tränings-hjälp!
Jag har fått en shettis valack på foder och har haft honom sen i Söndags
I början drog han hela tiden när jag lede honom och han hade ingen fokus på mig. Nu går han lungt bakom/brevid mig nästan hela tiden och har mer fokus på mig.
Har bara gjort lite ledar-övningar med honom.. Har inte gjort "the seven games" än, då han inte velat stå still, men nu står han någorlunda still så jag tänket göra friendly game idag.
Någon som har tips på övningar jag kan göra med honom?
Just nu använder jag grimma + grimmskaft då jag inte har beställt carrot stick, repgrimma + ledarrep än..
_Kram Evelina
_

Du måste inte börja med freindly game om din häst har svårt att stå still. Du kan börja med driving game istället. Sen när han är lugn, kan du ta friendly och porcupine. Fortsätt med ledövningar, då får han röra på sig samtidigt som du jobbar på kommunikationen. Be han gå bredvid dig utan att du varken behöver hålla honom tillbaka eller driva på honom, be honom följa med dig vart du än går, i vilken fart du än går. (gå långsamt, snabbt, stanna, backa, trava osv)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1: Men om han börjar trava utan att jag ber om det, ska jag bara väda mig om då så att han (förhopningsvis) vänder om och kommer till mig?
Kan inte du eller någon annan Medarbetare här göra en artikel om olika ledarövningar?
_Kram Evelina
_

Finns många sätt att göra det på. Du kan prova att vända om helt och gå åt andra hållet, då hamnar han bakom dig igen. Eller så kan du använda en lekpinne och gå bredvid ett staket, så fort han går förbi dig stannar du upp honom med hjälp av pinne (och staketet gör att han inte kan vända sig bort).
Artikel på ledövningar är en bra idé, tyvärr har jag inte tid med det just nu, men kanske senare… Någon annan som känner för att skriva en artikel om det??
Anne
#3: Tack för tipsen! :)
Har ingen stick, men jag såg att det fanns en i stallet, men den är jätte lång, och den känns klumpig…
_Kram Evelina
_
Nu bara hoppar jag in här, förlåt. Men jag behöver hjälp! min ponny vill inte röra sig ifrån mig om jag tex vill att hon ska göra ''driving game'' eller i mitt fall liknande. Om jag har tex grimma och grimmskaft så försöker jag visa genom att peka, vända hennes huvud ditåt eller leda henne åt det hållet, men hon går inte ifrån mig då! hon följer bara efter, finns det något bra jag kan göra ?

Läs om driving game i artiklarna på denna sida. Där hittar du tips och sätt att göra på. Det handlar inte om att peka/leda, utan din häst ska flytta sig från din energi, rytmiskt tryck.
Anne