Problem hos ponny
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan.. Är ny här och tänkte kolla lite om ni här inne har några tips och tricks på hur man kan göra för att bli av med ett problem. Jag har försökt allt och ger snart upp!
Jag har läst den andra tjejens problem om sitt 4 månaders föl och jämfört med henne kan ju detta verka som en bagatell men jag vet verkligen inte hur jag ska lösa detta!
Min lilla ponny vill verkligen inte att man ska ta han i nacken. När jag fick honom var han ohanterad och jag fick inte ens komma i närheten av han. Han slog sönder transporten som han fraktades i, och jag har jobbat så mycket med att få honom att lyssna och lita på mig. Han sparkade med både fram å bakben när jag ville komma i närheten av dom men idag lyfter han självmant. Jag fick inte ta honom i ansiktet eller på öronen men det får jag idag. Nacken är dock värre.. Trots att jag arbetat med honom på flera olika sätt så vill det inte försvinna. Jag har försökt att bara "råka" nudda där, borsta med borste över hela huvud, nacke o hals Å jag har även vant honom att ha en handduk över ansiktet. Mycket jobb har det krävts och det har både varit roligt och frustrerande.
Men nu är det ett problem med tränsning och på och avtag av grimma. Går han utan grimma i hagen så får jag inte in honom. Häromdagen hade han lyckats få av sig den och det tog 3 timmar innan jag fick in honom med hjälp av ett lasso….
Problemet ligger just när man ska trä det över öronen.. Det gillar han verkligen inte, och han är inte heller rädd..
Så har ni något tips på hur och vad jag kan göra för att få honom att förstå att jag inte vill skada honom. För jag tror nämligen att någon har behandlat honom illa tidigare.
Värt att nämna kanske är att jag räddade honom från ett försäljningsstall, där han var sjuk, benig och inte hade blivit verkad på över ett halvår.
Han är född 2008. Har växt upp på lösdrift och har ej varit i kontakt med människor där. Jag förstår ju att detta är en sak man måste jobba med och tillslut kommer han vänja sig vid detta.. Men då jag gör detta nästan varje dag, och har gjort i väldigt lång tid nu så börjar jag undra om det någonsin kommer bli bra. Därför vänder jag mig till er nu, för att se om ni har några tips som jag inte har tänkt på..
Har en film på honom där vi försöker tränsa honom så ni kan förstå problemet. (Ser kanske inte ut som ett problem då det går relativt bra o snabbt, men detta var en bra dag)
approach and retreat och friendly game är där jag skulle börja….
Friendly game är första leken som hästar leker, de kliar,slickar och gnuggar sig mot varandra. Gör detsamma med din ponny, överallt på hela kroppen. Håll dig till områden där han är trygg, får du klia och smeka på halsen utan problem så börja där för att sedann sakta sakta arbeta dig mot nacken. Så fort han börjar spänna sig eller bli orolig, backa undan med handen, släpp inte hudkontakten med honom utan flytta bara handen samtidigti som du kliar, du ska alltså flytta handen mot det bekväma området på halsen.
Sen när han slappnat av så kan du sakta börja arbeta mot nacken igen, och så fort han spänner sig så gör om det att du flyttar tillbaka till den säkra zonen på hans hals.
Detta tar tid men det bygger förtroende och du lär dig att läsa av hästens reaktioner.
Hängde du med på vad jag menade? :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det här va en liten kul metod också :D
#2 det vart faktiskt väldigt intressant! det är också en variant som skulle kunna fungera, men hästen i filmen är ju inte huvudskygg, hade vart roligare o se om han hade jobbat med en häst som ÄR huvudskygg :9
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#0 du får va försökskanin på den här metoden och filma! haha
Eller så gör du som du vill, det går också bra. :)
