V75 Reklamen
Någon som har tankar kring V75 reklamen som går på tv nu? Horsemanship? Till och med Parelli?? Jag hittar inte den på youtube, skulle vara kul att kunna analysera den lite granna…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo nu hittade jag till och med en "behind the scenes".
Anne
Jag gillar den!
Kul att se behind the scenes, ser så trevligt ut. Hästarna verkar tycka det är riktigt roligt och fint samarbete. :)
Tycker det ger en fin bild över vilken känsla många travtränare har för hästarna. De allra flesta, åtminstone amatörtränarna, gillar ju verkligen sina hästar och har en bra relation med dom.
Att det inte bara handlar och pengar och resultattavlor, utan även om bra samarbete. En häst som inte samarbetar med tränare och kusk blir inte framgångsrik heller, och för att få samarbete så krävs det respekt och att man tycker om hästarna. Tror jag iaf. :)

Jag är ingen trav entusiast för fem öre, men dem har lyckats bra med reklamen! Jag vill gärna tro att travvärlden är så som du beskriver, men betvivlar det starkt. Jag ska inte säga mycket kring det, för jag har aldrig ens varit på travet. Det jag sett på tv tycker jag inte ser trevligt ut dock…
Vi får hoppas att jag har fel, så ger reklamen en uppriktig bild av det hela.
Anne
Jag tror att det är lite både och, amatörtränare verkar ofta vara vettiga och ha bra hästsyn, gillar sina hästar och vill att de har det bra.
Proffstränare verkar vara lite annorlunda, där handlar dte mycket mer om pengar och resultattavlor. Men även där sätts såklart hästarnas välmående i fokus, en häst som inte mår bra presterar heller inte bra.
Kostar mycket pengar att föda upp och träna en travare, dom pengarna är onödiga att slänga i sjön för att man inte ser till att de mår bra.
Jag bor väldigt nära en travbana, har inget intresse av att titta på loppen och sånt. Men går ofta förbi där med hunden, och jag tycker heller inte att det är kul att se hur det går till i travlopp. Stressade hästar, såklart.
Endel hävdar att hästar som inte vill springa, tycker att det är det roiigaste som finns, heller inte går bra i lopp. Blir därmed inte heller satta i proffsträning.
De säger att hästarna springer av flockinstinkt, inte av stress. Ligger väl endel sanning i det, men hästarna är definitivt stressade. Men är stressen pga. adrenalin av viljan att springa eller av rädsla?
Jag vet inte, är nog från häst till häst känns det som.
Men många av hästarna är nog blockerade under lopp i alla fall, med tanke på bett som de måste stoppa in i munnen för att de ska lyssna. Crescendo-betten (stavas?) är väl ett av de jag tycker är hemska.
Annan utrustning de kastar på dom är jag väl tveksam till, uppkäk känns sisådär, även om syftet är gott och jag vet att det behövs för många hästar. Även tungband och sånt är för hästarnas skull, men ja.. Jag är skeptisk.
Men beror som jag skrev antagligen mycket på vilken nivå det är. I kallblodslopp så är det inte alls samma summor pengar i jämförelse med varmblodet. De som tränar kallblod verkar göra det för att de gillar hästarna, hade det bara handlat om pengar skulle de nog haft blodingar. Men såklart även för att konkurrensen är mindre och det är lättare att komma till kval, men av de jag pratat med som tränar och har kallblod verkar det ligga mycket kärlek till hästarna.
Är dessutom mycket svårare hästar att träna jämfört med blodingarna, vill de inte springa så springer de inte heller. Så hos kallblodstränarna är det nog inte lika mycket prestige.
Är nog blandat, men många har nog mycket fördomar och sned syn på travet, även jag har nog det. Är inte lika illa som många tror. Finns många duktiga hästmänniskor inim travvärlden som i alla fall jag avundas deras hästkänsla. Det jag har att lära av travmänniskor är att inte göra saker mer komplicerade än de är, utan från början förutsätta att det inte kommer vara några problem med hästen när man ska göra något.
Nu drev jag iväg, men jag ville nog mest skriva att det finns bra hästsyn även inom travvärlden.
Jag tittar åtminstone hellre på trav än på vanliga ridtävlingar, iofs säger väl inte det så mycket i och med misshandlen på ridtävlingar.. krävs inte så mycket för att det ska vara trevligare.
Älskar att kameramannen måste använda båda händerna till kameran och struntar i tyglarna!