Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2472 ggr
[Piaffen]
0

Fundering kring ledarskap

Vissa tror att en hästflock drivs av ledarskap och dominans,
Vissa tror att ledarskap inte ens existerar.

Vad är era tankar och åsikter, hur fungerar en hästflock egentligen?
Med eller utan ledarskap? Samarbete eller dominans?
Vilken häst gör vad.

Kan en människa bli ledare över sin häst? 
Varför/Varför inte?

Själv tror jag att det finns ledarskap utan någon vidare större dominans. Alla hästar i en flock har en speciell uppgift och det är ledarhästen som "delar" ut uppgifterna, för en häst kan väl inte automatiskt veta sin plats och veta vad den ska göra?
En flock "innehåller" trygghet och respekt och inte så mycket dominans, för enligt mig är dominans när man tar ledarskap utan att förtjäna det, äkta ledarskap är något man får för att hästarna väljer.
Förstår ni hur jag tänker?

Sen tror jag inte att en människa kan bli ledare över sin häst, en ledare ska ju alltid finnas till hands för flocken, vi människor spenderar för lite tid hos hästarna för att dom ska välja oss som ledare. I stället tror jag att häst och människa ska se varandra som jämnlika och samarbeta med varandra och inte dominera varandra.

Jag säger inte att det är rätt, det är bara vad jag tror.

så nu frågar jag er. 
Tacksam för svar!

Aviendha
0

Lägger in ett avtryck för att hitta tillbaka senare, har lite väl brottom nu.

Zaphix
0

Jag tror på en trygg ledare, en ledare de andra litar på.

Sen är det såklart olika rollen i en flock, en spanare, en som leder till mat och vatten, en annan som är först fram till faror, en som driver den som är först fram o.s.v. Vet inte roligt alla roller, men beror väl till stor del på flockens struktur, storlek och miljön.

Jag vill att min häst litar på mig, litar på att jag inte leder honom till faror utan tar hand om det farliga.
Han har sina ansvar, hålla koll på sina fötter så han inte ramlar när vi rider eller kör (dock är jag inte helt säker på att han förstått det ansvaret ännu..), har ansvaret för att fortsätta göra det jag ber om tills jag sagt stopp. Håller traven, inte trvar när jag ber om skritt och liknande.

Mina ansvar är bland annat att hjälpa honom att hantera sina rädslor, visa honom att saker inte är farliga och att han inte behöver fly. Jag hjälper honom att lägga in en pausknapp mellan tanke och handlande så han blir mer problemlösande. Inte bara reaktiv.

Jag är dock inte den trygga ledaren, har inte dom egenskaperna. Det gör att min häst inte riktigt tror att jag har koll på vad vi gör, han måste testa mig för att se om jag kan hantera min position eller inte.
Exempelvis försöker han flytta på mig, han testar och ser om han verkligen behöver flytta sig när han blir ombedd, han ser efter vart gränserna finns för att han vill se och jag klarar av mina ansvarsuppgifter.

Massa att skriva, men lite rörigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Detta är något jag funderar på mycket, speciellt när min pålle har fått en ny flock sen december. Han har inte riktigt kommit in i den än, utan är lite utanför. Rangordningsmässigt skulle man säga att han var en tvåa, han är den andra hästen som får äta. Jag tror inte på 1.2.3 osv, men i just matsituationen blir det ändå tydligt att det finns en rangordning i just detta moment.

Men inga vildhästar får portionsmat, och då behövs det ingen rangordning på det viset heller. Jag tror att det är mer naturligt med olika roller för olika hästar. För när inte maten är aktuell, kan alla hästar stå ihop. (förutom min då)

Av säkerhetsskäl tycker jag det är lämplig att vara den som flyttar på hästen. Oavsett vad man kallar det för. Där kan inte jag kompromissa, utan hästen måste lyssna och får absolut inte flytta på mig. Om det är ett dominant beteende eller bara ledarskap, spelar ingen roll för mig.

Det är dock viktigt att läsa hästen och kommincera med den på ett bra sätt, om jag bara skulle flytta på honom utan att visa respekt, skulle han snart inte vilja vara med mig längre.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se