Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3902 ggr
LinaN
0

om level 1 PNH?

Hur funkar en audition? vad kostar det? och hur gör man? Vad ingår på en lvl 1?

Försöker börja förstå systemet här ^^ ska man göra 4 delmoment för att klara av lvl ett? dvs finesse, on line, freestyle och det sista som jag inte minns vad det heter? Eller är det bara lvl 1 on line som räknas?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Ska du levla? kul!

För Level 1 är det bara Online som gäller. Det kostar 40 euro och då får du göra om det ifall du inte klarar det första gången. När du blivit godkänd får du ett certifikat och en röd savvystring.

Det man ska visa på max 10 min är de 7 lekarna (cirklar behövs dock inte!), figure 8, touch it och trava med hästen bakom dig stanna och backa några steg, utan att han springer på dig.

Det är super enkelt för level 1, man ska mest visa att man vet vad man håller på med.

Du måste vara savvyclub medlem, och när du är det har du tillgång till alla papper du behöver inför din audition. Där kan du också läsa detaljerna för det du ska kunna.

När du har filmat så lägger du upp filmen på youtube och skickar med länken dit i din ansökan, super smidigt.

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Gyllir
0

Just det, kolla på youtube på parelli auditions, så ser du hur folk gör! Finns några stycken på min hemsida också, på mina elever som tagit level1. Älskar att titta på audition och få inspiration :-)

Anne

LinaN
0

tack Anne!

jag läser o läser tills ögonen nästan blöder och drömmer PNH om nätterna här ^^ jobbade Harry litet mer idag enligt dessa principer och han svarar superbra! Så det är något för oss och iom att det är ett program så tar fantasin inte slut så att säga ^^ man har hela tiden något att sträva efter moment-vis.

Just nu är jag medlem i deras online-klubb men så snart jag börjat jobba mera så kommer jag nog bli silvermedlem eller vilket det nu är så man får de 8 månads-dvderna och så också. :)

Zaphix
0

Men detta med levlande..

Får man bara certet och en ny string?

Hade ju käns mer värt det om man hade fått lite input, vad man behöver träna mer på, vilka övningar som skulle vara bra, hjälp hur man kan förbättras ytterligare, vilka moment man behöver fokusera extra på inför nästa level och sånt.

Speciellt om man inte lyckats få godkänt så är det väl bra om man vet vad man ska träna på och hur för att få godkänt.

Fast det kanske är så?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#4 just det kan jag inte svara för, men nån sorts feedback borde man ju få, för det är ju folk som sitter och tittar igenom materialet och gör en bedömning av hur det ser ut osv för annars skulle man ju inte bli godkänd/underkänd.

#1 med cirklar menar du då cirkling game?

Zaphix
0

#5: Satt just och kikade igenom levelsystemet här:

http://www.nwnhc.com/downloads/Pathways%20Detail.pdf

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#3 Inte silver utan regular medlem ska du bli då. Det är jag också.

#4 Det är lite snålt med feedback. Man får ett papper där dem prickar i Level 1, Level 1+ eller Level 1++ på alla olika övningar och tekniker. Och sen får man en eller två rader med feedback. På min Level 3 Liberty stod detta:

"Well done Anne! Great foundation in the round pen and some nice stuff outside, really nice! As you move on in your journey, have a focus on maintain gait and direction! Also be more particular about yielding HQ and FQ! Nicely done!"

På en annan fick jag bara: "Great job, Anne!" så det är lite olika.

Jag kuggade en gång och då fick jag ingenting alls. Förutom att dem tyckte jag skulle ha en rund corral (gjorde liberty audition i paddock, inte ok tydligen).

#5 Med cirklar menar jag circling game ja. Men på det dokumentet Zaphix skickade med hittar du all info du behöver!

Anne

Zaphix
0

Men för en rundkorall, visst borde man väl kunna ställa upp lite hinderstöd i ridhuset och sätta upp plastband?

Funderar lite mer på auditions.. Känns ju som att det är väldigt mycket man måste få med på 10 minuter, eller får man välja ut ett par moment?

Tycker det inte verkar vara så avancerade saker ändå, hade nog kunnat klara av level 2, ett par saker som är nya.
Men det är väl mest att veta på vilken nivå den ska vara, fixa momenten gör vi nog, men frågan är väl hur snyggt det ser ut. :)

Det som verkar svårast, som vi kommer få jobba en massa på, är väl det där med att hoppa tunnor. Han är ingen hopphäst, undrar mest varför nån lagt pinnar ivägen för honom och ångvältar igenom. Eller så tvärstannar han innan och går långsamt över, eller tvärstannar när han hoppat med frambenen och börjar gå sidvärts..

