Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 2864 ggr
[Tuva98]
0

Tränsa!

Min halvfoderhäst Zeb tycker inte alls om att bli tränsad.

Så fort man tar fram tränset blir han spänd, drar upp huvudet och börjar backa så långt grimskaftet räcker. Om man knäpper loss honom under tiden börjar han backa så fort man höjer tyglarna. Så fort man lagt över tyglarna och ibland tagit av grimman slappnar han av. (men vill inte ta in bettet i munnen?)

Jag testade någon gång att när han backade, backade jag honom i stallet. Sedan stannade jag och testade igen. Backade han då med fortsatte vi backa. Så fortsatte vi och sedan stod han stilla, men har någon annan bättre tips?

LinaN
0

låter som om det är obehag/dåliga erfarenheter av tränset.

när kollades tänderna senast på honom? hur länge har han gjort såhär? är bettet ordentligt varmt innan man försöker tränsa honom (själv så har jag lyxen att ha tillgång till varmt vatten i stallet så jag spolar bettet i det tills det blivit varmt, sne hinner det svalna lagom tills man får in bettet i mun på hästen) har han ont av nosgrimma/nackstycke osv?

friendly game, kan du klappa/klia/smkea överallt på huvudet, hittar du några ömma punkter?

Börja i den änden, så ser vi vart det barkar hän. för min del så rent spontant så verkarhan ha något bekymmer med bett/tänder i fösta hand för det är en väldigt kraftig reaktion han uppvisar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Har han inga problem att ta på grimman och inte reagerar på det så bör det ju handla om just tränset.

Om det handlar omatt hästen inte gillar bettet, att nackstycket trycker på en öm nacke, hästen gillar inte ridningen, kanske blir tagen för mycket i munnen.. Eller nån tidigare erfarenhet. Som LinaN skriver, red ut det först.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

och en sak till, är det bara du som har detta problemet eller är det även hästägaren?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Såg inte förrän nu att du hade lagt in en ny tråd om detta. Jag klistar in mitt svar här också.

Verkar ganska tydligt att hästen inte trivs med tränset. Finns det något alternativ? Hackamore, repgrimma, annat bettlöst?

Få hästen att förknippa tränset med något positivt, med hjälp av godis tex. Men det kan du inte göra förrän du är helt helt säker på att just det tränset du ska sätta på, inte orsakar hästen obehag. Och tänk, det handlar ofta inte om självaste utrustningen, utan det handlar om vem det är som håller i tyglarna….

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

[Tuva98]
0

Ägarna har också problem med detta, jag tror att det har varit så i flera år, de har haft honom sen han var föl, alltså i 13 år snart.

Han har ett bett som jag egentligen vill byta, ett tvådelat. Han är väldigt känslig i munnen och jag vill inte att han ska ha det bettet, men eftersom jag inte äger honom kan jag inte påverka så mycket.

Han är lite huvud-skygg, gillar inte när man ska borsta huvudet m.m. Har gjort friendly-game med honom och när han slappnar av kan jag klappa honom överallt på huvudet, ska se om han reagerar för tryck!

Ska också fråga ägarna om tänder m.m. Tack för hjälpen!