Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2718 ggr
Elshira
0

"Framtung"

Nja framtung kanske inte min herre är, men det är svårt att flytta framdelen…

Jag kan flytta bakdelen väldigt enkelt (både med och utan vidröring), lika så går backa väldigt bra om man lägger handen på bogen, och något motvilligare (ibland hatar, ibland böjer han sig för mig) när jag använder bara repet framifrån.

Men när jag ska backa genom att lägga handen på huvudet står han som fastvuxen. Det enda sättet jag ka göra är att bokstavligen knuffa honom. Och lika så när jag ska flytta framdelen, jag får trycka ganska hårt då (om än bara med händerna). Med repet går dock bättre, men det kan även vara en del av hans rädsla för föremål (fick mycket pisk osv som yngre).

Frågan är då bara varför det är så stenhårt att flytta honom från mule till bog, men resten går bra?

Jag har även upptäckt att detta är problemet till att han har rest sig en massa förr, det är när jag ber honom att flytta sig utåt (bort från mig) när jag går vid bogen som han reser sig och vevar med frambenen. (Nu vet jag i.af varför!).

Jag brukar träna med klicker och morotsbitar i boxen om kvällarna på att flytta för tryck på bogen, och visst blir det lite "lättare" efter ett tag, men nästa dag är det samma sak.

När jag gör det i hagen vid insläpp - han kommer rakt emot mig och jag försöker föra huvudet åt vänster så kan han lätt resa sig. Men då är jag "beredd" på det, och jag har en spruta med vatten som snabbt får honom på andra tankar. Då går han lugnt in sen och "prövar" inte mig.

Han reser sig/attackerar även i andra pressade/stressade situationer då man ber honom om något (hade en NH-tränare här som försökte få honom att backa med repet, och det slutade med att hon stod 50 cm ifrån och skakade repet i höjd med ögonen och då sa det smack…)

Men vad tror detta/dessa problem grundar sig i? Att han har väldigt svårt att låta sig "styras" av någon annan (dvs väldigt dominant) eller helt enkelt rädd att bli "sutten" på?

Jag är lite fundersam på vart det hela grunnar sig så att säga. Det gäller dock ENDAST vid markarbete då jag leder/går bredvid (och leda in/ut från hagen). men att komma till en utställning, att se ston han inte får röra, eller "putta" på honom på transporten - det går som fisken i vattnet.

Hakuna matata!

Zaphix
0

Min tränare har sagt att RB-hästar har svårare för att flytta bakdelen, medan LB har svårare för framdelen.

När jag fick hem min häst flyttade han inte framdelen, inte alls. Satte man lite tryck där gick han rakt emot, samma sak på tryck bakåt på bogen eller nosryggen, han gick framåt.
Satte man hårdare tryck tröck han bara ännu mer mot.

Det löste sig på en träning, sedan gick han undan för tryck. Fortfarande inte så bra, men åtminstone inte emot.

Bakdelen var inga problem alls för honom, utan hos honom satt det i att "jag flyttar dig, du flyttar inte mig", men nu är det tvärtom. :)
Bakdelen är fortfarande inga problem alltså utan att framdelen är lugnt nu.

Har en känsla av att tränaren du hade ut kanske inte riktigt hade koll på situationen? Inte så erfaren?

Vart bor du? Bor du i västernorrland så har jag en superbra tränare jag kan ge dig nummer till, hjälpt mig otroligt mycket.

PM'a också om du vill att jag berättar hur vi löste problemet med min häst, onödigt att skriva ut det på ett forum om folk misstolkar metoden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag bor tyvärr i Uppland.

Nja, hon gav mig mycket hjälp faktiskt. Hon började med att vicka lite på grimmskaftet och gick närmare och närmare.

Men han är sådan som inte förvarnar alls (och han hade varit snäll innan). Så hon var inte rikigt berädd.

Jag ska väll dock tillägga att han flyttar sig för grimmskaftet, men det är nog mer en reflex att "något rör sig och äter upp mig väldigt nära, bäst att flytta något steg" käns det som.

Du får gärna skicka ett pm om du känner för det :)

Hakuna matata!