Men det andra som är med bör ju inte vara några större problem, tror jag..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#8 Absolut bara den är rund och har någorlunda rätt mått.

Man hinner massor på 10 min. Jag har alltid haft tid över. Speciellt Level 1 och 2 är inga problem alls. Tyckte att Level 3 började bli lite tajt, men fortfarande möjligt.

Jag tror absolut att du fixar level 2. Kolla på youtube, så får man se hur det ser ut och om dem blivit godkända.

Du har väl läst hopp-motivations artikeln jag skrev för länge sen? ;-) Sen får du tänka att jag har klarat det, fast min häst ramlar över allting istället för att han hoppar. Desutom får du ta vilket hinder du vill tror jag, så petigt är det nog inte. En stock kanske är lättare?

Vore kul att se er göra ett försök iaf!

Anne

Zaphix
0

Får väl se om jag har några pengar över snart. :)

Men ska nog ta och försöka filma det bara för att se hur det går, om jag får till det. Inte skicka in, utan bara för att det är roligt att testa. :)

Jo, vi jobbar på det, än så länge har vi mest en bom på marken. Testade ett hinder på 30 cm tror jag, han lyckades skutta över en gång, till och med med mig på ryggen en gång utan att riva.
Fast då är det så pass lågt att han kan trava över, så var nog mest tur att han lyckades passa in traven.

Fasta hinder skippar vi nog, onödigt med brutna ben. Inte säker på att han förstår innan att de inte går att trava rakt igenom nämligen.

Det roliga är väl att han oftast kan backa över bommar utan att tveka och snubbla, men att trava över en bom är mer komplicerat..
Numera verkar han också hellre backa upp för backar än gå rakt fram, havre kan göra underliga saker.. ;)

Circeling game behöver vi jobba mer på, stod ju att man skulle göra det i galopp också, i galoppen kan han bli lite väl häftig på lina, galopperar bara framför vagn än så länge.

Men freestylen fixar vi lätt iaf.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

hur fungerar de olika levlarna som tex on line och freestyle? Om jag har tagit on line 1 och 2, då måste jag ta freestyle 1 och två vart för sig också?

ska kika på det där dokumentet :)

Gyllir
0

#10 Min häst fixar inte "lösa" hinder, då går han bara rakt igenom, men fasta börjar han bli bra på :-) han ser väl ingen anledning att hoppa om man kan kliva igenom…

Du behöver inte galoppera i Level 2, räcker med trav och byta varv i trav.

#11 Det finns inget Freestyle Level 1, utan Level 1 är bara OnLine.Såhär:

I Level 1 studerar man On Line.
I Level 2 studerar man OnLine och Freestyle.
I Level 3 studerar man OnLine, Freestyle och Liberty.
I Level 4 studerar man OnLine, Freestyle, Liberty och Finesse.

Med länkar till filmer på mig/mina elever så man ser hur varje "savvy" (del) ser ut.

Så du tar OnLine 4 gånger, Freestyle bara 3 gånger osv. Hänger du med?

Anne

LinaN
0

#12 jag tror att jag börjar fatta nua iaf ^^ har verkligen försökt få huvudet kring det hära ^^

Så när jag tagit on line lvl1 och går vidare till  on line lvl2 så "läser" jag även Freestyle 1 s.a.s? så när jag ska "tenta av" lvl2 så kostar den 400kr, och inte online2 =400kr + freestyle1= 400kr = totalt 800kr för bägge dessa?

eller ju högre lvl man har dess mer ska man hinna klämma in på 10 minuters audition?

Jag har ett kognitivt inlärningshandikapp som gör logiska följder ibland väldigt svårförståeliga för mig. Själva momenten förstår jag men inte "pathways" och hur de rent pappersmässigt hänger ihopa. men hur övningarna med hästen hänger ihopa begriper jag…. någon som förstår mig nu? *chuckles*

Säger som så Anne att jag är glad att du har genomgått auditions och vet hur det funkar för annars hade jag nog rört till det hela långt bortom sasns o vett :)

Gyllir
0

Det är inte alltid så lätt att hänga med…. Fattade ingenting när dem började med detta. Man får lära sig lite i taget :-) Men innan detta systemet var det ännu svårare att hänga med, för då skulle man göra alla 4 savvys på alla levels. Så då fick man göra finesse för level 1 osv, krångligt som attans.

