Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 5464 ggr
Zaphix
0

Extra knutar?

Jag har en stark häst som kan vara rätt tvär vissa dagar, det betyder att han går iväg om han tycket nåt är för tråkigt eller jobbiigt. Eller hellre vill göra nåt annat, typ äta.

Har en vanlig repgrimma som jag markjobbar och rider med, men hade tänkt köpa en till för att ha en att rida med och en att markjobba med.

När jag tittade runt lite hittade jag denna.

En repgrimma med extra knutar vid nosen.

Min tanke är att den ska vara tydligare och inte lika lätt för hästen att bara gå iväg med. Han agerar ångvält emellanåt.

Vad tror ni om en sån? Nån som har testat? Tror ni den kan vara bra?

En repgrimma är ju skarp i sig, men för att inte dra mina armar ur led så kan jag vid endel övningar behöva en skarpare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

jag tittar också på den grimman, för som jag sa till dig på msn häromdagen så ibland ångvältar harry iväg också, helt obekymrad om att jag hänger o slänger i grimskaftets ände *skämt* (för tydlighetens skull :P)

och tror nästan att jag ska köpa en av varje, en vanlig och en med extra knutar just för att kunna känna av dagsformen, hämta i hagnemed extra knutarna och byter inne i stallet till träningsgrimma, då får man mycket tränande på att ta på och av grimman om inte annat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

viktoria91
0

Jag har en svart sådan. SkrattandeHar en märr och märror är väldigt envisa varelser. Flört

Till henne med för mycket egen vilja och väldigt envis fungerar den alldeles utmärkt.Cool

Gyllir
0

Testa, det funkar nog bra. Funderar dock på om man kan lösa på ett annat sätt, så man slipper byta upp i starkare utrustning. När jag tränar hästar som drar iväg, så har jag (rätt så bestämt) drivit undan rumpan medans den drog i repet, i värsta fall tom slagit carrosticken hårt i marken mot rumpan. Hästarna har lärt sig fort att det bara är jobbigare att dra än att gå undan för lätt tryck i grimman.  De är lite som när man gör circling game och hästen ska hela tiden titta på dig (förberedelse för liberty), så fort hästen tittar bort och rätar på kroppen är man snabb med att driva undan bakdelen. Till slut blir hästen väldigt uppmärksam! Bara en tanke jag fick…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#3: Är så jag tränar nu, och det går mycket bättre nu. Gjorde circeling game i galopp i flera varv igår utan att han försökte sticka, stort framsteg. Men emellanåt så försöker han gå iväg, oftast lyckas jag med att hinna vända bort hans rumpa och då går det bra. Men emellanåt så är jag inte tillräckligt uppmärksam på att han tänker gå iväg och hinner han vända bort huvudet så hamnar jag ofta i fel position för att han ska bry sig om när jag uppmärksammar hans bakdel och då går han iväg.

Rycker rejält i axeln emellan åt, det är väl fel väg att gå, men varje gång han lyckas gå iväg så befäster jag det mer. Vägrar numera in i det längsta att släppa, släpats efter i snön mer än en gång.

Men det går framåt, mycket bättre nu än förut. Lyssnar numera när jag ber honom att inte gå iväg och jag har lyckats fått in timingen bättre.

Egentligen vet jag att det är fel väg att gå, men till stor del är det för att skona mina axlar när jag inte hinner med.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Bara du vet vad du gör, och varför, så är det helt ok. Dock är jag tveksam om två extra knutor kommer hjälpa dig så mycket. Har han väl bestämt sig för att gå, så verkar han inte bry sig så mycket om vad du tycker om saken oavsett två eller fyra knutor. Men det är värt ett försök, annars kommer du aldrig vara säker… Det kanske funkar hur bra som helst vad vet jag.

Anne

Zaphix
0

Du har nog rätt egentligen, när han ångvältar på så skulle nog inte en skarpare grimma stoppa honom. En repgrimma är ju skarp redan som den är, och bryr han sig inte om att jag släpar efter den så är det nog rätt kört även med en skarpare.

