Lektion i centrerad ridning
Jag har gått lektion i centrerad ridning! Och herregud vad bra det var.
Tänkte jag kunde dela med mig av upplevelsen, dels för jag inte ska glömma vad jag lärde mig och för att ni andra kanske är nyfikna.
Jag och Zaphix pratade en del om "hälen ner" förut i en annan tråd och jag sa bland annat att man borde börja uppifrån och ner när man ska försöka rätta till sitsen och jag måste nog ta tillbaka det nu! :D
Tycker fortfarande inte om uttrycket "hälen ner" men jag ska berätta vad jag fick göra för att rätta till mig själv i ridningen.
Ridläraren heter för övrigt Toini Pettersson.
Först fick jag skritta och trava lite grann så hon kunde göra en analys. Efteråt berättade hon att min underkropp, alltså benen, inte var särskilt stabila. Hästen jag rider är väldigt flängig med benen också, så om det är hon som påverkar mig eller tvärtom eller att vi påverkar varandra är lite oklart men det är inte särskilt intressant heller eftersom det bara är jag som kan påverka någonting.
Först började Toini med att förklara vilka muskler jag behöver använda i benen för att få en bättre "ram" åt hästen. Det var dels insidan av vaden och dels insidan av låret och hon bad mig att spänna musklerna mot hennes hand så hon fick kvitto på att jag spände rätt muskler. Sen tog hon tag i mitt ben och bad mig känna efter hur höften rörde sig upp, ner, runt, åt sidan så jag dels skulle förstå rörelsemönstret i höften och dels för att jag skulle slappna av och länga benet.
Det roligaste kom sen. Hon längde mina stigläder så de blev alldeles för långa och så bad hon mig rida lätt i trav så jag fick ställa mig lite på tå i uppresningen. Detta för att jag skulle "få kontakt" med mina fötter och börja fokusera mer på dom. Sen när hon kortade stiglädrena igen skulle jag försöka hålla kvar känslan av att stå på tå lite grann så jag verkligen trampade ner med fotbladet.
Efter det kunde hon se att jag använde mestadels utsidan av fotbladet när jag trampade ner så då bad hon mig tänka lite på V-formen i backhoppning och att jag skulle trampa ner lite med insidan av foten som att fötterna skulle peka lite utåt (fast det gjorde dom ju inte direkt, men det kändes så!).
Sen fick jag även lite coaching i det vanliga att jag skulle spänna ut bröstkorgen och upp med näsan. Men det är ju sånt man redan vet om att man slarvar med! :)
Så i mitt fall behövde jag verkligen stabiliseras om från fötterna och uppåt och inte tvärtom som jag alltid tänkt tidigare!
Är det några fler som gått lektion i centrerad ridning? Vad fick ni lära er i så fall? Jag kan verkligen rekommendera Toini iallafall!
Kul att läsa!
Jag har tagit en lektion för ett par år sedan, kändes inte då som om jag fick nåt ut av det, men nu i efterhand så använder jag mig av det.
Fick ett mail för ett par veckor sedan från ridtravarföreningen med intresseanmälan att vara med på en kurs i centrerad ridning i vår. En en-dagars med teori på fm och träningar på em.
Väldigt sugen på att vara med, men beror lite på kostnad och sånt.
Har tidigare hållit på (håller väl fortfarande på iofs, men inte lika mycket) med chi gung (endel stavar det qi gung) och använder mig av det i ridningen. Andning, kroppskänndeom/kontroll, energi, fokus.. Känns som CR är chi gung på hästryggen, vilket jag gärna vill lära mig mer om.
Hade jag haft en tränare i närheten hade jag gärna tagit lektioner regelbundet, men så är inte fallet, så får se hur det blir..
Har för mig att vi sist tog ned en tränare från Umeå, minns inte namn dock, men tror att det är samma denna gång.
Det vi övade på sist var att sitta på hästen, känna rörelserna, slappna av och andas, lära oss känna bakbenen och utnyttja dom i ridningen. Öva på att få hästen att gå balanserat på rakt spår genom att bara använda sitsen. Jobbade mest i skritt men även lite i trav. Hästen jag red då har en väldigt luftig trav, älgkliv, så fick lite tips om hur jag skulle kunna slappna av och sitta i den.
Jag betalade 450:- för min lektion men det var ju en kursvärd som hade bokat upp henne och det va väl en 7-8 ekipage som red under hela dagen.
Toini skrev en liten faktaruta om Sally Swift. Ännu en "trasig" person som hjälpte både sig själv och alla andra med nya ögon på ridning (om man tänker på frågeställningen LinaN postade häromdagen)! Där nämner hon iaf "Tai Chi, Yoga, Aikido, andningstekniker" bland annat och hur hon kombinerade ihop allt till vad centrerad ridning är idag.
Jag ska ju byta häst snart så jag ville ju mest ha tips på vad jag ska förbättra rent allmänt. Vet inte om hon hade lagt upp lektionen annorlunda om det var min egen häst men det tror jag inte….
Jag red dessutom hästen i sadeln som inte sitter särskilt bra. Den har gett henne skav men ägaren har nu köpt en tjock padd att ha under. Kanske hjälper mot skaven men sadeln låg ju inte still istället. Så det var extra svårt att hålla balansen! Men man får väl se det som träning! :)
Hon sa en väldigt bra AHA-sak till ett av de andra ekipagen förresten. Ryttaren hade tidigare tävlat en hel del i hoppning men har nu gått över till NH och rida i repgrimma osv.
Ryttaren riktade hela tiden blicken "lite överdrivet" mot vart hon skulle vilket så klart är vettigt att göra i hoppning där man står i lätt sits och är mycket friare att röra huvudet "i förväg". Men i dressyren är det bättre att rikta axlarna-höfterna-naveln i riktningen man ska FÖRST och sen låta huvudet följa med i den rörelsen. Annars är det lätt att man bara vänder blicken och tror att man är "klar", även om kroppen inte följt med i rörelsen så att säga.
Hon hade jättesvårt att låta bli med det :)
Betalade också nåt sånt sist, lite dyrt för 45 minuter kan jag tycka, men jag har väl det lyxigt med vanliga tränaren som tar 150 för en timma..
Tycker det är mindre lätt att rida i en vanlig bomsadel, man känner ju inte hästen, måste vara ännu mer mindre lätt med en padd under. Tycker man får lite känsla i min läderbomsadel till och med..
Smart det där med blicken, kul att såna små sake jag göra så mycket. :)

Jag har haft centrerad ridning. Det gav mig jättemycket! Betalade 630:- för en timme privat. Hade gärna fortsatt att ta lektioner om jag hade haft råd och inte flyttat.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se