Att rida med andra
Jag har ett kallblods som tränats många år för trav (dock bara kvalad..) och det får ju endel följder.
Han är rätt tävlingsinriktad, tycker om att försöka springa om den som rider framför. Vilket inte är så underligt, är ju det han är avlad och tränad för.
Men jag vill gärna träna bort det, för jag tycker mest det är jobbigt. :)
Jag rider och kör oftast själv, jag kan fokusera på att träna honom då och koncentrera mig på hästen än på att vara social.
Har bara haft hästen i drygt fyra månader, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Och då är det skönt att rida och köra ut själv.
Men nu känner jag att jag har sån bra koll på honom när vi är ute själv att det är dags för att träna på att vara ute med andra.
Köra honom gör jag helst själv, tränar just nu mest konditionen och då vill jag trava på i högre fart, en aning högre än vad hans bekväma trav är. Och ridfolk är ju så långsamma. :)
Men rida ut med andra gör jag gärna. Men då är problemet att han blir stressad och vill tävla.
Vet inte riktigt hur jag ska hantera dte på ett bra sätt.
Förut red jag honom med bett när jag skulle ut och rida med andra för att ha mer koll på honom, men har insett nu att jag har mycket bättre koll på honom med repgrimman. Så använder bara repgrimman nu.
Eftersom han blivit uppkäkad när han gjort snabbjobb så tar han gärna stöd på bettet. Gör han inte med repgrimman.
Nu känns det som jag skrivit endel ovesäntligt.. Men hur som helst..
Han tycker om att smygöka, ökar traven så långsamt att man inte märker det förrän det går väldigt fort. Så måste vara väldigt uppmärksam på det.
Varje gång han börjar smygöka så gör jag halt och sedan får han trava igen. Det fungerar bra när vi rider själv, men rider man med andra blir han mer stressad för de andra hästarna hinner ju längre och längre bort då.
Så det urartade härmodagen med att han kändes som en tältande islandshäst. Huvudet högt, manen fladdrade och kort snabb symaskinstrav så man bara flöt fram. :)
Han blev stressad alltså.
Men har ni tips på hur man kan träna på det?
Enda träningstips jag fått hittills är "Du kanske borde använda ett skarpare bett." och det är inte nåt jag är sugen på att använda alls.
Men tips behövs!
Om nån nu orkat läsa.. :)
Kan du inte prata med ridsällskapet och fråga om de kan gå med på att minska farten eller göra halt om du ber om det?
Annars kan han ju alltid gå först, fast det löser ju inte problemet :)

Så där är min ponny med fast extremare, hon tävlar mot ALLT! Bilar eller moppar som kör om henne ska hon efetr. Springer man bredvid henne ska hon tävla mot en. Det enda tips jag har är att träna mycketatt rida bakom andra hästar i skritt tills hästen är lugn sen kan jobba sig uppåt i gångarterna.

Du behöver Savvy-kompisar. Rid med bara en till först, en som förstår vad du gör och är villig att hjälpa dig.
Finns massa olika saker som du kan göra. Låt han trava fram till hästen framför och när ni kommit dit, ber du honom stanna och backa. När han slappnat av (!) ber du honom gå igen. Gör så tills han inser att det är lättare att bara hålla den farten du ber om.
Man kan också träna på att rida om varandra. En står still, den andre skrittar förbi, stannar framför och då får den andre rida förbi. Gör så tills hästarna kan stå stilla med långa tyglar. Öka då farten till skritt och trav, sen trav och galopp, sen kort galopp, snabb galopp. Ni kan vara två eller flera. Mycket svår men rolig övning!
När man rider mycket rakt fram (så som när man rider ut), blir det lätt att hästarna också tänker mycket framåt. Tänk på att rida i cirklar ibland, backa, gå sideways (får honom LB igen). Rid slalom bland träden osv.
Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1: Fast det gör dom ju, alltså minskar farten eller gör halt om jag ber om det. Men löser inte problemet egentligen. :\
#2: I skritten är han lugn, då har han inga problem att gå bakom. Han har långsammare skritt än hästarna jag rider med, långbenta varmblod, så då hamnar vi ofta på efterkälken. Men då går han lugnt utan att försöka öka. :)
#3: Tack för tipsen!!
Har savvy-kompisar just nu, bytt till mitt gamla stall för en kort tid och har bra kompisar där, därför jag vill passa på nu. Då jag har folk jag känner väl och kan lita på.
Ska prova övningarna och se hur det går.
Lite rädd att det blir massa tjafs med honom bara. Men är nog mest jag som är mindre bra på att fasa upp, fastnar lätt i tjatande. Och när han blir stressad blir jag stressad och då blir det bråk. Är nog där en del av problemet ligger.
Men jag blir bättre och bättre på "How intresting!"-tänket, så har jag bara det så kommer det nog gå bra med övningarna. :)

