Flytta framdel..
Håller på att lära min häst att flytta framdelen vid ridning. Han kan flytta nåt steg åt sidan, men känns som jag mest virrar till det med hjälperna.
Det jag blivit lärd är att luta mig bakåt och dra i ena tygeln uppåt och utåt och behövs det lägga till sticken på bogen. Men han vänder bara huvudet då, så måste såklart hålla emot med andra tygeln. Men det blir lite kaos, antingen håller jag för mycket med den andra, eller för lite, eller så kommer jag ihåg att hålla i för sent så huvudet redan är nöjt till min fot..
Han flyttar när jag lägger till sticken iaf, men hjälperna innan är lite struliga. :)
Däremot så har han inga problem att göra fina öppnor i skritt och trav, och då flyttar han ju in framdelen och går på tre spår, sideway är heller inga som helst problem i skritten, har börjat i trav också och det går bra ett par steg.
Så är mest det när när han bara ska flytta framdelen, bakdelsvändning kanske det heter på ridspråk.
Så hur gör ni, vilka hjälper använder ni?

Finns en Parelli manöver som heter "backwards and over". Först från marken, backa hästen när du är i zone 2/3, håll repet i handen närmast hästen (du tittar framåt), stciken i andra handen. När du backat några steg utan problem, vänd din kropp mot hästen och med hjälp av sticken flytta framdelen. Ta bara ett eller två steg i taget, och sen backar di igen. På så vis kommer han ha vikten på bakdelen, ha lättare för att flytta framdelen (det finns mindre vikt där) utan att tappa vikten framåt igen. Början till samling desutom.
När detta funkar bra, hoppa upp och gör likadant. Backa några steg tills det är lätt. Ändra din fokus och titta dit du ska, ha vikten fortfarande lite bakåt. Håll en supporting rein (så han inte böjer halsen) och en direct rein (ledande tygeltag). Försök tajma dina tygeltag med hästen ben, så om du ska till höger så tar du ett ledande tygeltag precis när han ska lyfta just det benet bakåt, men då ändra fokus och flytta framdelen åt sidan.
Ett-två steg itaget, backa igen. Tills du klarar av flera stycken eller tom en hel cirkel utan att tappa vikten framåt. När du kan en hel cirkel, gör fler och fortare. Vips där har du din western spin :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Fast från marken kan han det iaf, tränat mycket på att backa i slalom och sånt, och då har flytta framdelen backandes kommit naturligt. :)
Är ju som du beskriver att det är tänkt att jag ska göra, men får inte riktigt till det.. Tror problemet är supporting-reinen, känns som att jag sitter och drar i båda, vet att jag bara ska hålla emot, men flyttar han inte så fortsätter jag hålla i direct reinen och i den andra. Då förstår han inte. Känns som att det blir stumt på nåt sätt.
Men ska tänka på att matcha in det med benen, kan nog bli lättare då även för honom att förstå.
Han vill gärna gå framåt när han inte förstår nåt, så min tränare tyckte att jag skulle rida emot en vägg och sedan när väggen kom svänga. Eller stå still med hans huvud mot väggen.
Men då går det inte att backa först..

En vägg funkar bra också. Var noga med att din supporting rein inte tar alls när han håller huvudet rakt, bara när han försöker böja. Men det är därför jag gillar backandet först, för då behöver man inte hålla i för att förhindra att han går bra, för han tänker ju redan bakåt. Hänger du med? Använd annars benen/fötterna för att backa, och sen skänkeln för att svänga om det är jobbigt med tyglarna.
Om du har ännu lite längre supporting rein, kommer tygeln dra mot halsen när du tar direct rein för att svänga. Om du då bara håller din supporting rein, absolut inte dra, kommer du med din direct rein ha tryck på både grimma och halsen, vilket borde få honom att förstå vad han ska göra….
Prova med vägg/staket, prova med att backa, ta det som funkar bäst. Ge det lite tid, så kommer det.
Anne
Ska testa backandet, backar oftast när jag lägger vikten bakåt, och då har jag ju skänklarna fria. Så då kanske jag kan lägga till en skänkel långt fram för att flytta framdelen, och vill han framåt bara stoppa med tyglarna. Det borde kanske fungera?
Kanske drar i den andra av bara farten, ska testa ha armbågen fast i kroppen, då bör jag märka om jag drar i den. För blir nog så om jag råkar ha den för lång från början så drar jag bak den för att få den kortare och fortsätter nog att dra av bara farten. :)
Min tränare brukar hjälpa mig från marken när jag rider, om det behövs. När han var seg förut och inte lyssnade på när jag bad om trav gick hon bakom med sticken och petade till med stringen på rumpan bakifrån zom fas 4. Sedan travade han glat tnär jag bad om det. :)
Men sist när vi tränade på att flytta framdel så petade hon till på bogen med stringen, resultarede dock bara i en bockserie. Nu kan hon inte visa sticken när jag rider utan att han blir stressad, synd eftersom det annars hjälpt till att lära in många andra saker.

Jag fick också hjälp med detta i början, min tränare hade carrotstick med plastpåse för att förstärka hjälperna vid behov. Men bara just med framdelsflytten, för det är så många som har vårt för det.
Du får väl be din tränare att göra friendly game med sticken tills han kan slappna av och ni kan använda den igen.
Anne
Idag fick vi till det!
Övade först ryggande, efter lite klickande och havreätande så backade han jättebra och satte under sig och blev lätt i framdelen. Bra med en lättmotiverad häst, går snabbt då. :)
När han backade bra så bad jag bara om att han skulle flytta framdelen, och då klev han ett kvarts varv åt sidan utan problem. Efter lite mer klickande och havreätande så behövde jag bara flytta bak vikten för att han skulle sätta under sig och sedan ta ett ledande tygeltag åt sidan och lägga till den bortre skänkeln så klev han utan problem åt sidan.
Så tack för tipsen, fungerade jättebra!
Nu gäller det bara att göra detta i sju dagar i följd för att befästa det. :)

härligt!! om en vecka kan han göra det i sömnen :-) sen är det bara att öka farten tills det går i galopp :-)
Anne
Japp, snart gör vi häftiga galoppiruetter. :)
Fast tänkte lite på detta odag, insåg att han ju har kunnat flytta framdelen innan också. I sideway gör han ju det, men framför allt så gör han fina öppnor utan problem i skritt och trav. Och då måste han ju flytta in bogen..
Jag kanske gjort en för stor grej av det bara, eftersom han utan problem flyttar framdelen när jag inte tänker på just det.. :)

Det är klart det är så!
Anne