Satsar nog på att skippa en genväg och istället ta den hållbaraste vägen.. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Vi har ju alltid en tendens till att hitta lösningar i utrustningen. (du har väl sett den här filmen där en snubbe testar att rida med olika saker i munnen på hästen? pinne, snöre, metallstav, osv allt funkar lika bra) Ibland finns det smarta lösningar, men problemet är sällan fysiskt. (ditt problem med Dacke är mentalt). Med lite listighet kommer du säkert på något supersmart, så du slipper ha ont i axlarna!

Anne

Zaphix
0

Nix, inte ens hört om den. Finns den på youtube? Länk? :)

Jo, funderade förut på att betsla upp vid körningen, men la ned den tanken och börjat öva in one-rein-stop istället. Just för att han kan bli jäkligt stark om han vill sticka iväg, men med listighet känns det bättre. :)

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Jag tror hon menar den här snubben :)

Gyllir
0

#9 tack, exakt den menade jag!

#10 är inte One Rein stop lite svårt med vagn på? hur går det till? hm… ser bara snurrande häst och vagn i diket framför mig…

Anne

Zaphix
0

#9: Tack!

#10: Så trodde jag med, tyckte min tränare var lite konstig när hon föreslog det.

Men man får träna på en plan först, jag använde en vändplan. När jag vill att han ska svänga tar jag i båda. Cykelstyren med snören, man måste hålla emot i andra sidan för att kunna svänga. Så tar jag i ena ställer han, och tar jag mer stannar han med invänt huvud, Men inte så mycket böjt som i ridningen eftersom ringen på bröstan som tömmen går genom sitter lite olägligt för att ta huvudet till. Men snurrade lite i början, men han är inte sugen på att snurra med vagnen så mycket, han måste ju gå sidvärts helt på en stor volt då. Gick snabbare att lära in än vid ridning, vid ridning är det lättare att snurra. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Smart! Klart han inte vill snurra, för då tar ju rumpan i skaklarna. Han man en häst som är så van och trygg med vagnen, så är det klart att detta funkar. Hur går det när ni har värsta farten och måste nödbromsa, går det lika bra då?

Anne

Zaphix
0

Behöver jag nödbromsa så kan jag inte ta i båda, är han rädd och blir right brain extrovert som han kan bli, då är det ingen mening att försöka dra i båda. Händer ändå inget.
Då tar jag hellre i en och han med största chans stannar, han kan helt enkelt inte springa runt i och med att han då trasslar in sig i sig själv. För ska han snurra då så är det sidvärts som gäller, och det kan han inte göra så snabbt eftersom han måste gå helt sidvärts.

Men jag använder det bara som nödbroms, bromsar i vanliga fall med båda.

Att rumpan tar i skaklarna är inget han bryr sig ett dugg om, hade han gjlort det hade jag inte vågat kört honom. :)
Draglinorna brukar slå lite runt hans ben i nedförsbackarna då de blur väldigt slaka, trodde i början att han skulle reagera på det så jag skulle bli tvungen att skaffa linhållare, men inten en reaktion. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Gött att det funkar så bra. Imponerad! En dag kanske jag skaffar mig en häst som kan dra, då ringer jag dig så får du komma och visa mig hur man gör :-)

Anne

Zaphix
0

Äh, jag skaffade en stabil och erfaren travare. Bara att sätta sig i vagnen och testa sig fram och se vad som fungerar. Är han som lärt mig att köra, en bra läromästare underlättar. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på att jag kan ju visa hur jag har löst one-rein-stop med vagnen, kom på en ny lösning idag som fungerar bättre än attg göra det med tömmen.

Satte ett rep som extra-töm, men den är fastsatt i repgrimman istället för bettet. Fungerade riktigt bra!

Man kan inte flexa lika mycket som vid ridning, tömringen sitter lite fel till för det, men man kan flexa honom hälften typ.

Är väldigt mycket snö här, vilket betyder stora snövallar efter vägarna. Så när jag övade det idag så ville han svänga först, men det gick inte i och med vallarna så då stannade han. Jag gav eftergift och sedan travade vi igen. Efter ett par gånger fattade han, använde den när han inte lyssnade till rösten. Fungerade till och med när han blev tokstressad pga. en travare som snabbt travade om oss. Han går emot bettet emellanåt, men repgrimman lyssnar han bättre på, så detta var en bra lösning. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en till bild..

