Bits
Har en ponny som har ett ganska irriterande problem..
Om jag går med honom eller leker med honom så kan han försöka bitas, men inte på något aggressivt sätt, utan jag tror det är mer att han är lekfull och lite dominant. Ser ofta hur han i hagen jagar och biter ponnyn med lägre rang i hagen. Han tom retar upp ledaren, kan det vara intressant?
Jag vet ju att han egentligen inte menar något illa men jag kan ju säga att jag är glad över att jag har tjocka kläder på mig.
Jag ger honom aldrig godis ur handen, så kan inte säga att det är orsaken till problemet.
Jag blir inte arg på honom heller, för jag vet att han skulle göra hela grejen till en lek istället, för att se hur snabbt han skulle kunna bita mig och snabbt komma undan.
Så hur kan jag få honom att sluta bita mot mig utan att jag måste bli arg på honom och förlora respekt? Okej, nu har han antagligen inte tillräckligt med respekt för tillfället pga problemet men ändå..
Och btw, han älskar att ta tag i saker och slänga omkring med huvudet, hur kan man göra detta till en lek som jag är med i?
Hur leker du med honom? Och hur gör du när du går med honom?
Bra att du inte blir arg, finns det ingen nytta med. Bättre att fundera på vad det är som leder till att han bits. Precis som du gör. :)
Jag tror att du skulle behöva få honom att få mer respekt för dig, att han lyssnar på dig bättre. Träna på att flytta för tryck, flytta på avstånd, jojo-leken..
Men framför allt att respektera ditt personliga utrymme. Inte gå in i din personliga zon utan att du bjuder in honom. Det är jag väldigt noga med då min häst är den dominanta typen.
Han är väldigt duktig på att flytta för tryck och etc. men har noll respekt för min bubbla, jag måste påminna honom varje dag att hålla sig på avstånd.
När jag går med honom håller jag honom vid min sida, gör mycket att jag stannar, backar, går framåt ett par steg, stannar osv. För att få honom mer fokuserad på mig istället för på omgivningen som han lätt blir.
Jag låter han gå långt bakom mig om han vill, men problemet är att han blir lite för "fri" så att säga. Travar mellan varje grässtrå och söker efter mat, eller försöker nafsa efter mig, en anledning till varför jag håller honom vid min sida. Det blir så flängit om han håller sig för långt bak om jag säger så.
Har haft carrot sticken som "skydd" bakom ryggen men händer ju att han gärna biter tag i den istället.. :d
Du kanske inte är tillräckligt bestämd?
Tjatar varje dag istället för att fasa upp ett par gånger till fas 4 så han förstår att du menar vad du säger.
Har lite samma problem, tjatar om att min häst ska respektera mitt område. Men nu har jag blivit mer bestämd och konsekvent, och då respekterar han mitt utrymme.
Att ha en häst som gärna går in i ens bubbla är jobbigt.
Harry är litet sån, väldigt social och vill gärna undersöka saker med munnen. Leder jag honom så vill han gärna grejja med mitt hår (o han har bitit tag några gånger och slängt med huvudet. AJ säger jag jag är håröm redan i grunden :S) så jag har börjat att använda änden av grimskaftet till att slå mig själv över axlarna så det fläpper till bakom mig så att säga. Om han har nosen där så ojdå, synd om honom….
Man kan säga att jag använder änden som en hästsvans, o hästar swishar till varandra ibland som tillrättavisning också innan ett bakben kommer ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tänker också att du hela tiden ser till att hålla hästen på avstånd medans ni leker, så han helt enkelt inte kan bita dig. Men det löser ju inte problemet. Jag skulle ge honom en himla massa saker att göra, så han inte har tid att hitta på bus. (låter som han är LBE, vilket innebär att han är snabbt uttråkad och då börjar hitta på bus för att fördriva tiden). Tränade en ponny med exakt dessa problem i måndags, och han blev mycket bättre och kunde stå stilla en bit ifrån mig i lugn och ro, efter jag hade lekt med honom i en rasande fart.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#5 Vad är LBE förkortning av?
-----
TS. Vad gör du när han försöker bita dig?(Har skumläst tråden men tror inte det står med).
Det är viktigt att du visar för honom att det inte är okej att föröska bita dig, kan då lätt hända att det blir värre då han känner att han kan bitas utan att det påverkar honom negativt. (Vet detta av egna erfarenheter…)
.
Kastanjegårdens Kaniner

#6 LBE är en av Parellis Horsenalitys, Left Brain Extrovert. Finns mer om detta i en artikel här på sidan.
