Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3237 ggr
horzeharmony
0

Make it a game, men hur?

Nu behöver jag lite inspiration och tips från er duktiga nh människor där ute! Har ett litet problem som jag inte riktigt kommer vidare med, har liksom fastnat skulle man kunna säga.

När jag ska ta ner min ponny från hagen så tar det en kvart, ibland mer, när sträckan egentligen inte är alls lång och vanligtvis tar det max fem minuter att gå från stalldörren till haggrinden. Anledningen till att det tar så lång tid är därför att min lilla pålle (Extrem LBI) ska dammsuga hela vägen från sin hage ner till stallet. Vi går nämligen igenom en annan hage där det går andra hästar på vägen ner och där ligger det alltid lite små hötussar här och var som han ska ta, och han ska lukta på allt bajs och äta äta äta. Det här börjar bli lite jobbigt, visst jag har inget emot att det tar tid och jag låtar honom nästan alltid gå i ungefär tjugo minuter och mysa och äta och undersöka bäst han vill, men ibland när man har lite bråttom och bara vill gå ner till stallet så är det lite jobbigt att det ska ta sådan tid.

Det är inte så att han vägrar följa med mig om jag ber honom, men för att han ska gå hela vägen utan att stanna och så på vägen så måste jag hålla ledrepet kort och "förhindra" han från att ta ner huvudet. Detta är inte ett sätt som jag gillar eftersom jag vill att han ska ta ansvar själv och kunna följa med mig trots slak i linan (och sedan så småning om även löst) Det är inte heller roligt eftersom han ser sur och ovillig ut, jag vill ju att han ska följa med mig för att han vill det och inte för att han känner sig tvingad.

Så hur ska jag göra för att göra det mer till en rolig lek där det lönar sig att följa med mig, utan att stanna och dammsuga på vägen? Och vad ska jag göra när han tar ner huvudet och försöker? Jag vill göra det till en lek för att minska risken för att bli frustrerad och irriterad, vilket jag blir nu och det vill jag ju inte…

Hur hade ni gjort?

LinaN
0

jag hade piskat med min "svans"! jag har insett hur underskattat änden av ledrepet är! så fort Harry går förbi mig eller ska börja käka på trädgårdshäcken in till stallägarens hus så viftar jag med repstumpen i riktning mot hans zon 1. oftast så slutar han att försöka käka på saker eller gå förbi mig. visst har han stuckit fram mulen ett par gånger och fått en smäll på nosen men det var han och inte jag som gjorde så det hände, jag bara viftade med min svans inom mitt personliga utrymme :D

men det är jobbigt när de går och dammsuger eller ska göra allt utom att gå framåt…. ja ghar gjort så att när det är ok o grejja så stannar vi, jag vill ha bägge ögonen och sedan säger jag varsegod. då får han beta och grejja en stund och det är det ju då tillåtet. :)

Min är LBE men väldigt matfokuserad ändå, men han börjar växa ifrån det ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Point to point skulle jag göra. Inte låta honom äta alls förrän du har kommit till en synlig point (vad som helst, bara du är konsekvent och det är förståligt för hästen, hink brukar funka utmärkt). Där får han äta, nosa, vila osv. Visa tydligt vad det är du vill att han ska göra (med hjälp av din "svans" om du behöver). Då kommer han förhoppningsvis se dig mer som en ledare när det är du som kan dem här goa ställena där han får mysa och äta.

Ställ ut några hinkar/points på vägen mellan hagen och stallet, till att börja med. Lägg ut en extra tuss hö, eller ställ hinkar där det redan finns. Sen tar du färre och färre hinkar, längre avstång emellan dem, eller göm dem bakom saker så han inte ser förrän ni kommit dit. Börja springa emellan, ta omvägar dit, ställ hinkar på nya ställen varje gång, det går att utveckla i oändlighet.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

horzeharmony
0

Gyllir och Linan: Tack så jättemycket för tipsen!! Känner mig jättepepp nu och full av inspiration!! Point to point tror jag kommer funka super, att jag inte tänk på det innan!  Jag får återkomma med en liten uppdatering sen om hur det går! Tack igen :-)

Gyllir
0

Ja, berätta gärna sen hur det gått!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se