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Skitsmidigt Zaphix! :D

Zaphix
0

Japp, fast var lite hårt att sitta på det så det inte skulle åka ur vagnen om han drog fram huvudet. Tömmarna är lite tunnare att sitta på. :)
Ska fixa nån snabbkoppling att sätta fast det med, vågar inte knyta fast ifall nåt skulle hända.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Grym lösning!

Anne

Rafflan
0

Hoppas ni håller er på inhägnat område eller har en extra broms..

Zaphix
0

#21: Varför skulle vi det..?

Detta är min extra broms ju.

Har tömmar till bettet också, detta är min nödbroms att ta till så jag slipper behöva ta hårdare i bettet. Kör med tömmarna till bettet alltså, men detta är min fas 4.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#32 tänkte då fler högre upp skrev hur era hästar går iväg med er och inte vill lyssna jämnt, det är ganska farligt att rida en häst utanför inhägnat område som kan bli okontrollerbar när den helt enkelt inte vill längre.

Zaphix
0

#23: Ridningen är inget problem?

Han stannar utan problem när jag rider, blir aldrig okontrollerbar vid ridning. Vart har du läst in det..?
Isf har du nog missuppfattat lite.

Problemet är i markträningen, att han kan bli stark och försöka sticka om man ber om nåt han tycker är för jobbigt.

Har inte tappat honom på länge, släpper ibland i paddocken för att slippa att bli ryckt i axeln. Det är då jag önskar nåt skarpare som han brydde sig om när det tar emot, men tränar på det varje dag och gör framsteg. Men slipper gärna bli ryckt i axeln.

I körningen kan han dock lyckas sticka iväg en bit, men har inget annat val än att träna körningen ute för tillfället. Nämligen mindre lätt att hitta ett inhängnat område att köra på när snödjupet på de flesta ställen är över en meter och paddocken inte plogas. Rids upp så det går att rida lugnt i, men för knöligt för att köra i.

Min och Dackes blogg

Anna452
0

#21 Det finns inte många områden som är inhägnade och gjorda för att köra på. Man får var 110% säker på att ens häst inte går på bogarna då ett litet utrymme ofta påfrestar hästens rörelsemönster, speciellt framför vagn och i svängarna.

Zaphix, du gör rätt som kör ute.

Rafflan
0

#25 kanske man ska tömköra mer på inhägnat område då innan man börjar köra med vagn?

Dock har ju TS som hon tidigare skrev en nödbroms ifall att ;)

Det är ju nästan farligare att ha en skenande häst med vagn än en med sadel, för möter den med sadel en bil kan den nog komma emellan medans den med vagn är risk att vagnen tar i bilden och hästen får panik och förhoppningvis går selen sönder, men bilen får stora skador, hästen riskearas att aldrig kunna köras igen pga dåligt minne efter olyckan och att få inre skador i muskler, senor och liknanade när den får panik och sliter sig loss.

Så att du tycker det är bra att köra ute okontrollerat (som jag  syfta på när jag inte visste att TS hade en nödbroms) är id*otiskt och livsfarligt för dig, hästen och alla i din omgivning!!!

Sen i endel städer finns det ju travtränare och endel av dem har ju sina banor, så har man tur kanske man kan få köra ditt hästen i transport och köra den på deras bana, för händer nåt där är hästen på gården och det finns förhoppnigsvis folk på gården som kan hjälpa dig om du skadar dig ;)

Gyllir
0

Med tanke på att hon kan hålla sin häst fast han blir tokstressad av en annan som kör om henne i hög fart, tycker jag att hon klarar av att köra ute på vägarna på ett mycket bra sätt. (#16)

Speciellt när man tänker att det är VÄLDIGT många som inte kan stanna sina hästar särskilt bra, och ändå rider ut i skogen. Det är ju omöjligt att hålla sig inom paddock eller travbana för alltid, bara för att hästen kanske kanske skenar. En väl horsemanshippad häst klarar av dem allra flesta situationer, och en väl horsemanshippad människa vet vad den ska göra i dem allra flesta situationen, just med tanke på säkerhet.

Men ärligt talat, jag kan inte stanna min häst om jag rider i grupp och alla skulle skena iväg. Han skulle lätt följa med dem andra. Inget jag kan göra så mycket åt, förutom att öva på liknande situationer så mycket som möjligt.

