Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 4628 ggr
LinaN
0

Gräs och munkorg

Med tanke på tråden om gräsproblemen så kan vi ta upp ännu ett gräsproblem.

Överviktiga kallblod som löper risk för fång.

Harry har aldrig haft fång eller ens en fångkänning men han blir smällfet och iom det är det bara en tidsfråga innan fånget kommer som ett brev på posten.

Jag har tidigare vart totalt motståndare till munkorg men nu börjar jag fundera igen på om det inte vore en idé trots allt. Jag vill inte behöva avliva en 6-åring till, det räcker med att mitt fullblod fick lämna jordelivet vid sex års ålder pga problem med hovar/ben.

Munkorgen begränsar intaget av gräs… men också den sociala samvaron med andra hästar, ha nkan inte klia andra eller sig själv ordentligt. Han kan inte försvara sig OM någon ska på och mopsa sig mot honom etc etc…

Alternativet att ha en mindre hage eller en avbetad hage är ingen möjlighet. Harry har nu i 2 somrars tid varit förste utpost för att beta ner så att fånghästarna kan få magert bete… förra sommaren hade vi två hästar i stallet som fick fång… Och två av 7 är ändå rätt mycket.

Hur had eni gjort?

Rida mer och motionera mer javisst men med sommarjobb så finns inte alltid det utrymmet med tid…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

viktoria91
0

Jag har munkorg på min ponny, hon var ca 130 kilo överviktig när jag köpte henne och smällfet. Folk undrade när hon skulle föla. Tungan ute

Hon är normalviktig nu men har ändå munkrg en del varje sommar när hon släpps på nytt bete sen när hon betat av en del får hon gå utan munkorg.

Nu går hon ju själv pga senskada men hade munkorg när hon gick med andra hästar och det var inget hon brydde sig om. Visserligen är hon antisocial och står nästan aldrig och kliar andra.

Försvara sig kan dem göra med hovarna också.Flört

Jag hade valt munkorg, dem behöver inte alltid ha det ju-min brukar ha den varannan dag.

För mig är valet mellan fång och mindre socialt umgänge lätt. Går han i en hage med andra hästar så är han ju inte ensam.

Zaphix
0

Mitt val blir ett magert bete. Inte en chans att jag släpper ut min häst på frodigt bete. Han var på det i somras innan jag fick hem honom, då var han tjock. Nu är han bara muillg. :)

Har hittat ett magern bete, tror det skulle göra så att de släpper dit korna först och sedan hästarna, eller omdet var förra året korna gick där.. Men magert iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Finns undersökningar kring fång som visar att det är fruktanet i gräset som orsakar det hela. Fruktan finns i gräs i väntan på att få växa, växtkraften som väntar till dem rätta förhållanden. Om det något som saknas så som sol/värme, gödsel eller vatten kan gräset inte växa och samlas fruktanet. Även nerbetade hagar innehåller mycket fruktan.

Dessutom finns det tankar kring hovar i barfota-världen. Att en frisk hov klarar av fång, hästen är bara sjuk i några timmar/dagar och frisknar till utan att hovarna påverkas.

Detta komplicerar det hela, och jag har inget svar på din fråga. Ville bara dela med mig av lite tankar kring ämnet.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Finns ju olika sorters fång också, en är ju fång pga belastning, att de är för tunga eller springer mycket på hårt underlag.  Den fången är ju lättare att undvika iaf.

#3: Spännande!

Googlade lite. :)

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#2 Ja, magert beet är att föredra-försöker jag att ha till min ponny men ibland finns inte det och då är greenguarden ett måste. =P

Gyllir
0

#4 Kraftfoder är ju också något att tänka på. Inte så smart att ge sin häst melass eller betfor om den har fång-risk.

Hur är det med övervikt? Jag tänker mig att fånghästar alltid är tjocka, men det finns väl smala hästar med fång också? Det låter ju nästan som diabetes annars. (sockerart+övervikt=sjuk).

Hittade detta Fång karta som ger massa aspekter på det hela. Lite komplicerad, men definitivt intressant. Ove Lind har skrivit mycket om fång.

Anne

LinaN
0

Jag ger ju inte Harry några melassprodukter eller betfor. JAg undviker även spannmål så långt som det bara om möjligt går. Han har ESPM eller jag misstänker at than har det för så snart ja gslutade fodra med havre och betfor så började han sätta muskler. Något han inte gjort tidigare.

Så nu är hans kost så gott som sockerfri och spannmålsfri.

Han äter Linklipellets som han verkar tåla och har inte märkt av någon muskelförlust, sen är ju kliet baserat på skalet av spannmål så det innehåller ju inte samma saker direkt om jag förstått det hela rätt. Sen får han mineraler och emellanåt lusern, där i finns det ju litet melass men det har han inte reagerat på heller, men jag letar ändå melassfri lusern.

Utöver det får han kalk, salt och mineraler.

#3 det om fruktan har jag hört innan, och att fånget är symptom på att det är olag i mag o tarmkanalen. Att man kan säga med viss halvsanning att fång är gräsförgiftning eller sockerförgiftning.

Harry går ju bara skodd bak o ska gå så tills vi korrigerat hans skevhet sen är tanken att han ska vara barfota igen.

Gyllir
0

#7 Du verkar ha en god förutsättning för en fång-tålig häst.

Vad är ESPM?

Letar också melassfri lusern. Ger min hackad lusern nu, tror det är mer melass i pellets.

Anne

LinaN
0

#8 ESPM eller EPSM eller i vilken ordning bokstäverna nnu kommer i är väldigt enkelt förklarat att hästen kan inte omvandla sockerarterna i spannmål och melass/betfor till nyttig energi och lagra detta u musklerna utan den "energin" bryter ner musklerna istället. Hästar med denna sjukdomen KAN kissa rött/orange pga de röda blodkroppar som  fälls ut i urinen bla.

Men hästar som ofta får korsförlamningar kan man alltid testa att ta bort allt sött och allt spannmål på och se om det blir en förbättring. Till en början med fanns det "bara" hos ardenner och shirehästarna… Men nu finns det fall även hos islänningar, quarter mfl raser.

LinaN
0

Får göra ett till inlägg försökte göra en länk men efter det så kunde jag inte skriva vanligt mera :S

Även i hackad lusernstrå finns ju lite melass, och i alla pelleterade foder finns melass i större eller mindre utrsträckning. även i mineralfoder.

Sjukdomen heter EPSM och hos quarters kallas sjukdomen PSSM.

Kanske ska ta ó skriva en artikel om detta om det finns intresse?

Gyllir
0

Absolut av intresse! Hemskt gärna en artikel!

Undrar varför man ska fodra med spannmål överhuvudtaget? Om det är dåligt/giftigt för vissa, kan det verkligen vara nyttigt/bra för andra?

Rött/oranget kiss, är det alltid ett tecken på obalans någonstans? eller kan det vara harmlöst?

hehe, nu blev det många frågor. alltid kul att lära sig mera!

Anne

Zaphix
0

#11: Ju rödare kiss, desto mindre vätska är det väl utblandat med. Dricker hästen en massa så blir väl kisset ljusare?

Kan jag tro iaf. :)

Annars har det mycket med ströt att göra har jag upptäckt, endel typer av spån ger mörkare färg av kissrt.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#12 det ska vara rödaktigt när hästen kissar ut, inte när det hunnit oxidera med ströet.

Ska ta o fnula ihopa något här när det lugnar ner sig litet :D