Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 3885 ggr
Zaphix
0

Lite väl social häst..

Jag har en social häst, han älskar allt och alla. Terroriserar stallkatterna med sin mule om de går förbi honom på stallgången, vill helst stå i mitten om man är flera personer som pratar, älskar att vara i centrum av uppmärksamhete.

Inte bara en gång funderat på att låta honom gå på lösdrift på en dagisgård, då kunde han ha småbarn som följer efter honom hela dagarna. Skulle nog vara himmelriket för honom. Han är nog en häst som skulle älska att vara ridskolehäst..

Men det jag tycker är en aning jobbigt är att han blir så stissig när man rider med andra, numera fungerar det bra att gå bakom andra. Har lite problem med hans tävlingsinstinkt, men fungerar bra i skritt nu och ska börja träna i trav.

Dock är han jobbig när man går brevid andra hästar, inte för att han vill tävla, utan för att han är så sugen att hälsa och gärna sitta i knä på den andra hästen.
Likadant när vi rider ut med hans hagkompis, som han spenderar hela dagarna med..

Är inte så lämpligt att hälsa på alla hästar, många hästar är inge trevliga hästar. Dacke ser alltid jätteglad ut med öronen spetsade framåt, men andra hästar är inte fullt lika positiva som honom.
Han är väldigt muntlig, skriker och piper bara han ser en annan häst typ. Andra hästar uppskattar inte hans skrikande..

Hur ska man göra? Låta honom bekanta sig med de andra hästarna även om de inte är så trevliga?

Eller ska man bara ignorera hans sociala sida och när han försöker gå fram till en annan häst stoppa honom? Vara konsekvent med det..

Är den metoden jag använder nu, inte låter honom hälsa. Går oftast bra, men gånger som idag då det råkade vara pälsglans på repet och jag bara glider med händerna så bryts den konsekventa idén och han lyckas ta sig fram ändå och pipa lite innan jag får upp sticken och kan peta till hans näsa..

När han lyckas en gång så försöker han ju igen och igen..

Brukar ha carrot sticken på sidan där den andra hästen går så jag kan peta till hans näsa om han inte bryr sig om repet. Oftast bryr han sig om repet, men sedan han fick en islänning som hagkompis så är han tokig i såna. Häromdagen mötte vi två stycken när jag körde, lyckades inte ta oss ifrån dom så fick så lov att köra brevid dom och sakta avlägsna oss..

Hur gör ni när ni rider med andra?

Såklart det handlar om att han ska lyssna mer på mig, men känns lite taskigt också när han behöver ridas med andra utan att få prata lite med dom först.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Harry pusssas o pratar gärna med andra hästar. Jag har gjort så att i början av ridturen, när vi fortfarande är på gårdsplanen så får de hälsa, sen är den biten avklarad. OCh det kan vara hästar han gått med och känner men ändå ska det hälsas o grejjas.

men när vi väl är ute och rider så är det inget hälsande, varken på det egna sällskapet eller främmande hästar.

sen ett tipås är använd pälsglansen när man ridit, inte innan ^^ får då hinner överskottet försvinna ur manen innan man ska rida nästa gång, som tex dagen efter ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Fast om det är otrevliga hästar? Får de hälsa ändå?

Min kompis som jag rider mest med har en surkärring, bara han tittar åt hennes håll struker hon öronen bakåt och hugger..
Vill inte att herrn ska bli uppäten.

Lite rädd för bråk också.

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#2 Jag har en surkärring, riktig märr. Flört Jag låter inga hästar hälsa på henne då det bara blir bråk från hennes sida. Går knappt att rida bredvid någon annan, bara om vägen är bred och endast skritt annars ska hon tävla.

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 varför hugger hon? kanske för att han är för framfusig och då enligt hästar med hög integritet anser honom vara för framfusig och inte respekterar hennes utrymme? Jag brukar låta min häst lära sig saker o ting den hårda vägen…. om han envisas….

Som här…. han vart görkär i fjordingen, hon vart inte riktigt lika impad vilket man ser med all önskvärd tydlighet, och sedan så höll han sig på sin kant….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
1

#4: Hon är bara sån, ingen trevlig häst. Så är hon mot alla hästar. Är ingen ranghög häst, utan den som brukar vara lägst i rang men inte nöjer sig med det utan försöker ständigt hävda sig.

Lite roligt är väl att även hon heter Alfa, men är ett halvblod. :)

Min häst får inte lära sig den hårda vägen med henne, hennes hårda väg är för hård. Sett hennes sparkar och vilken skada de kan göra.

Min och Dackes blogg