Anne

LinaN
0

#26 vi pratar om en inkörd kallblodstravare…. som sliter sig ibland när man leder honom utan vagn/sadel. Stor skillnad :D

Rafflan
0

#27 så bara för att andra rider på sina okontroller bara hästar kan lika gärna du göra samma fel? ;)

Det är en grej att bli rädd och skena osv, det är inget man kan påverka, men om du har en häst som väljer att stänga av och inte lyssna bör man kanske tränba grundridningen lite mer och få lite pli/ordning/uppfostran på sin häst så man kan rida på säkert sätt, har man inte möjliheten till inhägnat område där hästen finns bör man överväga att flytta hästen ellers skaffa en häst man kan kontrollera.

Dock går det nästan alltid att rida, markträna osv i hagar ;)

Dock har ju TS som sagt en nödbroms så hon kör ju på ett säkert sätt :)

Rafflan
0

#28 då kanske man ska grundträna hästen lite mer och få lite uppfostran?

Ras och bakgrund spelar väl ingen roll? jag tycker shettisarna i stallet ska uppföra sig lika bra som mitt vbl, och nordis hingsten i stallet ska kunna hanteras lika lätt som shettisarna och mitt vbl, ser ingen skillnad, det handlar bara om uppfostran.

Dock är det inte "bara" att få uppfostran, utan man måste träna, och hur lång tid det tar beror på individ :)

Zaphix
0

Rafflan: Visserligen har jag knappt 2 kilometer till en stor travbana som har bra träningsmöjligheter med vagn. Tar mig iofs inte dit nu eftersom jag isf måste ut och köra typ 50 meter på en vältrafikerad väg eftersom lägdan man får köra över annars numera har ett snödjupt på nära en meter.

Men runt travet är en mycket större säkerhetsrisk för oss, herrn blir nämligen väldigt stressad av travhästar som springer överallt. Inte en chans att jag skulle träna på att köra där istället för att träna på att köra på vägar där man kanske möter på ett par travere i veckan.

Min häst är travtränad i nästan sju år innan han kom till mig, han är en erfaren körhäst så ser inte varför jag inte skulle hålla på och tömköra honom en massa. Är dessutom stor skillnad för en travare att ha vagn bakom sig i taggade situationer än att bli tömkörd eller riden. Travare som är travtränade och startade (min är iofs bara kvalad, men startat på lite bygdetravlopp) blir lätt tävlingsinriktade när de ser andra travhästar, speciellt när de har vagn bakom sig.

Kan tömköra in i det oändliga och få honom att lyssna superbra med mig på marken, men jag måste ändå träna med vagn bakom eftersom det ör en annan situation.

Jag marktränar varje dag, både på inhägnat och icke-inhägnat område, han är betydligt lydigare än de flesta hästar kan jag med gott samvete skriva. Han är mycket mer uppfostrad än de andra hästarna i stallet åtminstone.

Skulle jag hålla på och träna grundlydnad från marken in i det oändliga för att nå perfektion skulle både hästen och jag ledsna ordentligt.

Min häst skulle de flesta kalla väluppfostrad, när jag skaffade honom i somras var har motsatsen, men nu har jag inga problem i grundlydnaden längre. Han kan stå stilla lös i 45 minuter medan jag mockar, jag kan lämna honom lös både ute och i stallet och han står kvar.Står alltid lös när jag pysslar med honom utan bekymmer. Han flyttar bra både för tryck och på avstånd åt alla håll och kanter. Kan leda honom och han går snällt bakom, visst försöker han gå om emellanåt, dra till nåt ätbart eller sånt, men han är helt enkelt den typen av häst.

Ser inte riktigt varför jag ska lägga ned mer tid på att uppfostra honom, när han redan är så uppfostrad..

Har haft honom i 7 månader nu, och jag vet att det krävs både tid, träning och energi till att få till en bra grundlydnad och en väluppfostrad häst. Jag tycker att jag har lyckats bra med det, han är en helt annan häst nu än när han kom.

Att han kan sticka iväg när jag kräver mer avancerade saker i markträningen för att han tycker det är onödigt att göra sånt jobbar jag på. Var nu länge sedan han kom lös. Och ska jag träna saker där jag vet att han kan bli på det humöret så håller jag mig i paddocken, även om det inte hjälper då han inte har några problem med att gå igenom tråden. Inget jag kan göra nåt åt direkt, han vet vilka trådar det är ström i och inte, vilka han behöver bry sig om.

