Cello
Hej! Min häst är ny inriden i alla gångarter. Svänger bra och stannar när jag vill och kan backa.
Tänkte börja lite lätt med repgrimma på honom. har ridit två gånger med det men innan jag gör det för mkt eller gör något fel så tänkte jag kolla med lite goda råd och tips :)
Känner att jag vill kunna rida honom utan något sen i framtiden om jag har lust. Eller rättare sagt jag vill inte känna mig tvingad att rida med Bett på honom.
Har två repgrimmor: En med stelt rep med dubbelknutar över nosryggen och en mjukare i vanlig version.
Tips jätte välkommet somsagt!!:D

Kan framförallt tipsa om att leka först från marken med repgrimman, så blir det lätt som en plätt i ridningen sen.
Också bra att tänka på om du vill rida utan huvudlag senare, är att använda faserna. När du ska svänga tex så använder du först din fokus, sen vrider du överkroppen, sen tar du ytterskänkeln, SEN tar du tygeln/carrotstick/halsring. Samma när du ska stanna. Sluta rid, andas ut, sitt till/bli tung, lyft tygeln, böj hästen (one rein stop). Om du är konsekvent, ger hästen tid och har förberet från marken, kommer ni så småningom inte behöva några tyglar.
Men tänk att det bara är en pysselbit. Du behöver även den mentala biten (att hästen är trygg osv), den emotionella (att han känner för att vara med dig osv) och sen kommer den fysiska biten naturligt och enkelt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Okej tack för tipsen :D