås! :)

Skulle vara intressant å lista allt det kan betyda däremot. Undra hur lång den listan skulle bli.

LinaN
0

en annan sak som slår mig är att när hästen ökar sin samling så är det något inom mig som säger att den svängning som blir genom kroppen får sin urladdning i svansen eftersom den hänger löst.

Litet som när dressyrryttare sitter och tydligt nickar avslappnat med huvudet i takt med hästens rörelse eftersom energin färdas genom sätet, upp genom ryggraden och frigörs i huvudet…..

sen finns det många typer av svishande också :D Flugor, irritation, medvetet svishande för tillrättavisande…. osv osv

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Miikan
0

Jag vet en ponny som swischar med svansen varje gång man ''sätter'' skänkeln i den. Jag har inte ridit den på väldigt länge, men det verkar som den tycker det är obehagligt med skänkel mot mage. Kan den möjligtvis ha/haft blåmärken? Eller att den nu fått det till en (o)vana och swischar bara för att? Den som rider ponnyn rider oftast med sporrar och tycker att ponnyn är ganska skänkeldöv och tar i hårt direkt istället för små tryck först

Zaphix
0

#6: Stallkompisens häst är emellanåt sån. När hon fäller är hon känslig in pälsen och tycker inte om att bli borstad eller ha skänkeln på sig då. Och då viftar hon vilt med svansen, stryker öronen bakåt och hugger mot skänkeln..

Men hon kan också hålla på så när hon blir förbannad på att ryttaren inte låter henne göra som hon vill. Om hon behöver gå framför ridsällskapet fast hon inte vill, eller om hon inte får gå först fast hon vill, eller om hon inte får springa ikapp hästen framför o.s.v..

En dam med humör som alltid talar om vad hon tycker, en pissmärr helt enkelt.

Men bara man inte låter henne göra som hon vill när hon är sån blir hon trevlig sedan. Blir förbannad och fortsätter man be om sakka sak då så gör hon det tillslut.. Handlar om egen vilja i hennes fall.

Tycker det är bra att hästen berättar vad den tycker på ett tydligt sätt, men man kan lyssna på det och efter man förstått vad hästen vill besluta om vilken av viljorna som ska få gå igenom, min eller hästens.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jackiejohn
0

Min ponny slår med svansen när precis innan han tänker bocka Glad Vilket gjort att jag kan förebygga ett bockande när jag promenerar med honom eller bara tar ut honom ur hagen så han får gå lite på gårdplanen..

Mitt ena vbl slänger upp svansen som en arab varje gång vi galopperar och även i hagen så det har inte med att de sitter en ryttare på,

Och mitt andra vbl har alltid svansen lite upplyft i ridning och markhantering så jag vet inte, det är nog olika för om jag kollar på mina hästar så är det bara vanor eller vad ska man säga? Inegn av dom har ont iaf eller lyfter på svansen vid extra koncentration Glad

Elshira
0

Jag har märkt att hästar ofta svichar med svansen när de gör galoppombyten. Det kräver dels styrka men framför allt koncentration och balans.

Jag är överrygad om att hästar som inte har ont av en eller annan anledning, och som rids på ett bra sätt kan göra det ändå. Ungefär som att katter kan spinna både när de njuter och när de har ont~

Hakuna matata!

JoannaNi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Frågan är om hästen, när den verkligen ska vara samlad och bära så pass mycket vikt på sina bakben, kan den utföra ryckiga rörelser med sin svans?

vid 1:20 rids en mycket fin hingst i MYCKET hög grad av samling, (finns det en högre grad av samling än en levad?) Jag ser ingen piskande svans.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=C6uKeWJGjf0#at=85

men jag håller delvis med om det ni sagt att det kanske försvinner desto starkare hästen blir, fast ska man utföra övningar som hästen tycker är för jobbiga?

Sen kan det vara en fråga om inlärning och motivation. Vill hästen göra det här? Är den motiverad till det ? Jag har sett hästar som gör galoppombyten utan svansviftande (Linda Parelli + Remmer) Men samtidigt kan det vara en fråga om samling, men kan man inte ta fram samlingen samtidigt som hästen behåller sin stolthet och glädje?

blev en liten reflektion det där..

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

anyberg
0

Hjälper inte svansen till med balansen i viss mån? Vet egentligen inte alls men jag kom å tänka på det spontant.

Elshira
0

#11 Jag är inne lite på samma spår. Andra djur håller ju balansen med svansen. Det skulle väll i.af till viss del kunna förklara att hästar som är äldre/mer vältränade/med bättre balans piskar mindre med svansen. Jag såg dessutom när jag släppte ut hingsten idag att han byter håll på svansen när han byter varv. Så något använder han den ju till :)

Känner man hästen på djupet tror jag säkert att man själv kan uppfatta om det är pga att hjälpa balansen eller om det är av irritation.

Hakuna matata!

Gyllir
0

#10 mycket fin ridning i klippet, inte en enda liten antydan till piskande med svans. Jag fortsätter reflektera där: hästar som utför dessa saker i hagen piskar inte med svansen heller, inte vad jag sett iaf. Då kommer all samling och galoppombyten lätt och avslappnat.

#11 Kan inte tänka mig att svischandet hjälper balansen, en annan form av svans-användande gör säkert det. Tror mer på att det är en mental/emotionell spänning som visar sig fysiskt i så fall.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

JoannaN
0

Visst använder hästar svansen. Att den byter håll på svansen när den byter varv är helt rätt, det ska den göra. Böjningen ska gå igenom hela kroppen, även svansroten. Men om svansen ska utföra ett arbete, kan den inte utföra ett till så som ryckiga rörelser. Observera när katter balanserar, de går inte och viftar häftigt med svansen då. och som gyllir sa, viftar hästarna irriterat på svansen när de utför dessa saker fritt i hagen? Nej