I ridningen är det som jag skrev inga problem, han har stuckit för mig förut, inga långa bitar dock. Men numera har jag inga problem att hålla honom även när han blir RBE av olika anledningar.
Tränar på de situationer han blir stressad i, när hästar går ifrån honom, och det tränar vi på med gott resultat. Nu kan en häst trava om honom utan att han rör på sig när jag ber honom stå still. Han blir RBE och börjat förbereda sig för att skena ett par gånger när nån med pannlampa kommer bakom oss i mörkret, men kan hålla honom även då. I repgrimma, men one-rein-stop.

I körningen kan han ignorera bettet, han kan bli stark och jobbig på hemvägen. Men jag är smart, jag är inte dum nog att galoppera med vagnen på hemvägen eftersom jag vet att han kan sticka då.
Jag använder min hjärna och utsätter oss inte så gott jag kan för situationer där han kan sticka, men endel saker kan man inte förutse.

Jag skulle gärna ha ett inhägnat område att köra på även vintertid, men det är inte möjligt att flytta honom till ett ställe där det finns av olika skäl.
Att skaffa en häst jag kan kontrollera bättre är heller inte det lättaste i och med att jag aldrig träffat på en häst som är helt kontrollerbar i alla situationer.

Men visst, vi är säkert en säkerhetsrisk efter vägarna om han skulle få för sig att sticka utan att jag får stopp. Såklart vi kan vara det.
Förra veckan körde jag upp på en snövall med ena hjulet, vagnen välte och jag ramlade ur. och tappade tömmarna. Min häst blev right brain extrovert och sprang iväg, som "tur" var ut på en lägda i skogen med en meter djup snö. Ett helsike att komma ifatt honom där då jag knappt tog mig framåt och snön på hästen nådde över halva bogen. Men slutade bra, lyckades få tag på honom och efter mycket kämpande ta oss därifrån.
Hade han sprungit ut på vägen hade det kanske inte slutat bra. Men det är en olycka som är mindre lätt att undvika, man kan inte ha fokus hela tiden på om däcket kommer upp på en snödriva.
Såna saker är inget jag kan bota med bättre uppfostring.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#29 Håller inte med om att det inte går att påverka en rädd häst. Det går att träna en häst att bli modigare och inte blir rädd för saker och ting, och därför blir risken mindre att hästen kommer skena.

Jag förstår inte vem du syftar på? Inte någon här i tråden rider eller kör en häst som är okontrollerbar? eller har jag missat nåt?

#30 Där håller jag verkligen med. Man kan inte skylla på att hästen är som den är, utan får träna och lära sig, så hästen mår bra och kan hanteras/ridas på ett säkert sätt. Men förstår fortfarande inte varför du tar upp det i denna tråd?

Anne

Rafflan
0

#31 Till att börja med, läs om alla mina inlägg utom dem 2 första, då alla mina andre lägg inte handlra om dig! det handlar om att folk undrar att det är okey att rida/köra okontrollerat utanför inhägnat område för att man kanske inte har nåt? eller att det är okey att rida okontrollerade hästar utanför inhägnat område då andra gör det? och att hästen väljer att inte lyssna eller blir rädd och skenar iväg är samma sak? eller att han är inkörd kallblod travare gör hans beteende okey?

det är dessa grejer jag svarat på. Då du redan svarat mig att du hade en nödbroms så är det ju inte okontrollerat att köra honom utanför inhägnat område?

jag skrev "travtränare och endel av dem har ju sina banor" och då menar jag dem tränare som har egna banor hemma på sin gård/ute i skogen där dem tränar sina egna hästar, och då kan ju du låna banan när dem tränat klart för dan. För då är det ju ingen annan som kör där.

Som jag sagt i massor av mina inlägg för att betona för dem andra och nu gör jag det för dig med, du har ju en nödbroms, då är det lungt, då har du ju ändå kontroll. Men att köra utan nödbroms vilket jag inte trodde du hade när jag skrev #21 vilket är den diskussionen har uppkommit runt.
Så det vi pratar om är ju att köra en okontrollerbar häst utan en nödbroms, eller rida, det är ju lika illa oavsett.

