Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 4023 ggr
mollemi
0

Behöver tips :)

Har en kallblodstravare som har ett beteende som jag inte får ordning på!

Han vägrar stå still när jag ska sitta upp, är det någon som har tips på hur jag kan göra, just nu kör vi med muta hemma vid stallet, men det funkar inte om man hoppar av i skogen o ska upp igen…..

horzeharmony
0

Hej! :-)

Att hästen inte vill stå still när man sitter upp är tyvär ett vanligt, och väldigt irriterande, problem som många daglien tampas med. Som tur är så är det dock inte speciellt svårt att komma till rätta med! :)

För att få bukt med problemet så skulle jag först och främst försöka ta reda på vad som ligger till grudn för det, alltså vad som är själva kärnan. Att en häst inte vill stå still vid uppsittning kan bero på många olika orsaker, den kanske är rädd för dig, är stressad, dominant eller så kanske den har ont och försöker visa det genom att protestera genom att ej stå stilla. Genom att ta reda på som ligger till grund för beteendet så är det mycket enklare att få bukt med det. Man kan tänka på hur det är när en doktor ska behandla en patient, innan själva behnadlingen sätts in så måste han/hon ta reda på vad själva problemet är och sedan därifrån komma fram till en lösning.

När man väl har "diagnostiserat" grunden till problemet så är det bara att börja jobba på att bygga upp relationen därutefter. Är t.e.x problemet att hästen är väldigt "nervig" och stressad så behöver man jobba med att få den att lugna ner sig, lita på dig som ledare och förstå att du tar ansvar för den och att den inte behöver vara på sin vakt jämnt och ständigt. Är problemet istället att den är dominant ja då är det den nöten som måste knäckas.Genom att jobba upp relationen och öka respekten, tilliten och förståelsen för varandra så kommer problemet fömodligen att försvinna av sig själv, åtminstonde minska kraftigt.

Förutom att jobba upp relationen över lag så är en bra sak att lära hästen kommandot "still" eller att bli parkerad. När hästen väl vet det och kan det till hundra procent så spelar det ingen roll vart ni är någonstans, på stallplanen eller ute i skogen, så vet hästen att när du ger kommandot så ska den stå stilla tills du säger något annat!

Känner att det blev ett långt och flummigt inlägg men hoppas du fick lite tips i alla fall :) Lycka till!

LinaN
0

min vallack, också kallblod vill gärna iväg och jobba så han har svårt att stå still när vi sitter upp från en uppsittningspall.

Att sitta upp från en pall eller annan höge sak kan hjälpa mycket med en häst som inte står still.

lås inlägg#1 och följ de råden i första hand :D

men iaf, när jag sitter upp på min så har jag honom ställd mot mig, bara liiite liiite för om jag ställer förmycket och han flyttar på sig så åker rumpan iväg och utåt från mig och pallen, man måste hitta ett lagom läge. Och när jag väl är på plats oavsett om han har flyttat sig ett eller fyra steg så ber jag honom att stå stilla.

sedan flyttar jag tillbaka honom till pallen.

egentligen borde jag ta en dag då jag bara tränar uppsittningar med honom tills han står helt stilla :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mollemi
0

Hej! Tack för tipsen. Anledningen till att han inte vill stå still tror jag är att han vill bara iväg! Har fått för mig att när man tränar travare så selar man på i stallet o när allt är färdigt så sticker dom bara iväg! Han har väldigt bråttom dom första 50 meterna när vi rider sen brukar det lugna sig.Får försöka tränalite varje dag! Som sagt det är väldigt jobbigt med en häst som inte står still när man ber om det!

Zaphix
0

#3: Framför allt så är det vanligt att man travar direkt ifrån stalldörren tills man kommer till stalldörren igen. Alltså snabbt iväg, och är hästen van vid det så kan den nog tycka att det är lite knepigt om man plötsligt ber den stå still ochs edan skritta iväg.

