Hur noga är ni?
Har lasttränat hästen idag och börjat fundera över hur noga andra är med att hästen ska vara bekväm med situationen innan man går vidare.
När jag pratar med människor som inte tränar NH tycker de att jag gör saker lite mer komplicerade än de ar. Just lastningen är väl en sån grej, jag vill att hästen är helt svlappnad med att bli transporterad innan jag kör iväg med honom i den.
Förra ägaren har lastat honom ensam utan problem, men med muta. Han har ställt hästen på rampen och sedan gått runt med en havrehink och lockat in honom.
Helt okej sätt, det fungerade ju bra.
I höstas när vi skulle tävla lastade jag honom för första gången, han tvärstannade på rampen och jag gav upp rätt snabbt och mutade med havrehinken.
Andra tycker jag borde vara nöjd med det, för det fungerar ju, han går in.
Men min tanke är väl att han kanske stannar inte bara för att han äntar på havrehinken utan också för att han är osäker. Och är han osäker vill jag ju träna bort det..
Idag gick han in utan några som helst problem, stod utanför och skickade in honom. Han var helt avslappnad tills vi satte dit mellanväggen och blev spänd. Tränade endel på detta idag, han gick in så fort jag bad om det men nä'r jag gick in till honom på andra sidan mellanväggen ville han backa ut. Kunde backa honom när jag drog i svansen sedan och han stannade inne tills dess, men inte helt avslappnad ändå.
Fått höra idag att jag överdriver träningen, att det bara är att stänga och köra iväg, han går ju in utan problem. Att han är osäker inne gör inget, han står ju ändå kvar där, fick jag berättat för mig.
Så nu tänkte jag höra hur noga andra är med att hästen ska vara helt bekväm med situationer?
Är min häst rädd för något efter vägen rider jag aldig därifrån förrän han är avslappnad med att vara nära det läskiga. Hur noga är ni med sånt? Är ni glada bara ni tar er förbi det läskiga?
Jag uplever att de som inte tränar NH är så van vid att hästen är spänd vid olika situationer att de accepterat att det är så och inte tränar bort det. Medan NH-folk är mer noga med att hästen ska vara avslappnad och bekväm.
Strunta i de där andra… om du vill lastträna tills hästen går in i transporten i sömnen så gör det! :)
Min lastar sig väldigt lätt på första eller andra försöket, sålänge man gör som vi alltid brukar. kommer någon o gör nåått annat så blir Harry osäker o väldigt fundersam. ooch lastningen tar lång tid.
vems ensak förutom din egen är det att lastträna tills du kan stå i stallet, öppna boxdörren och peka på transporten och han går villigt på?
Jag såg en episod på SAvvy-klubben om trailerlaoding och Pat PArelli sa att det ultimata är att man sitter vid ratten, ropar "Load up!" och hundarna springer fram till hagen och öppnar grinden, sen springer de o hoppar upp på flaket, hästen travar glatt in i transporten och ens make/maka kommer ut ur huset, stänger transporten och sätter sig i bilen.
Det är faktiskt något att sträva efter :D iaf att man ska kunna lasta hästen helt lös och kunna göra allt själv :)
Så fortsätt träna. Låt honom bli avslappnad, approach and retreat. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Just nu är jag nöjd med själva lastningen, lasta honom själv bör jag kunna göra. Stod på utsidan och bad honom gå in bara. I början när jag lät honom undersöka transporten gick han in självmant flera gånger utan att jag ens bad om det. Hittade ju mat där inne. :)
Men sen var han inte nyfiken längre så jag fick be honom, han testade att fdrsöka gå iväg, tyckte väl att det fanns roligare saker att göra. Men bara jag bad honom ha huvudet i rätt riktning var det inga som helst problem.
Att lasta honom lös och sånt ser jag väl inget behov av nu, är väl en kul grej, men är vi nån annanstans måste han ju ha rep på sig ändå.
Han väntade nog inte på havre idag eftersom han tidigare blivit ledd in och människan följde med. Men nu bröt vi den rutinen genom att jag stod utanför, tror det blev en annan sak för honom då.