Och jag vet precis hur det är, tror nästan alla fd travare blir heta när dem ska köras ihop med någon annan som körs. Men det gör ju inte att det är okej för mig att sätta mig och hästen i en situation där det kan bli farligt för honom, mig och alla andra trafikanter?! så därför kan jag inte rida min häst när dem andra kör utanför inhägnat område då han kan bli okontrollerbar.

Bra, en bra grunduppfostran är ju viktigt innan man hoppar upp i sadeln, men det var ju en högre upp som skrev att kallblod travare "gick över en"! vilket inte är okey oavsett ras ;)
Vissa vill ju testa gränserna lite då och då, men det gör väl alla hästar? ;)

Men läs om mina inlägg och inse att dem är riktade till dem dem svarar på, inte till dig. Det var allmänt om okontollerbara hästar och rida utanför inhägnat område osv ;)

#32 i mitt första inlägg här trodde jag att TS körd hästen utan nödbroms, och fick då en kommentar(av andra, inte av TS) att hade man inte inhägnat område fanns det inte så mycket att göra åt det. Och blev då ganska förvånad och faktist lite arg då jag tycker det är idiotiskt att skylla på att det inte finns inhägnat område och då utsätta sig själv, hästen och alla andra för en risk som kan sluta med döden… :/

Men som sagt (igen) TS har en nödbroms så hon har ju kontroll! :P

Zaphix
0

Okej, jag missförstod nog och tog åt mig i onödan, Förstår vad du menar nu.

Men samtidigt som säkerhetstänkande såklart är bra så får man ändå ha det med måtta. Visst ska man inte vara ute med hästar man inte har koll på, men isf kan man ju inte vara ute med nästan nån häst.

Alla tar ju ansvar för sig själv såklart, men man får ju ha lite sunt förnuft när man gör saker. Man måste i slutändan ändå träna sin häst till att vara säker ute, just ute.

Stallkompisen har en inte alls trafiksäker häst, och för att trafikträna den måste hon vara där det finns bilar. Men med sunt förnuft. Bara för att hästkraken inte är trafiksäker kan hon ju inte leta en stallplats långt ute i obygden där det inte finns vägar bara för att inte vara en säkerhetsrisk. Då blir det ju snarare värre.

Måste ju utsätta hästen för det man vill träna den med, men m,ed sunt förnuft och i den mängd man fortfarande har kontroll över. Men tränar man en häst så kan man såklart göra misstag och gå för fort fram och vara en säkerhetsrisk, inte så mycket att göra nåt åt än att lära sig av sina misstag.

Jag kan inte sluta köra min häst ute efter vägarna för att vi emellanåt möter en travhäst och min herre kan bli okontrollerbar. Det är en risk jag tar eftersom får inte min häst vara ute och springa med vagn på vägarna så blir han i slutändan okontrollerbar eftersom han behöver göra av med energi. Säkerhetsrisk efter vägarna med vagn, men utan att ta den risken så blir vi en ännu större säkerhetsrisk efter vägarna utan vagn.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#34 om man har kontroll enligt mig menar jag i normala situationer, jag kan inte påverka utomstående faktorer som kan skrämma min häst, dock tycker jag jag ska kunna styra tempot och hästen, och även att hästen ska vara van vid dem vanligaste sakerna som finns där jag brukar rida :)

Har man en häst som inte är trafik säker skulle jag leda den, då hästar oftats kan ledas förbi det läskiga, och sen skulle jag göra så, promenera med hästen tills den inte reagerar på det vi möter, när den inte gör det skulle jag rida ut ihop med en lugn och trafiksäker häst några gånger, så till slut borde hästen kunna ridas ut på själv (är man rädd att hästen inte kan ridas ut på själv om man alltid rider ut med sällskap under träningen kan man fortsätta promenera med hästen emellanåt)

Skulle även din häst bli het då ni möter andra travare som kör kanske du kan prata med dem som äger travstallet och be dem skritta förbi när dem möter er?
Sen tror jag även travtränarena är så smarta att har dem nog hjälper dig om dem ser att du har problem (om det är snälla kuskar)

Min var också så att han blev lite för het när vi möte eller blev omkörda av travare, men nu funkar det att dem kör om oss osv om jag skrittar, han kan börja takta lite, men det är allt :)

Zaphix
0

Travkuskarna jag möter bryr sig tyvärr inte om vad någon säger. De kör intervaller på en relativt vältrafikerad byväg med hästarna i bredd. En hästbekant i ett annat stall höll på att få en av dom på motorhuven då de inte saktade ned i kurvorna, Hon skällde ut dom efter noter, men det gav inget resultat.
Har själv fått kasta mig i en snödriva när en travhäst kom igenom en snäv kurva i snabb trav, kusken försökte sakta ned hästen med den bara ökade farten utan att kusken hade nån koll.