Istället för att visa att det inte är ok att bitas. Tycker jag att det är intressant att veta varför han gör det, det är då man blir effektiv. Om det är en LBE så är det inte så smart att "visa att det inte är ok", utan då får man komma med lite mer än så och tänka ut något smart :-D
Anne
Man ska inte säga åt en häst "du får inte göra si eller så" utan man ska istället säga "gör såhär istället". Helt enkelt komma på bättre förslag på saker hästen ska ägna sig åt istället för att säga åt den att inte göra nåt.
"Sluta gå iväg och leka mat i hinkar."
Blir mer effektivt om man säger..
"Du kan väl stå still så jag får borsta dig istället?"
Handlar om att man ska tänka på vad det är man vill, se det man tänkt sig framför sig istället för att se det man inte tänkt sig och inte vill att hästen gör. Ha blicken på målet alltså.
Så att säga..
"Sluta bitas!"
Är onödigt, bättre att säga..
"Jag vill att du håller dig på avstånd när jag leder dig."
Tror det kan göra skillnad..
Jo, men om man blir biten så kan man ju inte bara stå och ta
emot.
#7 Man ska väl alltid ta reda på orsaken. Någonting måste man göra. Bara för att jag skrev att man ska visa att det inte är okej att bitas så menar jag inte att jag skäller och står och slår hästen på mulen direkt.
#8 "Sluta bitas!"
Är onödigt, bättre att säga..
"Jag vill att du håller dig på avstånd när jag leder dig."
Jag tycker att det låter som om du ändå agerar och inte bara tarstår där och låtsas som ingenting.
Om en häst skulle försöka bita mig så menar inte jag att jag tar en piska rätt i ansiktet på hästen…
Kastanjegårdens Kaniner
#9 blir man biten så har man själv inte agerat på rätt sätt i rätt tid och visat hästen att det inte är ok.
Min häst tycker om hår, jag har långt hår, som oftast är uppsatt i en knut när jag är i stallet. När jag leder honom till och från hagen så har han många gånger börjat nosa, dra och bitit tag i min knut. AJ. Jag har puttat undan mulen och skällt på honom och det har bara blivit värre.
Idag så använder jag änden på grimskaftet, slår det över mina axlar när jag känner att han kommer för nära. Jag hävdar mitt utrymme utan att bli våldsam. Om han får en smäll på nosen av grimskaftets ände så är det han som gjort fel, inte jag, jag bara går där o slår mig över axlarna för att jag har en väldigt stor fluga som irriterar mig i nacken ^^
Man står inte och blir biten gång på gång, man ändrar och bryter beteendet innan det gått så långt.
Jag menar snarare att man ska tänka på vad det är som lett fram till att hästen biter dig. Har du hästen längre bort när du leder så kan hästen inte bita dig.
En häst biter av en anledning, och det är alltid ens eget fel om ens häst biter en. Onödigt att hålla på att slå till hästen då, bättre att fundera på hur man kan göra situationen bättre till nästa gång. Hur kan man göra relationen med ens häst bättre så att den inte har någon orsak till att bita en.
Man gör inte relationen med ens häst bättre genom att slå den och den biter en, utan ta ett steg tillbaka och fundera vilket fel du gjort som lett fram till det.
Håller en häst på och biter människan ser den inte människan som en bra ledare, utan hästen ät den dominante.
Och en häst som är lägre rang än en annan biter inte ifrå¨n rejält när den blir biten, utan för att kunna komma högre upp i rang måste den ändra sina egenskaper. Den måte bli mer självsäker, vara konsekvent med sina beteenden och respektera de andra hästarna o.s.v.
Man blir inte en ledare genom att slå hästen när den biter en, det är inte så det fungerar.
Och det är det jag syftar på, biter hästen så ska man inte handla på att den biter en, utan man ska istället fortsätta be om det man bad om, eller gå undan och komma tillbaka och be om mindre saker som man ökar kraven på allt eftersom.
Framförallt så är det en vanlig sak som folk gör att hästen biter- då slår man. Öppen eller tängd hand spelar ingen roll för hästen börjar sedan se det som en lek.
Hur kan jag göra för att kunna bita människan och sedan undvika handen som kommer? så att jag kan bita igen?
Hurmånga gånger har man inte sett hästar som naffsas/bits som biter till och sedan slänger bort huvudet från den personen de bet för att hästen VET att det kommer ett slag?
Detta är ett effektivt sätt att lära hästen att faktiskt bitas.
Vet inte om nin syftade/skriver på/till mig men jag har inte problem med en häst som biter mig. Det jag menade i #6: (Vet detta av egna erfarenheter…) har inte med hästar som biter mig att göra.
Sen så är alla inte hästexperter på en gång och kan hästens kroppsspråk direkt…vissa saker lär man sig med tiden, alla gör misstag. Och för att förtydliga; jag slår inte hästar!