Grattis till de fina resultat du hittills uppnått med ponnyn och nej, man blir aldrig för gammal för att hålla på med ponnyer, som du skrev om dig själv 
Detta kommer att gå att träna bort, men det kanske tar lite tid. Ohanterade hästar är rädda för att någon skall "fånga" dem med ett grepp runt öronen eller i nacken och som en ren reflex försöker de komma loss. Efter ett tag inser dom att dom kommer att överleva och precis som du skriver, inte är så där rädda att dom fruktar för sitt liv längre. Men dom tycker fortfarande att det är obehagligt och lite rädda är dom förstås, men samtidigt har dom lärt sig att sättet att bli av med obehaget är att ruska på huvudet.
Det du behöver göra är att programmera om honom så att han lär sig att ju stillare han står, desto fortare försvinner obehaget. Då får du alltså hålla din hand på ett ställe som han accepterar, och sedan mjukt och försiktigt, som du skriver "råka" röra handen en liten, liten bit åt det håll (uppåt nacken) där du vet att han kommer att protestera, men -och det är det som är grejen- du skall snabbt dra tillbaka handen igen innan han hinner ruska på huvudet. Det är den principen John Lyons demonstrerar i filmen.
Om du på detta sätt hela tiden belönar honom, genom att ta bort din hand, för att han står still, så kommer hans protester att avtaga. Efter ett tag kommer du till att han bara spänner sig lite grann men att du mjukt kan hålla kvar handen och att han slappnar av igen, och då tar du bort handen.
Det vore nog bra om du tränar detta helt utan grimma, alltså bara med dina händer. Det skall leda till att du kan stå brdvid honom och föra din hand fram och tillbaka över hans öron, smeka hans öron och klia honom i nacken. Du kan vara i boxen eller på annat inhägnat område och du kan ha ett grimskaft runt halsen, långt nedemot bogen, så att han inte springer ifrån dig.
Jag hade en ponny som var precis likadan med att han inte ville ha något draget över öronen. Jag köpte honom när han var tre år och fick så att säga med denna ovana på köpet. Det gick att få på grimman, men han ruskade häftigt på huvudet och trodde förstås varje gång att det var hans huvudruskning som fick obehaget att försvinna. Däremot gick han lugnt med på att få grimma på sig om man knäppte upp nackstycket, trädde i nosen och sedan knäppte grimman bakom öronen. Kanske du kan göra så när du sätter på grimman, och inte kämpa med att dra den över öronen, tills han accepterar att du hanterar hans öron med bara med handen.
Den sista pusselbiten med min ponny var alltså att jag stod bredvid, med grimman ihopknäppt i nacken (enda anledningen till att man sätter på grimman genom att dra den över öronen är ju att det går fortare), lät honom trä i nosen i grimman, smekte honom över öronen, och sedan mjukt och försiktigt drog grimman över öronen. Och han stod lugnt och stilla, för precis som John Lyons säger i filmen, hästar ruskar inte på huvudet för att dom tycker det är skönt. Dom ruskar på huvudet för att dom reflexmässigt eller för att dom lärt sig, att det är ett sätt att bli av med något obehagligt. Och då får man lära dom att det inte är så farligt eller obehagligt som dom trodde, och att det försvinner, inte genom att dom ruskar på huvudet utan genom att dom håller huvudet stilla.
Om jag skall vara riktigt ärlig så använde jag också godis till den ponnyn jag tränade. Han fick godis när han stack nosen i grimman. Så när träningen var avslutad kunde jag gå ut i hagen och hålla upp grimman framför mig varpå han kom springande och så snabbt han bara kunde stack nosen i grimman, sänkte huvudet så att jag kunde dra den över öronen, och sedan förnöjt mumsade i sig godiset. Men godiset kan man ju undan för undan ta bort när det hela har blivit en god vana som går på rutin för hästen.