Är en känd travtränare som har ett par hästar i grannstallet, och kända travtränare tro iaf häromkring att de äger världen.

Så att be dom sakta ned är lönlöst. Försökt prata med dom, men de svarar inte ens när man säger hej så..

Nu leder hon hästen vid vägen, men hästkraken är endel dagar galen ändå.. Nu tycker jag att hon går lite för fort fram, men det är inte mitt bekymmer.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#36 okey, illa, otroligt att det inte hänt en olycka ännu om det är en trafikerad väg…

Men det finns inga andra vägar du kan köra på?

För trav tränare verkar oftast köra på speciella vägar när dem tränar, så du kanske kan köra på andra? eller finns det ingen annan väg med ingen trafik där du kan låta hästen sträcka ut sig… nej det är svårt det där när folk inte respekterar varandra…

Anna452
0

#26 Jag citerar dig när du tydligen svarar på mitt inlägg i #25….

"Så att du tycker det är bra att köra ute okontrollerat (som jag  syfta på när jag inte visste att TS hade en nödbroms) är id*otiskt och livsfarligt för dig, hästen och alla i din omgivning!!!"

Nej det tycker jag inte. Jag har aldrig påstått något sådant. Du får gärna läsa mitt inlägg igen. Jag sa att jag tyckte Zaphix gör helt rätt. Läs gärna hennes inlägg #31, tycker det visar vilken klok människa hon är och hästen hennes är inte dum den heller. Detta visste jag sen innan då man kunnat följa dom här på forumet länge nu.

Tycker du har en väldigt otrevlig och hackande ton. Synd och öppna detta forumet och hitta den tonen här. Man blir verkligen ledsen.

Zaphix
0

#37: Nej, om det fannas andra och bättre vägade hade jag såklart kört på dom.

Men i och med vintern så finns inga andra alternativ, och lär vara så i två månader till med tanke på snömängden.

De körtränare som finns i närheten är en i grannstallet, har tränar på samma vägar som mig.

De andra finns nära travet, dit jag inte kan ta mig nu. Och väljer inte att köra där det är vältrafikerat med travhästar, det är en säkerhetsrisk.

#38: Tack. :)

Min och Dackes blogg

xMobilexD
0

Köppte en sån grimma med dubbla knutar för ett tag sen.  Den är värd att köpa :)  Dok testade jag rida i den och min lille arab tyckte den var lite för skarp. Så man får vara jätte försiktigt. Har bara ridit en gång med den hittils men kommer nog fler gånger:)

Iallafall. Vi har några hästar på gården som gärna drar. Och istället för att själv hålla emot för kung och fosterland så behöver man bara hålla emot lite och dem stannar. Funkar jätte bra på lite små tokiga hingstar oxå! Kortfattat bra grimma men är hästen lite åt det känsliga hållet så bör man veta vad man gör med tyglarna. Använder den inte nu på min Ena arab men på unghingsten har jag den :)

Zaphix
0

#40: Hade inte tänkt rida med den, i ridningen är han känslig och lydig så rider med en vanlig utan problem.

Men från marken är han inte alltid lika känslig, vill han gå iväg så är väl trycket på nosryggen det minsta han bryr sig om. :)

Men han känner ju såklart lika mycket som alla andra, men har "hårt skallben" och tjurig som få..

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Bara för att de är bångliga på marken behöver det inte betda att de är bångliga vid ridning/körning. Min ena hingst kan bara ledas av mig i princip, men vem som helst kan sitta upp och rida utan problem oavsett kunskap.

Hakuna matata!

xMobilexD
0

# 41 den är som sagt helt lysande i markarbete oxå :)