NH = trix?
Är NH verkligen att lära hästen lägga sig ner, yoga och stegra?
För många, speciellt på bdb säger att dem håller på med NH och sen har dem en stegrande shettis?
Jag anser att NH är en sak, den är kontackt och förståelse mellan häst och ryttare och kan användas för att underlätta daglig hantering och träning av häsen, att NH är ett speciellt tänk i hästhantering, och att NH är en bra grund till tick-träning.
MEN det är helt skillda saker!
Vad tycker ni om de, är NH och trix samma sak?
Och en rolig grej bara jag kom på, Natural betyder ju naturligt, men det är ju absolut inget naturligt att rida hästen, och definitivt inte att lära den massa konstiga trix, vad tänker nu om just det?
OBS: Trevlig ton tack, dock brukar det ju vara det här på NH.ifokus, men vill bara påmina ifall denna tråd skulle reta upp någon ;)

Håller med dig. Trickträning är inte NH, utan bara trickträning.
Jag tror att många unga tjejer tricktränar sina hästar för att det är roligt och för att man ser snabba resultat att visa upp för kompisarna. Jag kan själv också tycka att det är kul att visa upp något roligt hästen kan, men det är mycket viktigare att hästen är imponerad av det jag gör än att mina kompisar är imponerade av ett trick.
Att bygga en relation till hästen tar flera år, att lära hästen stegra tar en vecka.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 såna där ofarliga trix som lägga sig, buga osv ser jag inge fel i, men stegring kan bli ett allvarligt problem och faktist fler som har problem med tricket, då dem faktist inte vet vad dem gör och kanske inte ens har ordentlig grundhantering ännu.
Synd att inte fler ser vikten i att ha en relation innan man börjar med saker som trick träning, eller bara i vanlig vardags hantering :/
En i mitt stall som nyss börjat rida en häst där har sagt i ett par dagar att han så gärna skulle vilja lära sig NH. Jag sa att jag kan hjälpa honim nån dag.
I helgen när jag pratade med honom om det sa han "Alltså, jag trodde NH var trickträning, min kompis säger att hon ska träna NH när hon ska trickträna sin häst. Men det var det jag ville lära mig..".
Häromdagen frågade samma person "Har du tränat NH idag?", visste inte riktigt vad jag skulle svara på det. NH är inte något man tränar ibland, är ett sätt att vara tillsammans med hästar på för mig. Men jag sa att ja, det hade jag, jag tränar ju NH varje dag.. Eller tränar med det synsättet iaf..
Så många har en lite felaktig syn på vad det är. Många köper en repgrimma på Hööks och tricktränar lite och är sedan självutnämda NH-experter, enligt dom själva då. Mest yngre personer dock..
Säger detsamma!
#3 jag brukar "trän NH" när vi kör NH lekarna, eller tränar lite lösgående, följsamhet, lydnad, och sånt i volten eller i en tom hage. Men NH är ju mycket i hela tanksättet och hanteringen runt hästen ;)
**En fråga till!
Vad krävs för att man ska säga att man kör NH igentligen?
**ska det vara när man tränar emot att rida i halsring, eller kan man lika gäran hålla sig i sin dressyr sadelmed träns och bett?
är det när man aldrig använder spö på hästen?
är det inte NH om man rider dressyr/hoppar och tävlar i det?
ja ni kanske fattar ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej jag ser inte häller NH och Trick som samma sak.
Jag tricktränar mina hästar och jag lever/jobbar NH.
NH har nu förtiden blivit samman draget med 7 games, parelli och trick. Alltså det är lite det som förknippas med NH. Jag använder inte alla 7 games, jag jobbar inte parelli och jag tricktränar vilket inte är NH i sig.
NH=naturlig hästhantering. Det är ett jätte brett begrepp egentligen. Men markarbete och sökande efter förståelse och hästens naturliga beteende ser jag som grundstenar i allt man gör för att det ska vara NH. Men som sagt det är brett och betyder mkt olika för många.
Angående trick så tycker jag det väl är kul att intresset finns men jag tycker det är sorgligt att det lätt blir så "ytligt". Trick är djup gående och kräver en bra grund.
För mig är Natural Horsemanship en filosofi, ett sätt att tänka. Trickträning är enbart en form av träning, som man kan hålla på med oavsett filosofi.
Jag eftersträvar ömsesidig respekt, tillit och vilja att samarbeta i min hästhantering. Det ska inte finnas någon form av barriär mellan mig och hästen, inte ett uns av tvång, rädsla eller underlägsenhet.
För mig handlar det inte om utrustningen, en ryttare kan rida sin häst utan någon utrustning alls utan att ha ett tankesätt som ens liknar NH.. personligen strävar jag dock efter att ha så lite utrustning på hästen som möjligt, då hästar är oerhört känsliga och kan ridas utan sadel, träns och allt bara man tar fram den sidan.
Däremot är jag även intresserad av dressyr och för något mer avancerad dressyr behövs t.ex. träns med endamålsenligt bett, för att förfina hjälperna på ett sätt som man (beroende på hästens och ryttarens nivå) bara kan med den utrustningen.
Men bett, sporrar, spön, grimmor, vad som helst ska inte användas som ett sätt att kontrollera hästen. Kan jag inte leda en häst utan att hålla hårt i grimman, ja då löser jag helst det problemet innan jag börjar leda hästen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag eftersträvar samma sak men tyckte du utröck dej lite konstigt när du skriver att träns och grimma INTE skall användas för att kontrollera hästen..