Det var en bra film, men som sagt, jag hade velat se att han gjorde så mot en häst som var huvudskygg..
Jag har ju avancerat från att inte få ta på hästen alls till att kunna ta på öronen å jag får även hålla i dom och klappa honom i ansiktet som ni ser på filmen. Nacken är mera problemet för då "ser" han inte vad vi vill göra med honom eller vad vi ska göra.. Så han är alltså inte öron/huvudskygg längre utan det handlar mer om nacken. Men tack för tipset… ska prova det ändå på nacken, så får jag se om det hjälper..
Fler tips tack!!!

#5 Tack, det har varit mycket jobb!!!
Enda sättet som jag kan få på honom grimman just nu är om jag har den uppknäppt och gör som du skrev. Men inte ens det gillar han särskilt mycket. Jag har provat godis och allt möjligt, tro mig! Jag har verkligen försökt, vilket man också ser i alla de andra resultaten jag har åstadkommit med honom om man var med från början när jag fick hem honom å såg hur han betedde sig då!
Jag är bara så fast vid nacken nu och det hade varit en sak om han hade verkat rädd, men han visar inga tecken alls på rädsla utan det känns mer som en envishet hos honom, han gillar de inte och gör allt han kan för att slippa.
Jag tänkte att jag ska prova den där "snabba" metoden men ärligt talat tror jag inte det kommer fungera. Jag tror jag behöver professionell hjälp :S
Jag uppdaterar er om hur det går men välkommnar fler tips under tiden!
Den som söker den finner :)

#8 Ska verkligen prova det och sen ska jag filma så ni får en uppdatering om det funkade eller ej =)
#9 Kanon :)
Tänk på att inte fokusera så mycket på att du ska få på honom grimma eller träns, det enda du ska göra är att komma så nära öronen/nacken som möjligt med handen. Minsta tecken på motstånd så ska handen bort och sen börja om.
Bra att ha en mental inställning som inte är så krävande nu när du känner dig lite uppgiven. Glöm inte att andas! Djupt och långsamt. Många gånger. Åh va mysigt vi har det, tänk så. :)

Skulle själv aldrig tänkt som Lyon, men det verkar som det funkar utmärkt. Skulle absolut prova denna metod om jag hade en sån häst :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Det kan inte vara nerver som ligegr och klämmer bakom öronen? Finns ju väldigt många nerver där och det kanske är obehagligt med träns/grimma då.
hur ofta gör du detta? varje dag? jag har haft en likadan och jag gjorde kanske bara lite åt gången och sen fickan han vila ngn dag.. sen blev det oftare men i början kund det gå 3-4 dagar emellan… sluta när det går bra och låt han vara så han får tänka lite oxå..
sen tyckte min det var roligt när jag väl kom å greja .. så ha lite paus emellan oxå :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Nu har jag varit ute i stallet och provat. Och som jag trodde så funkar det inte. Med tanke på att han inte är huvudskygg eller rädd om öronen. Jag får ta på dom å runt om o allt det där. men det är just när man ska trä saker över huvudet på honom som problemet uppstår…
Någon som har något annat förslag?
Har provat att trä handdukar över huvudet på honom å det bryr han sig inte om… im out of ideas!
Attans.
Vad händer om du bara lägger grimskaftet bakom öronen och lägger ett tryck? Slår han upp med huvudet då med?
Vore ju intressant att veta om det beror på trycket i nacken eller om det beror på att han förknippar grimman/tränset med nåt dumt.

#15 Nja det har jag förstås inte provat. Men brukar ta tag i grimmans sidostycken o liksom dra o gnida lite fram o tillbaka om du förstår vad jag menar :P så att han känner tryck och rörelse i nacken.. Å det är han väl inte så jätteförtjust i.. även om det har blivit mycket bättre..
Tror ni att han kanske har ont där?… Han rör sig ju hur fint som helst å verkar inte ha ont i nacken eller rygg på något sätt..
Men han är jävligt rädd för min hovslagare som är av det manliga könet, så jag kan tänka mig att någon man gjort något dumt mot honom någon gång.. förmodligen i öron/nacke nivå..

#16 Jag skrev längre upp att det kan vaar något med nerverna där i nacken, där går väldigt många känsliga nervbanor där.

#17 jo jag såg det.. men han verkar inte ha ont i nacken… han rör sig jättefint, slänger ej med huvudet eller något.. förutom när man vill ta där..

#18 Det är just då det är obehagligt, när man rör han där eller ska ta på träns/grimma. Inte när han rör sig. Det är precis bakom öronen dem nerverna ligger.

#19 Så vad föreslår du att jag ska göra? Jag tror inte en veterinär kan "se" det?..
Hur kollar man upp det på bästa sätt?

#19 Massör eller equiteraput kanske? Finns ju ett träns http://cheval.shop.textalk.se/sv/trans/trans-the-difference-classic-fran-dyon-och-equality-line.html , detta som inte ligger och trycker på nervbanorna bakom nacken.