Provade bromsa med grimma
Lite kul sak bara, min häst blev i början ganska het av bett, provade bettlöst utan effekt då han lyssnade dålligt på tryck på nosryggen när han inte ville (både när man red och ledde)
Dock var han oftats snäll i all mark hantering, så provade hackamore och han funkade hysat på det, men blev tvungen att ta hårt när han inte vill, även sätte och röst kommando stängdes av när han blev på "det humöret"
Så igår skulle jag rida lektion på honom och på senaste tiden har jag fått problem med att sadeln ibland hamnar fel och jag måste sadla om men ville inte behöva krångla så under lektionen, så när jag sattigt på sadeln hämtade jag hjälm och grimskaft och hoppade upp i gången (han är van med det sen innan pga andra orsaker) och sen bad jag honom gå fram så han skulle stå rakt och på alla benen och bromsade med grimskaftet som satt under grimman och han lyssnade! det trodde jag inte han skulle göra, han lyssnade jätte fint och var så mjuk och duktig. Så får vi ridbana och jag kan jobba mer markarbete, både löst/tömkörning/longering och på ryggen kan jag nog våga prova rida honom i grimma någon gång för kul :D
Bara så kul att han faktist börjar lyssna bättre :)
Även stolt över hur bra han lyssnar på kropps språk numera :)

Kul att det går så bra! Alla hästar kan lära sig att bli känsligare för tryck på nosen. Men de kan inte det utan att någon lär dem… Med ditt stöd kan han bli så känslig att du knappt ens behöver ta i tylarna längre! Det är så roligt när det går framåt :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 jo, dock eftersom vi inte tränat intensivt på det efter som jag lärt honom gå bra med bett ist, så har jag bara tränat när jag behövt backa osv, men han verkar iaf ha snappat upp det :)
ibland så tränar man in saker även man inte vet om det ^^ så när du tränat en sak har du också lärt honom mer o mer att man ska göra si eller så ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Allt hänger ihop och som tur är kan hästar generalisera lite granna :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#3 jo, det har ju helt enkelt blivit genom den dagliga hanteringen ^^,
Samma med kratsa hovarna, bråka med honom om det varje dag så efter några månader går det hyfsat lätt :)
#4 jo, som jag sa har det ju blivit en del i den dagliga hanteringen, så då har han börja lyssna på det, kul att han gör det öäven uppefrån ryggan :D
Lite stolt över honom är jag allt, först det och sen gick han jätte fint på lektion ^^, *skryt*
#5 du ska vara stolt över er bägge två!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.