Lydnad för unghäst
Hejsan :)
Jag skulle behöva lite tips om vardaglig lydnadsträning för en unghäst, en åring. Nu i höst och vinter har hon inte fått så mycket träning pga av mest tidsbrist. Det som hon behöver lära sig mest nu är att enkelt lära sig att bli ledd och acceptera att det är jag människan som för kommandot och inte bara dra iväg som man själv vill.
Det är en ganska stor nordis åring och är man liten själv så gäller det att ha knep för att få henne att förstå och inte bara vara ett bihang ;)
Jag är inte helt grön med unghästar utan har hållit på med det en del men det skulle vara kul och se vad ni har för tips och råd man kan göra :)
Carpe diem!
lära henne att gå undan för tryck både mot kroppen och i grimman. göra litet ledövningar. gå-stanna- gå-stanna utan att hon stannar på dig osv. Sen tror jag att man lätt kan leka de 7 lekarna med en åring bara man tar det lugnt och inte kräver mer än absolut basic.
Många kallblod oavsett ålder tycker om att få använda hjärnan.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Okej, enkla ledövningar :) Ska testa det :)
Carpe diem!

Har funderat och tänkte som du sa #1 att man kanske kan öva lek 1 och 2 främst nu när hon är så ung och sedan upp i åldern komma efter med dom andra lite :)
Carpe diem!

Jag tror som Lina att det funkar alldeles utmärkt att göra dem 7 lekarna och ledövningar. Cirkel leken skulle jag dock vänta med till sist. Men även det kan man göra så fort hästen forstått dem andra lekarna. Jag håller på att träna en åring och leker alla 7 lekar med henne. Ingen problem.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Hästarna leker ju dom med varandra, så då bör ju hästen kunna leka samma sak med människan. :)

Okej det var ju bra :)
I vilken ålder tycker ni man tidigast kan jobba en unghäst i rundcorall?
Carpe diem!

Absolut tidigast att jobba hästen? Aldrig någonsin.
Däremot tycker jag man kan leka med ett föl i rundkorall redan första dagen den kommit till världen. Ihop med mamma förstås.Det beror ju på vad du ska göra där? Om du menar att hästen ska springa runt runt runt, så aldrig, om du menar att du leker med hästen och kanske gör några cirklar, då är det en annan sak.
Det gäller framförallt att bygga upp det, ta små steg i taget. Du kan inte låta bli hästen i ett år, och sedan tänka att man kan "jobba" den i korall i en timma," för den är ju ett år. " Läs din häst, så kommer han berätta för dig vad som är lagom i tid och lagom i leksvårighet. Sen stretchar du tid och svårighet hela vägen tills hästen dör (eller du blir begränsad). Så är det jag ser på det iaf…
Anne

Nja jag utryckte mig nog lite fel innan :P Det jag menade igentligen var leka :) Och i såfall blir det ju inget "jobba" som det kanske lät på mig.
Lite OT nu men jag blev lite nyfiken, många här på NH verkar vara inne på parellis lära men jag hittar inte många med Monty Roberts NH, med join up och det. I grunden är det väl i princip samma NH syn?
Carpe diem!
#8 jag gillade MR tidigare, men han kör helt o hållet på linjen att vi är rovdjur, låt oss utnyttja detta! medan PNH är att ja, vi är rovdjur men man kán lita på oss för vi pratar häst.
Så det är där det skiljde sig för mig.
Men andra inspirationskällor för mig är tex Kelly Marks (elev till MR men hon har bättre synsätt på hästen) Klaus F Hempfling, ellen Ofstad och Pony Boy mfl.
Det som gör att PNH är så pass stort är att det är lättilgängligt (men dyrt ^^) samt att det är ett system, en tydlig arbetslinje för människan att lära sig at tleka och samspela med hästen. Det är det som gjort systemet framgångsrikt. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aha ja det kan förklara det lite :)
Det jag har fått lära mig är join up, men sen kan man ju köra lekarna också, måste ju inte hålla sig på en sida ;) Det är ju väldigt olika vad man själv tycker och vad som passar och funkar för en själv och sin häst. Jag tycker om att mixa och blanda och se vilket som funkar bäst och inte sitta med skygglappar på, man kanske till och med blir överaskad ;)
En liten "dum" fråga, vad betyder PNH? Är det ett särskilt sällskap? Jag tänker på det du skrev om dyrt?
Carpe diem!

Isåfall skulle jag låta bli att just göra en join up på en åring, det blir mycket sjasande (hur stavas det??) och spring för en liten pålle. Då tycker jag det är bättre att ta det lugnt i början och bara göra lugna lekar.
PNH betyder Parelli Natural Horsemanship. Ett medlemskap kostar väl 130:- i månaden tror jag. Eller hans böcker/filmer kostar bra med pengar. www.parelli.com så får du se. Ändå tcyker jag utrustingen har blivit billigare med åren, speciellt när man är medlem, filmerna är fortfarande jättedyra.
Anne
Om du gillar join up kan du kolla på "Foundation training" på den här sidan
Lite lugnare än Montys variant.

Ja jag väntar några år till med join up, det kan vara rätt påfrestande för dom. Bättre att då vänta och låta dom utvecklas klart både i kropp och knopp ;)
#12 Intressant, ska jag kolla in på :)
Carpe diem!