Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 5540 ggr
[Medelone]
0

Aggressiv

Min vän har en ponny som är väldigt aggressiv mot människor.

I boxen så kan man gå förbi kanske för att hämta en borste eller liknande, och han gör utfall mot gallret och drar tänderna längs det. Sen står han och skrapar med hoven som om han vore frustrerad. Biter gärna efter alla som går förbi hans box när han står ute och hänger med huvudet utanför boxen.

När han gör dessa utfall så springer han fram och tvärstannar mitt framför en, som om han bara vill skrämmas.

När man går in i boxen eller hagen så erkänner jag själv att jag är nervös, eftersom jag vet att om jag gör en för snabb rörelse så kommer han försöka bitas.

Han är lägst i rang i hagen, han "knuffas" omrkring av mina två pigga sociala hästar. Men är inte aggressiv mot dem. Han är alltid den som inte kommer fram när man kommer till hagen medan mina två galopperar mot mig varje gång man visslar, men när han vid vissa tillfällen kommer fram så ser man att han är nyfiken med öronen framåt och sniffar, men om man gör en för snabb rörelse så lägger han snabbt öronen bakåt och biter efter en.

Han är inte den sortens häst som vill röra på sig, står helst stilla och gör det han sägs åt att göra. Även om han inte tycker om det egentligen, vilket börjar visa sig mer och mer.

Frågar er eftersom jag inte riktigt haft en häst som haft dessa problem, och så att jag kan ge min kompis tips på vad hon kan göra.

LinaN
0

låter so mom du beskriver travarstoet i vårt stall. hon högg mot gallret och surade och attackerade vid boxöppningen när man gick förbi. Det slutade hon med när hon fick en hörnbox med mindre rörelse utanför samt att vi täckte för ena sidan av boxen med en masonitskiva så hon inte såg den hästen på den sidan. Då lugna hon ner sig.

hon har en vääääldigt stor personlig bubbla den damen, hon blir lätt arg och irriterad och hon har lärt sig att man kan skrämma männiksor genom att se ful och farlig ut.

Nu sist när jag skulle hämta henn i hagen så skulle hon sparka efter mig, hon skulle bita och hon hotade med frambenen flera gånger. men det räckte med att man höjde handen med grimskaftet litet så slutade hon. Men iaf det som gjorde att hon verklige nbörjade tänka var när hon bet efter mig och nuddade min utsträckta hand och att jag varken skrek åt henne eller slog efter henne. Efter det kunde jag närmar mig och göra friendly game och sen var det inga problem att ta med henne in i stallet.

Här är väl det svåra att inte låta sig bli räddare än nödvändigt och verklige nkunna läsa av hästen så man inte ger sig in på något man inte klarar ut.

men en lösning som kan hgjälpa är att byt boxplats i stallet, och när du går ut för att hämta dina hästar, använd driving game på denna ponnyn så han håller sig från ditt personliga utrymme. ha med dig grimskaft o vifta med eller en carrotstick/stybvare spö av dressyrmodell så du har litet räckvidd. men slå för gudarnas skull inte på ponnyn ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
1

Låter som han verkligen inte mår bra. Jag skulle börja med att kolla om han rent fysiskt mår bra. Många hästar får magsår när dem får portionsmat och har ont i magen hela tiden. Många hästar blir stressade av att stå på box för att dem inte kan bete sig naturligt. Har hästen ont eller är det ett mentalt problem?

Lek dem 7 lekarna så ni får ett samspel tillsammans. Det värsta du kan göra är att slå eller vara agressiv tillbaka, det förvärrar problemet. Kräv respekt för din personliga bubbla, men visa framförallt respekt för hästens bubbla! Han kanske vill vara ifred helt enkelt, och då ska han få vara det ett tag, tills han orkar börja samspela igen.  Det är mycket viktigt att ta signalerna på allvar, hästen vill berätta något för er, och den behöver till och med skrika för att ni ska förstå honom! Det är sorligt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[Medelone]
0

Jag kan inte säga om han mår fysiskt bra, eftersom jag inte känner honom lika bra för att han inte är min, men jag har noterat att han gärna äter upp sin mat, kanske lämnar lite hö ibland, men en sak oroar mig. Vi har hinkar istället för vattenkopp, och då måste man byta vatten varje dag så att det inte är tomt eller smutsigt. Men hans behöver man bara byta efter en vecka. Det ser ut som att det inte blivit rört på flera dagar.

Sen så får hästarna gå ute från åtta på morgonen till ca 16-20 beroende på väder. Så de står inte inne i boxen särskilt länge.

Jag skulle aldrig bli arg eller slå honom, det ska ni vara säkra på. Det är bara så synd att han blivit som han är. Jag kan tänka mig att han förlorat respekten för människor när de som haft honom inte respekterat honom. Retat honom, blivit arga, gått upp till honom i hagen och ta med han ut utan att istället låta honom komma själv. Känner att man måste ge honom tid och utrymme.

Hon har börjat med att leka men jag vet inte riktigt om hon förstår innebörden med hela grejen. Att bygga upp ett samspel med respekt och tillit. Men förhoppningsvis kommer min tränare och kanske kan hjälpa henne.

Gyllir
0

Det där med vattnet är ju värt en fundering. Han han vatten i hagen, så han dricker på dagarna?

12 till 16 timmar stilla stående, tycker jag är ganska mycket ärligt talat.

Skönt att ägaren iaf försöker. Det är ju viktigt att förstå att något måste göras anorlunda än tidigare, för att problemet inte ska bli värre. Man måste tom tänka på ett anorlunda sätt för att hästen ska bli bättre. Det går aldrig att lösa ett problem, om man är kvar i gamla tankegångar…

Tid och utrymme är jättebra. Fundera på vad ni kan göra för att förbättra hans situation, och då menar jag inte bara en timmes NH träning om dagen. För jag tror inte att det enbart beror på hanteringen.

Hoppas verkligen ni hittar orsaken och ett sätt för honom att fungera och må bra! Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#3 man behöver alltså inte fylla på vattnet mer än nån gång i veckan? När skurades hans hink senast? En del hästar vägrar dricka om det börjat bli algbildning i hinken, och det behöver inte vara tjocka gröna alger utan genomskinliga som sitter i botten och i skarven mellan botten och sidorna av hinken.

Han kanske är en av de kinkiga som inte gillar smaken då algerna är i. Ta ner hans hink vartannan dag och skura rent den med en diskborste eller skursvamp och se om det blir bättre.

Såhär på vintern är det många hästar som äter snö ute i hagen också vilket gör att de dricker mindre när de står inne. Men man ska inte förlita sig till det.

xMobilexD
0

Låter som om han blivit slagen eller retad :/ Eller så har han ont :/ Vi köppte en Ponny som var totalt galen ibland. Nej men han försökte vara farlig och blev det snabba rörelser blev han riktigt arg, Dok gjorde han aldrig något alltså bet eller sparkade han bara skrämdes. Men dem innan hade retat honom och slått honom Så ah :) Efter att vi haft honom ett tag så blev han världens gladaste då han visste att vi inte skulle slå honom :) Dok om det kom någon okänd o vifftade eller något så blev han lite sur då han inte kände dem :)

[Medelone]
0

Tro mig, hans vatten är kristallklart.

Min häst är också lite kinkig med vatten och dricker bara när det är nydiskat och rent, så jag är medveten om det.

LinaN
0

#7 då är inte det ett problem, men inte alla tänker på att så små saker kan göra skillnad. :)