För det är ju precis det man gör..
Om man t.ex inte kan lasta hästen lös utan sätter på den en grimma så gör man ju det för att kontrollera den.
Du får förklara, ja kanske missförstod dej
#8 jag anser mer att grimma och bett/träns är mer för att hjälpa mig förtydliga för hästen vad jag vill ;)
Och lite säkerhet också :P
#8: hade lite bråttom när jag skrev inlägget, blev lite otydligt ja :P
Alltså vad jag menar är att en grimma kan som #9 säger finnas där som säkerhet och för att göra det tydligare för hästen, men den ska inte finnas där som ett tvång utan hästen ska gå framåt/stanna/vända etc utan att man egentligen behöver använda grimman.
T.ex. så rider jag helst med halsring men av säkerhetsskäl är alltid repgrimman med också, ifall pålle skulle få för sig att sluta lyssna på halsringen (om han blir rädd eller distraherad av något). Och när jag leder honom har han alltid grimma och grimskaft, trots att han utan problem går lös bredvid mig. Men jag tar inte i grimman när han ska stanna, vända etc. Utan den är bara där som säkerhet ifall han skulle få för sig att sticka.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Amen då förstår jag för jag har det likadant här hemma :)
Jag går och stannar och vänder utan tryck i grimman.
När jag tänker på det så kontrollerar jag nog hennes kropp mer med min kropp än vad jag kontrollerar hennes huvud med hjälp av grimman.. (om du förstår vad jag menar)
Ja.. tänk om Svenska ridsportförbundet kunde förstå sej på hästvett nån gång och lära ut lite sånt på ridskolorna istället för att lära alla barn vad spö och sporrar är :'(
#11: Fast jag tycker allt att ridskolorna blir bättre och bättre, i alla fall häromkring. Ser typ aldrig sporrar på ridskoleryttarna, och ridlärarna fokuserar numera på sitsen mer än på händerna.
I alla fall på den ridskolan som är nära mitt stall, rider endel i ridhuset där och största delen av ridskoleryttarna tycker jag rider rätt så trevligt.
Har ett par medryttare i mitt stall som också rider på ridskola, och visst har de endel underliga idéer, men dom behandlar hästarna ofta bättre än de som inte rider på ridskola.
Fast jag kanske har tur att bo nära en helt okej ridskola. :)

#12 det beror nog helt på var man är. Var själv och tittade på en "dressyr special grupp" på ett ridgymnasium. Alla satt och sågade så hela huvudet på hästen gungade från sida till sida. När läraren börjar förklara hur de ska såga så huvudet inte rör sig för mkt så var jag så arg att jag fick gå ut där ifrån.
#13: Antar att det är olika.
Det jag reagerat mest på och varit mest förbannad över är det jag sett och hört på träningar där icke-ridskoleryttare har ridit. En tränare som instruerat sin elev att med hårda tag rycka i tyglarna, med ett westernbett med lång hävstång. Inte nog med det hade hästen en martingal av westerntyp, inte till för att hästen inte kan nå upp med huvudet så långt att den knockar ryttaren, utan anpassad för att hästen inte ska kunna höja huvudet över lodlinjen.
Har sett många liknande saker på träningar och clinics, en tömkörningsclinic för en välkänd tränare där jag och mitt sällskap blev tvungen att åka hem för vi mådde så dåligt av att se det.
Det värsta jag sett på ridskolelektioner, på senare tid, är väl när ridlärarna säger åt eleverna att sparka till hästarna hårdare. Men det var inte så jobbigt att se i och med att ryttarna var så små att de knappt nådde nedanför kåpan.
På ridskolor finns det för det mesta vettiga människor som har koll på eleverna, visst är väl inte ridsportsförbundets riktlinjer för ridskoleundervisningen alltid det bästa, men utanför ridskolorna finns mängdvis med privatryttare som tränat för tränare för ett par år sedan. Det de lärde sig då har de sedan vidareutvecklat på egen hand, vilket de flesta inte verkar lyckats så bra med..
För en ridskoleryttare är det okej att inte få hästen att jobba i vad ryttare i den engelska ridningen kallar form, utan många fokuserar istället på sin egen kropp. En privatryttare som inte rider sin häst i den formen blir ofta omnämd som en dålig hästägare, eftersom det är så synd om hästen som inte blir riden på ett optimalt sätt. Därmed är ryckande och slitande väldigt vanligt, för kröker hästen på nacken så är man iaf en bra hästägare.
Av min erfarenhet iaf.
Jag är ingen bra hästägare, enda gångerna min häst kröker sådär "fint" på nacken är när han blir uppspelt för att han vill hälsa på andra hästar..
Men visst, ridskoleryttare har lite inskränkt syn på verkligheten. Här i veckan fick jag höra att det är fel av mig att ta i tömmarna när jag kör, eftersom man "inte får" ta tygeltag uppåt (blir ju så i och med placeringen av ringarna på selen). Står visst nåt om det i ridsportsförbundets rekommendationer till ridskolor. Och då är det den ultimata sanningen, att man har kört hästar med tömmarna genom ringar där i alla tider utan skador på hästmunnen spelar ingen roll.. Tre stycken ridskoleryttare sa att det var elakt att ta i tömmarna, jag fnissade mest..