hjälp med nh
Hej. Jag tar hand om en shettis som jag vill börja träna NH med. Jag har tränat mycket från marken på ridbanan men han kan inte koncentrera sig om han inte får springa av sig innan. Så det blir ibland så att jag måste vänta i typ en halvtimme innan jag kan börja för han bara galopperar runt hela ridbanan. Men efter det går det ganska bra. Han springer efter mig och springer efter över bommar och så. Jag har försökt träna ligg men han verkar inte fatta vad jag vill. Är det någon som har nåt tips på hur man lär hästen ligg och hur man får hästen att koncentrera sig redan från början av träningen?

Kul att du vill träna NH med din shettis. Om han inte kan koncentrera sig, kan du först hjälpa honom bli av med lite energi genom att be om mycket fart från hans sida. Lek de 7 lekarna med mycket fart, gör horse-agility eller något annat han tycker är kul.
Sen kan du be om mer precisa saker, mer koncentrerat. Med tiden kommer han att bli mer och mer fokuserad på dig, när han inser att du har bra idéer.
Att lära en häst ligga är inte en liten trick man kan lära dem. Det krävs först att ni har en superbra relation, vilket kan ta flera år, helt beroende på dig och hästen. När du har ett superbra förtroende och en mycket bra kommunikation med din pålle, så kommer "ligg" inte vara särskilt svårt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1: Inte helt sant det där med ligg..
Använder man positiv förstärkning så går det rätt snabbt och lätt, beroende på hur lätt man kan få hästen att rulla sig. En häst i stallet rullar sig alltid när hon tar av täcket i paddocken, så nu gör hon det varje dag och är snabb att gå dit med godis när hon ligger ned. Nu börjar hon ligga kvar och vänta in godiset.
Jobbar så med min häst, fast det kommer ta tid i och med att han bara rollar sig efter att ha duschat eller blivit väldigt svettig.. Men när han gör det är jag snabb med godis, ger typ tre nävar med havre så han ligger still en stund.

#2 Ok, du har rätt förståss. Men då har man inte horsemanshippat fram det, utan trickat fram det. Helt ok förstås, men inte det jag tänkte på…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#3: Förstår vad du menar. :)