Tips till sideway
Har lite problem med sideway game, skulle behöva lite tips.
Håller på att träna endel sideway från zon 1, emellanåt är det inga problem, han går fint sideways som jag ber om.
Andra gånger, oftast numera, vill han gå sideway och framåt, inte tvära helt alltså. Skakar jag på repet så stannar han nästan jämt upp, jag ber om sideway igen och det går bra ett par steg och sedan försöker han gå framåt igen.
Han kan alltså tvära helt utan problem, emellanåt riktigt bra i zon 1, utan problem mot staket i zon 3 och utan problem när jag rider. Så sitter inte i att det är fysiskt för krävande iaf.
Är inte säker på om han missförstår mig, eller försöker gå fram till mig för att kunna bli kliad/få godis istället för att gå sidvärts. Men jag tycker att jag ber på samma sätt jag gjort även förut, då det inte varit något problem. Och även på samma sätt de gånger han gör rätt också.
Känns just nu som om jag bara tjatar på honom, att vi hmnat i ett mönster, Jag ber om sidvärts, han går sidvärts och framåt, jag ber honom backa tillbaka och gå sidvärts, han gör det ett par steg och sedan går han framåt igen och jag backar honom igen.
Tjatigt som sagt.
Jag brukar bara behöva peka åt det håll han ska gå sidvärts åt, så fasar oftast inte upp där. När jag ber om backa så är det väl fas 2 oftast, skakar lätt i repet, emellanåt fas 3 med tydligare skakningar. Och han lyssnar ju, han backar tillbaka igen.
Så känns konstigt att fasa upp då när han lyssnar på låg fas..
Brukar sluta med att han gått sidvärts ett par steg och sedan backar jag honom två-tre steg för att få in lite mer tänk bakåt än framåt. Jag går sedan oftast fram till honom och kliar och klappar honom som belöning, för att inte få tänket att han alltid ska komma till mig utan han kan vänta på att jag kommer fram.
Hur skulle ni göra? Nån som har nåt bra tips?
Vill sluta tjata, men vet inte hur riktigt..

Det är ju inte så lätt för hästar att sluta tänka framåt. Jag tror att många har dessa svårigheter med sina hästar. Jag har det iaf :-)
Jag tänker att man kan gå sideways till något (tunna), för att få en tydligare mening med det. Eller ha en bom liggandes, som du står på ena sidan, han på andra sidan om. Att göra det helt ute i det platta ingenting är inte så lätt. Det klart att det går, men som du säger, man riskerar att bli tjatig.
Jag skulle hjälpa min häst att lyckas genom att göra det lite lättare först med hjälp av obstacles. Sen när det är baggis, då kommer det platta ingenting vara lätt.
Ett annat litet tips är att avsluta när han flyttat undan rumpan ordentligt. Inte bara backa, utan backa och flytta rumpan ganska hårt så fort han flyter iväg. Sen vila. Kanske motiverar honom till att ha med rumpan och då blir det lättare att inte gå framåt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Han älskar att gå sidvärts över saker, kastar sig över tunnor och dunkar för att kunna gå sideway över. Eller ja, över allt han ser på en ridplan drar han sig till för att gå sidvärts över eller ha under sig.. Det älskar han, och då tvärar han helt.
Sist hade jag bommar som han fick gå sidvärts över för att jag lättare skulle se hur rakt han egentligen rör sig, kunna korrigera innan han tagit flera steg framåt redan.
Det fungerade bra i noch med att jag lättare kunde se när jag skulle korrigera, men problemet kvarstod ändå.
Med förra hästen hade vi dunkar eller tunnor med godis på som vi gick sideway till, då fick han upp motivationen och det gick bra.
Men med Dacke fungerar det inte än så länge iaf. Har testat och han blir bara otrevlig, godisfixerad och struntar i mig. Men kanske ska testa att gå sideway till nåt och stanna där och vila, är ju en idé.
Men smart tips med att flytta rumpan, han lämnar den gärna tre meter bort om man inte påminner om den. Om det är med mening eller han bara inte tänker på att få med den vet jag dock inte.
Men ska testa och se hur det fungerar. :)
tänkte på ett stycke ur en av Parelli-filmerna jag tittat på nu i dagarna och där gör de sideways genom att flytta ömsom framdel o ömsom bakdelen. Så det blir rakare och mer flyt… Kanske du ska testa? flytta fram o bak litet pendlande för då blir det inte så mycket framåt samt att skaka repet litet mindre kanske.
alternativt är ju att lägga en bom framför honom med, om han går över den så ser du ju om han går framåt ^^ även om han smyger^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3: Det var så vi lärde in det, men sedan har han förstått att det är sidvärts han ska gå. Men kanske borde ta det steg för steg igen för att få lite mer tanke, då kanske han inte flyter fram utan när han ser att jag är med på vad han gör hela tiden så inser han att det inte är nån mening att gå framåt när jag inte ber om det.
Funderar på om jag skulle testa att be honom gå sideway ett steg, sedan backa ett, och gå sidvärts ett o.s.v. Gjorde det i början när han ville gå framåt för porcupine på framdelen. Ett steg åt sidan, ett bakåt. Det fungerade bra.
Men då kanske jag har motsatta problemet sedan, att han bara vill backa.. Han brukar kunna bli fixerad vid saker och bara vilja göra det..
#4 sideways ett, backa ett, sideways ett, backa ett, sideways ett, fram ett, sideways ett, backa ett, osv…. kanske funkar? Man liksom balanserar upp det på njågot vänster :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det kanske är en bra idé sideways/bakåt. "Backwards and over" funkar på samma vis….
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Ska experimentera lite imorrn och se vad herrn tycker om olika metoder. :)
Fast nu när jag tänker på det är jag glad att jag har endel draw iaf, även om det skulle behöva balanseras upp lite med drive. Är ofta där det ligger, har mer draw än drive.