När vi haft hästar som har haft svårt att gå med andra har vi helt enkelt gjort det som en vana.
Ibörjan kan den få gå först bara för att vara lugn i andras sällskap (nu pratar jag hästar som taktar för att de hör att det är en annan häst i närheten bakom). När det är lungt. Kanske de andra hamnar efter och travar i kapp. När det är lung, prova rida bevid varandra. Allt i skritt och känns när det är lungt på alla sätt trav. Trava bara korta sträckor i början och börjar han stressa, alternativ båda går ner och stannar i skritt, fortsätter stressen låt honom gå lite före, och igen pressa gränsen hela tiden den andra hästen kanske ligger snett bakom/brevid. Och så vidare mer lite vana och tid går hästen på de flesta ställen utan att stressa sig om.
Jag får träna motsattsen på min kille som inte vill vara först x) han tycker det är toppen att vara sist och bara hänga med. Så vi övar på att rida jämte och rida om^^ går rätt bra. (och blir bra träning för båda hästar då våra andra hästar hällst vill vara fört, speciellt fjordingen som varit lite som din.)
#5: Tack för tipsen!
Vi ska träna till veckan med min snälla stallkompis. Idag var vi ute med vagnen tillsammans med henne och hennes häst.
Gick bra men han låg på endel i traven och var mindre lätt att få stopp på, så vi skrittade resten av turen. Dock hade han inget intresse alls av att trava när vi körde över en stor lägda i djupsnö. Förstår inte varför.. :)
Men gick jättebra att skritta idag iaf, då lyssnar han så fort jag ptroo'ar och stannar snällt trots att sällskapet skrittar vidare. Alltid en bra början!
Insåg en bra träningsmetod idag, han fick gå som handhäst när vi körde en annan häst. Han fick springa bakom i grimskaft och jag satt och höll i, han ville väldigt gärna springa med huvudet mot min axel eller så ville han springa om hästen som kördes. Så satt med carrot sticken och höll honom på avstånd.
Det ska han få göra mer, då får han träna på att springa bakom och ta det lugnt. :)
(på bilden är stallkompisen, hennes häst framför vagnen och min herre bakom)

Smart! Sen är det bara att göra likadant, fast du sitter på :-)
Anne
Japp, men tar nog ett tag tills han slutar smyga upp jättenära så fort man vänder bort huvudet.. :)
Rutin rutin rutin… Ut och rid med andra, om så bara i skritt. Bara att var abland andra hästar utan att tävla är en ny vana som är nyttig att få in. Ha inte bråttom utan räkna med att det tar tid.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#10: Är väl lite där problemet är egentligen. Eftersom det är bekvämare att rida ut ensam när han är så här så tar jag väl inte riktigt tag i det på riktigt nån gång.
Men nu hade jag iaf tänkt göra det. :)
Det du gjorde när du hade han som handhäst kan du även be de som rider framför göra. Linda och Pat visar på någon video hur man på bästa sett rider ut. Tror de är gammla level 2. Men sök på trail ride på savvy club så borde något komma upp.
annars i korta drag sa de såhär: du som rider ska inte vara de bad guy, men ryttaren ska skydda sig själv och sin häst, allså sin flock. Så kan alltså de framför göra. gå frammåt, stanna backa, och medans man backar slår man repet eller savvy stringen runt ryggen på sig, eller ännu längre bak för att nudda hästen bakom. Och kommer han under ritten för nära den framför så är det bara att du ber den, kan du vifta bort min häst?
Hoppas det var till någon hjälp :) Roligt att du har savvy vänner i stallet, jag är helt själv :(
#12: Tack för tankarna. :)
Är ju så vi gör från marken när vi tränar, viftar bort varandras hästar om det går lösa på ridplanen samtidigt när man tränar med sin. Samma sak i hagen gör jag alltid så, viftar bort de andra om de kommer med en mindre trevlig attityd.
Inte tänkt på att man kan göra det från ryggen med.
Har savvyvänner i stallet jag står i tillfälligt nu (och har haft delfoderhäst i ett par år innan), men i vanliga stallet är jag ensam PNH'are. Men har mina savvy-vänner ett par kilometers ridväg bort bara iaf. :)
Jag är inte medlem i savvy club, så kan inte kolla. Lär mig PNH genom min tränare, så behöver inte vara med i savvy club för att lära mig saker. :)