Var konsekvent, och börja i små steg. Kan du stå i sadelläget på marken utan att hästen vill dra iväg? Annars är det bra att börja där.

Sedan hoppa på marken brevid hästen, stå på en pall brevid, sätta upp ena benet o.s.v. Varje steg tar man så pass lång tid på sig att hästen i lugn och ro kan stå still.

Beroende på hur obekväm hästen är med de olika stegen, desto längre tid behöver den på sig för att vänja sig vid det.

Min häst var som din, inte lika extremt dom, och han är också en kallblodstravare. Sitter alltid upp från en kä'rringbänk eller staket. Och jag märkte att han inte vill ha mig i sadelläget helst.

Så jag ägnade en dag åt att sitta på staketet, han honom brevid mig. Först huvudet vid mig och sedan längre och längre mot sadelläget, bara satt där och pratade och kliade honom. Enda kravet jag hade var att han inte fick gå ifrån mig. Gjorde han det backade jag honom tillbaka eller gick han från mig med rumpan så flyttade jag tillbaka den.

Till slut kunde jag ställa mig upp mer ochj mer på staketet, men stod han still så satte jag mig ned igen. Gick ett steg tillbaka. Ville han gå iväg stod jag kvar med flyttade tillbaka honom.

Höjde ribban mer och mer, så tillslut stod jag upp på staketet och kunde sätta mig på honim. Gjorde mycket friendly game med sticken och mina ben innan jag satte mig upp.

Väl uppe kliade jag på honom och hoppade sedan av.

Tog väl 45 minuter bara, och efter den träningen så har jag inte haft några problem längre. Han är lugn och avslappnad när jag sitter upp, kan gå iväg nåt steg, men då backar jag tillbaka honom, hoppar av och gör om.

Så för mig fungerar det att vara konsekvent och att alltid se till att han är avslappnad och bekväm med mig innan jag sitter upp.

Kan ta längre tid också, min häst är i sig en rätt lugn och stabil häst, men är det en häst som  är stressigare av sig så får man nog ha lägre krav och kanske stanna vid att bara sitta på staketet i sadelläget först och sedan utöka lite dagen efter.

Tar man lång tid på sig i början går det snabbare sedan. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Du har fått massa bra tips, men detta tänkte jag på. Börja med att se till att han har alla 4 fötter stadigt i marken genom att dra i sadeln åt sidorna så han sprider benen. När man ska sitta upp kan du hoppa upp halvvägs, utan att ta över benet för att sätta sig, men hänga kvar på den sidan du hoppar upp på. Håll honom böjd mot dig med huvudet, så om han börjar gå så går han i en cirkel. Vänta där tills han stannat. Hoppa av på en gång.

Gör om från början igen tills han klarar av detta utan att börja traska iväg. Då kan du sätta dig på riktigt. Går han iväg då, stanna honom på en gång, backa tillbaka dit du började. Sitt bara där avslappnad (!) och vänta ett bra tag innan du ber honom skritta igång. Var extremt konsekvent så kommer detta inte ta mer en en träning, så är det klart för alltid och blivit en bra vana.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

mollemi
0

Tack för alla superbra tips, tror att det stämmer att han vill iväg för han har lärt sig det från travträningen. Jag sitter alltid upp från en pall eller stubbe i skogen problemet är att han svänger ut rumpan så jag får testa dessa trix som jag har fått. Annars är han inte alls stressad när jag hanterar honom från marken där har vi bra kontakt, kanske skickar jag "fel" signaler från uppsuttet läge får kanske jobba lite med mig själv oxå! Mental träning, inte förvänta mig att han drar iväg…..

Himla kul att hitta ett forum med denna inriktning! Jag återkommer medhur det gårSkrattande

Zaphix
0

Svänger hästen ut rumpan så petar jag bare på motsatt sida av den med carrot sticken för att flytta tillbaka den, lätt och smidigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg