bra video klipp :)
http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hzGMU&feature=player_embedded
jag lovar er att ni kan slösa 8min på att se denna video :D
tycker den är så otroligt bra :D
länken hittas ej.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

oj :P så man får kopiera i stället :P
nevzorov gör intressanta filmer och har ökat medvetandet hos många ryssar och andra runtom i europa. men hans system, hans "lära" är i många fall för mycket sekt för mångas smak. Jag var medlem på hans forum, och är nog fortfarande även om jag inte vart där o tittat på många många år nu.
I början vågade man diskutera och prata, men efter ett tag så blev det mer o mer ett grupptryck och folk började bli utslängda från forumet för att de ställde fel sorts frågor eller det var någon som hade hittat en gammal bild på någon där de red med bett osv.
Däremot så hade jag velat se mer av den här bettundersökningen. Se hur pass akkurat den är. För de där provdockshästarna är ju i ett solitt material, för att det ska vara mer korrekt så skulle man använt sig av ballistics-gel som har samma densitet som muskler och andra mjukdelar, samt att själva stommen skulle vara tillverkat av ett material som har samma densitet som ett standardkranie från häst.
Så just nu tycker jag att det är väldigt vinklat. Testerna är missvisande men ger ändå en tankeställare.
Vidare så vart bilderna med spörappen intressanta. och min fråga blir då, de hästkroppar som de "obducerade" är detta hästar från kapplöpningsbanan som avlivats direkt efter eller är det slakthästar som de piskat upp strax innan slakten för att få det fotomaterial man önskar?
Jag vet av egen erfarenhet att piskrapp svider och kan ge både blåmärken och svullnad och att det kan piskas upp rätt rejäla muskelskador så av dessa två exempel som jag såg, dvs bett och piskrapp så är piskrappens skada de som är närmast sanningen…. ÄR det nån som är intresserad av att se piskskador så kan jag ordna fram någon/några bilder.
Är det klippet där nån käke bryts med bett?
Isf är väl min fundering om varför jag aldrig sett eller hört om nån käke som brutits, ändå ser jag folk nästan varje dag som tar rejäla tag i tyglarna med bett. Så nej, inte en chans att jag tror på att en käke är så skör.
Bettets vara eller icke vara kan man väl diskutera i evigheter, men jag kör med bett och min häst visar aldrig nån reaktion på att han skulle ha nåt emot det. Äger ingen nosgrimma, så skulle han vilja gapa och sånt skulle han kunna göra det. Han tuggar aldrig på bettet, det enda han gör är väl att han emellanåt går emot bettet och inte vill stanna. Drar huvudet framåt när jag tar i tömmen, men det handlar nog om missförstånd, eller lydnad.
Nä, det där känns vinklat.
#4 som sagt det är enintressant undersökning som kunde göras ännu mer intressant om deras "försökshuvud" faktiskt motsvarade en hästs till 99% jag kan också slita en frigolithäst-käke i stycken med ett bett…. :)
Ballistics gel had eju vart nåt helt klart! :)
En sak jag reagerade på när jag såg den var hur de höll tyglarna. Trots att killen var klädd som ryttare höll han det som tömmar… Jag undrar om det var meningen eller om de aldrig brytt sig om att undersöka hur man håller i tyglarna när man rider.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#3 ja jag förstår vad du menar :) men tror nog till mesta dels att dom vill förklara vilken smärta hästar tar i deras käkar och hur bettet viker sig i munnen, men ja jag skulle nog också vilja ha en lite mer detaljerad video och se om det verkligen e sant och så :) men gillar endå denna video väcker så otrolit mycket tankar inom en människa som kankse inte har funderat så mycket på bettets påverkan i hästens mun så det är en bra början tycker jag :)
#6 tror nog det är rätt många inom iallfall hoppning och teräng hoppning som håller tyglarna så, så att dom blir starkare i handen och kan styra lättare och bättre :S
Har nog aldrig sett någon hålla tyglar så, får nog inte mer styrka så iaf. Min häst har en benägenhet för att sticka när vi marktränar, håller alltid repet så lillfingret är emot hästen för att få mer styrka och inte tappa repet. Bättre grepp så.
När jag kör har jag tömmen så min tumme är den som är närmast bettet. Drar hästen ned huvudet hastigt för att äta gräs så tappar jag lättare tömmen än om samma sak händer när jag har tyglar.
Nu har jag iofs oftast travtömmar när jag kör, handtag på dom, för att det är säkrast. Blir hästen rädd för nåt bakom och kastar sig framåt så tappar man lätt tömmen om man inte håller den löst. Bra med handtag då. Har det inte för att bli starkare, utan av säkerhetsskäl och bekvämlighet.
Så olika sätt att hålla tygel och töm kan vara av andra skäl än att man blir starkare.
Sen får vi inte glömma att haan som gjort filmen är från ryssland och de kanske har andra tygel/tömtraditioner än vad vi har…..

http://www.youtube.com/watch?v=D9jY_dNU_Cc
ett till klipp från samma skapare :)