Sen så är alla hästar olika och alla människor likaså, allt är inte svart eller vitt.
Men jag förstår vad ni menar men jag slår fortfarande inte hästar!
Kastanjegårdens Kaniner

#13 i ditt inlägg #6 frågar du vad jag gör när en häst biter mig… därav följande diskussion tror jag.
Tror inte någon syftar på att du slår hästen, utan att det mer är en allmän reaktion när en häst bits. Det är väldigt vanligt. Jag har gjort det många gånger innan jag lärde mig att det finns bättre alternativ.
Klart alla inte är perfekta, det är väl därför denna diskussion finns, så vi kan lära oss av varandra.
Nej, alla hästar är inte likadana. Men hästar som bits och som beskrivs som hästen i denna tråd, är MYCKET ofta LBE. Och då kan man tillgå en viss strategi som fungerar just för dessa hästar.
Anne
#14 Okej, fast frågan var riktat till #0 men jag skrev TS ;)
(Jag hittar inte artikeln om LBE, skulle gärna vilja läsa den. Någon som kan länka till den?)
#11 "biter hästen så ska man inte handla på att den biter en, utan man ska istället fortsätta be om det man bad om, eller gå undan och komma tillbaka och be om mindre saker som man ökar kraven på allt eftersom."
Men om en häst som börjat ta över ledarrollen biter sin ägare som då går undan, kommer inte hästen då koppla; om jag biter denne så får jag vara ifred?
Kastanjegårdens Kaniner

Horsenalitys är artikeln om LBE och dem andra tre horsenalitys.
Det är klart man inte går undan, utan tar mer plats (driving game) och ger hästen något att göra istället. Det handlar om att ge den något att tänka på, mental stimulans. Det fysiska följer av sig självt, och därför hjälper det inte med fysiska lösningar…
Anne
Att gå undan när en häst bits kan va enda lösningen om anledningen till att den bits beror på att den är rädd och känner sig trängd eller mår dåligt och ser attack som sista utväg. Bättre att den får utlopp för sin frustration då än att man sätter mer press på den.
Men om anledningen till att den bits beror på lek, dominans osv är det bättre att forsätta be om det man bad om, ta mer plats, ge den något annat att göra.
Tror det är ungefär det som Zaphix menar i det du citerade.
Det som är själva poängen iaf är att inte straffa hästen för att den försöker kommunicera på det enda sättet den kan. :)
Det är ju så klart inte särskilt kul att bli biten och det är helt ok att skrika AJ! och bli arg! Men gå in i sadelkammaren och gör det istället och kom ihåg hur det hela gick till så du nästa gång kan avbryta hästen innan bettet kommer.

Har en ponny som bits och vi tränar på att sluta med detta,
Han är väldigt nyfiken av sig och ska smaka på allt, slickar på ALLT och naffsar med läpparna ofta på saker min lillasyster som var 9 år när jag skaffa honom var inte van vid detta och blev rädd och klappa till honom på mulen och tillrättavisa.. Men usch vad fel det blev vi fick istället en ponny som biter på ALLT som kommer i närheten av huvudet oavsett i vilken situation man befinner sig i.
Mig är den enda han inte biter men han bet även mig när han börja och jag gjorde som så att jag iaktog hans kroppsspråk och gav honom utrymme straffs honom inte om han högg utan gick undan och gav honom en ilsk blick till att börja med, efter ett tag kunde jag stå kvar eller flytta ett steg och säga NEJ och titta på honom och han är väldigt trotsig och spelar på dina svagheter. Sen när han accepterat att jag inte flyttar på mig för att han hugger så sluta han med det men kom jag nära eller skulle borsta bort smuts i ansiktet blev han den samma och hög på allt som fanns, Då kunde jag snurra upp grimskaftet under hakan på honom och hålla upp huvudet och säga N E J! / L Ä G G A V!
Nu biter han inte mig däremot slickar han och suger på jackan men det är okej för mig. Min syster och mamma har hon noll respekt för pappa biter han när han blir sur men pappa slår inte till honom (längre) utan tillrättavisar en gång betsämt och går. Min mamma och syster blir arga/rädd och skriker till och ev. klappar till honom om dom inte tänker sig för.
En annan häst jag hade funka inte den metoden på alls! På henne är det hårt mot hårt annars kör hon över en utan att blinka! Henne knäpper jag till på mulen och då drar hon öronan åt sig och slutar hon har blivit mycket bättre men det handlar mycket om respekt mellan häst och människa tror jag.
Så du får ta åt dig av alla råd och testa dig fram för man märker ganska snart vad som funkar på ens häst, det är mitt råd iaf
Lycka till!