Att ta Level 1 kostar 400:- ( EN audition, online, sen är det klart)

Men när du ska ta Level två kostar den 800:- (TVÅ auditions på 10 min var, online och freestyle)

Så du behöver inte klämma in mer i 10 min, utan göra fler auditions helt enkelt, desto längre du kommer. Så att ta level 4 kostar 1600:-

Nu finns det ingen "freestyle level 1", freestyle börjar i level 2. Därför är det enkla grejor man ska kunna då, men lite svårare för online, för det har du redan gjort tidigare…

Men det är bara att sätta igång och ta det peu en peu, du fattar nog bättre när du väl är inne i systemet och fått uppleva det hela.

Anne

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast.. Då var det ju inte så fasligt mycket pengar ändå. Fast iofs, räknar man in savvy-medlemsskapet blir det ju lite mer.

Funderar på att bli medlem iaf, ett steg längre in i nörderiet alltså. :)

#12: Har lagt upp dunkar som hinder en gång, tyckte det borde sett ut som ett fast hinder, det gjorde det inte..
Fast han gillar hinder iaf, lite för mycket, medryttaren fick kämpa ett tag för att få honom att sluta försöka ha ett hinder under honom eller stå på hindret..

Fast ja, hellre en häst som är orädd och gillar att roa sig med hindren än en häst som flyr över hindren. Så jag klagar inte. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#15 jag kollade mot forex vad det skulle kosta att vara savvy-medlem under ett år, ca 1500kr, eller 136kr/månad. Så det är inte sååå farligt ändå. man lägger ju lätt 140kr i månaden på godis och annat sånt onyttigt ^^

Jag tror jag ska vara medlem o betala månadsvis och detta ska jag få igenom genom att säga upp alla andra prenumerationer jag har så att allt smått som man lägge rpengar på i dagsläget istället går till medlemsskapet.

För ser man krasst på det så om man lägger undan 100kr/månad så kan man göra 3 auditions per år om inte parellisystemet säger att man inte får ta dem för tätt ihopa. ^^ eller så gör man 1-2 auditons på ett år och köper en dvd per år ^^ och så blir den "stora" kostnaden mer eller mindre det samma i slutändan.

Zaphix
0

#16: Å andra sidan betalar jag 150 kr för en träning för min tränare, och en månad i savvy club är typ en träning. Så vet inte vad som ger mest. :)

Men.. En annan lösning vore väl att sluta spela WoW, är ju typ samma kostnad.. Måste nog fundera över vad som är roligast. ;)

Dock vore väl en annan lösning att Dacke får sluta äta så mycket morötter, lägger väl 150 kr i månaden på bara morötter åt herrn. Men han uppskattar nog morötterna mer än att jag lär mig fler sätt jag kan få honom att röra på sig.

Komplicerat detta med pengar och jämförelse.. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#17 haha! illa, välja mellan WoW och hästgrejor ^^ men jag tror att om du tar bort morötterna så blir nog Herrn upprörd ^^

Gyllir
0

Smarta ni är. Jag tänker alltid att jag ska äta mindre skräpmat, spara en peng och bli smalare på köpet (vilket jag tror att min häst skulle uppskatta…) haha! Men realiteten ser annorlunda ut :-/

Anne

LinaN
0

#19 man kan ju försöka iaf ^^ jag försöker hålla mig från sötsaker men det är svårt, o i veckan som gick syndade jag något förfärligt…. men bot och bättring denna veckan, försöka hålla sig borta från det så gott det går ^^

Gyllir
0

Ett annat sätt är ju att tömköra massor ute på vägen, gå långa promenader med pållen och verka hovar :-)

Tror jag läst nångång att som Parelli student ska man aldrig öppna en grind. Krypa under, mellan eller klättra över gör dig snygg och smärt, smidig och smal! hehe

Anne

Zaphix
0

Kanske skulle ta och strunta i att spänna för vagnen och tömköra istället.. Blir en ännu större utmaning att ta fram travartraven då sist han visade den kändes det som att han skulle vunnit volka lopp som helst, även för blodingar. Men vilken motion jag skulle få. :)

Ett bra motionstips från mig är liberty på en fullstor ridplan, sist blev det 1,5 timmar cathing game i djupsnö innan han ville flytta bakdelen. Brände nog endel kalorier där iaf. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#21 det vart ju ett bra försalg där, men jag tänker varken krypa under, klättra över eller gå mellan eltrådarna in i hagen ^^ o att sen få ut hästen utan att använda grinden DET blir intressant *ASG*