Jag är väl mest ute efter att han ska vara helt avslappnad när han står där inne, vill att det blir en bra upplevelse att bli transporterad och att han inte ska vara orolig alls. Men andra tycker jag ska vara glad att han går in, att det är vad som betyder nåt..
Bryr mig inte om vad andra tycker om det egentligen, utan blir mest fundersam över varför inte alla har som mål att ha en avslappnad häst jämt.

Jag är petig som attans. Vi kan lasta utan några störra problem, men det finns ju alltid förbättringar att göra. (jag skulle tycka det var supercoolt att kunna ropa Load Up! )
Jag har gjort så att han har fått gi in och ur som han vill (aldrig hålla emot, när han vill gå ut). Först utan vägg alls. Sen med väggen på snedden. Sen med rak vägg. Det tar ju lång tid, men är så värt det. Nu tränar vi mest på att kunna stänga bommen bak utan att han får klaustrofobi, det funkar inte än.
Jag har en hink med kraft/morötter längst fram. Inte som muta, utan för att göra det hela lite mera mysigt. Har tänkt sen att jag tar bort hinken och bara ger godis när han är helt lastad och klar. Men där är vi inte riktigt än.
Jag har ingen egen transport, så det blir väldigt sporadiskt. Målet är absolut att kunna lasta liberty.
Tycker du ska fortsätta som du gör. Det spelar väl ingen roll vad du lägger tid på, det är ju din häst, det ska ingen lägga sig i. Om du nu tränar tills hästen kan gå in baklänges liberty, bara för skojs skull, varför inte??
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Fanns ju hö där inne, så in går han ju.. Sista gången vägrade han gå ut därifrån.. Backade inte för drag i svansen, och stod på repet med framhoven så skakningarna gick inte fram. Han så mest irriterad ut för att vi störde hans höätande. Men då var mellanvägen på snedden då han innan puttat bort den med bogen eftersom vi inte satte fast den. När den var som de ska vara vid färd var han osäker, men gick in utan problem, ville dock backa ut rätt snbbt igen.
Han fick såklart göra det, enda kravet jag hade var att han inte skulle vända bort huvudet och gå därifrån. Han backade ut själv och tänkte gå, men så fort jag bad om att han skulle vända tillbaka huvudet gick han in igen.
Är första gången vi lasttränar, har heller ingen egen transport men får låna en av en bekant. Måste iväg till veterinären och kolla tänderna, så tänkte lastträna ett par gånger innan.
Stallkompisens häst har ett mer komplicerat förhållande till transporten, hon behöver väldigt mycket träning innan hon blir bekväm. Så tänkte väl passa på att göra herrn riktigt bekväm i samma veva.
Grejen är väl att man blir lite påverkad av att stå i ett stall med folk som pratar ett helt annat språk, ett icke NH-språk, som tycker att man lägger ned energi på fel saker.

Du är ju på rätt väg, de är bara att fortsätta tills du är bäst och nöjd.
Du bestämmer väl själv vad du lägger tid på. Tycker du att det är kul att lastträna, så gör det. Är du nöjd med att det funkar, men inte är exeptionellt bra, helt ok det också. Du behöver lära dig att lita på ditt eget omdöme, och inte lyssna på andra människor som inte har koll på vad du gör.
Sen är det klart att det ska vara en viss balans i det hela. Om du kan lasta din häst bakofram på alla möjliga sätt, men inte kan tvätta honom med slang, jag då kan man ju fundera på vad du lägger tid på… Men ärligt talat så brukar "normala" hästmänniskor vara extremt bra på en tårtbit, och inte alls så bra på resten av tårtan. Dem har grädde, men ingen kaka.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
De andra i mitt stall säger ofta att de önskar att de hade mer tid att träna på den vardagliga hanteringen. Jag svarar mest att det handlar om prioritering, de väljer att rida, och jag väljer att leka. Jag har roligast. :)
Så man väljer olika tårtbitar..
Det är kul att ha roligt! :D