Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 3370 ggr
Zaphix
0

Träna för tränare..

Blev lite nyfiken..

Hur många här inne tränar för en tränare?

Hur ofta?

Funderar lite på hur ni lär er saker, om ni tittar på film, läser böcker eller bollar idéer med träningskompisar. Skulle vara roligt att få reda på hur ni löser olika hinder som dyker upp, om ni får hjälp att lösa dom eller försöker lösa det på egen hand.

Jag tränar för en PNH-tränare (ingen officiell, men väldigt erfaren då hon hållit på med PNH länge, jobbat med problemhästar i typ 20 år och sånt) varannan eller var tredje vecka. Beror lite på om jag känner att jag har saker att träna på, behöver befästa nya saker, eller leka lite med de saker vi gjort på senaste träningen själv.
Min tränare är guld värd, hon hjälper mig väldigt mycket med min häst och har alltid bra sätt att lösa saker på.

Blir oftast markträning, men tänkte börja rida lite mer för henne nu när jag kommit igång med ridningen.
Brukar träna i runt en timma beroende på  hur lång tid det vi håller på med tar.

Så, berätta lite nu om hur ni tränar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag lär mig mest genom Parelli-systemet. Har väl det mesta dem säljer. Där hittar jag alla lösningar och inspiration jag behöver. Sen tycker jag om att bolla idéer med mina NH kompisar, dock är det få som är där jag är.

Nu råkar jag själv vara instruktör och det gör också sitt. Det är jätte bra att få frågor och få sätta ord på det jag har i huvudet och kroppen. Leta upp och fundera på olika problem dem har, vad som funkar för just den hästen eller den människan… Jag lär mig mycket av mina elever!

Försöker träna för tränare också, men det finns inte så många som jag är intresserad av. Har tränat en gång för Karin Pettersson och hon är jättebra, men egentligen får hon väl inte instuera för Level 3/4 heller. Det är svårt. Har dock planer på att komma iväg till USA och utbilda mig för Parelli…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Att lära andra är verkligen ett bra sätt att få djupare förståelse för det man gör på. När man behöver reflektera över vad man gör, hur och varför.

Brukar inte hjälpa andra, inte tillräckligt erfaren för att kunna veta hur man ska hantera om hästen inte reagerar som jag trodde, men gjort det lite grann. Definitivt något som hjälpt mig att förstå mer.

Har nog rätt tur som har min tränare, hon och hennes häst jobbar på level 4 tror jag, dock en minst sagt komplicerad häst. Men hon vet alltid hur man löser allt som dyker upp och är pedagogisk, kan förklara så man förstår. Tar hänsyn till att jag inte vågar allt också, blir rädd rätt ofta, och då har hon andra sätt att lösa det på så det fungerar för mig också. :)

Bra att ha nån att ringa som kan komma ut dagen efter när jag har problem med hästen.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ja det är lyxigt med en sån flexibel tränare! Eftersom jag har flest av mina kunder i Göteborg och bor i Norrköping är jag inte ett dugg flexibel…. :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Hade häst i samma stall förut, men nu är det 2 km mellan stallen. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

jag är en tvättsvamp ^^

jag finner inspiration och tankeställningar i böcker och dvder både köpta och sådana jag hittar på nätet. Inspiration är parelli, Klkaus F hempfling, Alexander Nevzorov, Ellen Ofstad, Kelly Marks bla.

Även vanliga vildhästdokumentärer är underbart o titta på (de två dvderna om Cloud är helt fantastiska!) och man får se hur hästarna agerar i flocken och med andra flockar.

Jag hade velat träna för en tränare, men det duggar inte tätt av PNH instruktörer i sverige. En kvinna som är medryttare i mitt stall vet en NH-kille som hon vill ta ut, men jag har sagt att jag vill se hur ha njobbar INNAN jag betalar något för att delta med min egna häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

anyberg
0

#5 Jag kör också på tvättsvampsmetoden, haha. Förutom de du redan nämnt kan jag tipsa om Markus Holst ridhandbok som ligger på nätet också.

Jag har ju ingen egen häst (än) så jag skulle påstå att jag kan mer teori än praktik. Försöker mest lära mig av hästen och läsa av hur den reagerar när jag testar det ena och det tredje och ta lärdom av det för framtida bruk, eller nåt!

Men vi har en tjej som gått handledarutbildningen hos Jaana Heinola som har hållt några lektioner här också.

Och jag har även gått några lektioner för en tjej som utbildat sig på Ekeskogs ridakademi på Gotland, och det har innefattat blandat NH och AR. Ska för övrigt byta medryttarhäst till hennes egen i mars! Pepp! :D