#12 OT: verkar som jag ska flytta till Norrköping med min pålle, kan vi leka ihop!!! Det är så viktigt med inspiration till att forsätta :-)
Anne
Haft likadant problem med mitt varmblod. Nu går det bra och jag försöker alltid ligga liite före för att hon inte ska bli så stressad. Sen har hon insett nu att hon inte får springa iväg ifall den andra är före, men då är hon ändå lite taggad och är helatiden beredd på att jag ska smacka på, ja du förstår haha. Men sätt tydliga gränser och försök lugna ner henne och sakta av. Lycka till!
Besök gärna min blogg.
Några som bor i norrköping? 
Har hört om en teori, vet dock inte om den fungerar och det är inte direkt den säkraste utvägen heller. Vet inte om jag skulle vilja prova den här om jag inte visste att jag kunde lite på hästen till minst 100 procent, vilket jag bara gör med min häst och henne har jag ju inte det här problemet med.
Iaf: det går ut på att när du känner att han ökar å driver du på mer, så att han springer förbi och sedan fortsätter du att låta han springa till ni kommit iväg en bit från de andra. när du känner att han vill sakta av (vilket han troligen kommer göra, för han vill ju vara med "flocken"?) så driver du på lite till och sedan saktar du av när du bestämer. efter ett tag kommer han att inse att han ökar så måste han springa själv, och det är ju inge kul.
som sagt, lite riskabelt kanske, så du får avgöra själv om du tyckr det här låter so nåt för dig. hur som helst, lycka till. Och beundrar din inställning att inte sätta på ett skarpare bett bara för att hästen är pigg!
Jag gör ungefär som #5.
Det är ingen idé att ligga och nöta sist med en häst som vill ligga först - då kommer man aldrig någon vart (ellet jo, om man har hästar som bara är heta när de kommer med andra, men inte om det är tävlingsinriktade).
Låt honom ligga först och arbeta er sedan framåt tills ni kan rida i bredd helt enkelt.
Och ett stort + är om ni kan ta flera dagars pass åt gången, dvs inte bara rida ut en gång i veckan tillsammans, utan ta helst minst 3 dagar åt gången då ni rider tillsammans (för att sedan göra uppehåll och göra annat).
Annars är det "intränade" för en vecka sedan lite osm glömt, så kör mer "intinsivträning" istället. Då blir det först en dag stress, en dag stress med "samma sak" och förhoppningsvis de följande dagarma lite lugnare och lugnare.
Hakuna matata!
Nu går det bättre!
Har löst det genom att så fort han försöker öka utan att jag bett om det så får han göra halt. Ta det lungt, sedan gå igen.
Första gången vi tränade tog det nog minst 100 halter. Nästa gång färre, tredje gången inte så många.
Nu behöver jag ijnte göra halt, utan nu saktar han ned när jag ber om det och går sedan lugnt ett tag. Färre och färre gånger jag behöver be.
Jag skrittar än så länge bara med andra, vill att han ska lära sig slappna av i skritt först. Men snart tänkte jag lägga in lite trav.
En parellikompis flyttar till stallet nästa vecka, hennes häst är under igångsättning, så då är vi på samma ställe i utvecklingen. Skritta mycket ute nu, sedan lägga in mer och mer trav.
Detta fungerar jättebra på honom nu, men möter vi nån travhäst så vill han sticka efter och före (taskigt för förra ägaren att han inte var sån på travbanan..). Så där har vi problem, och jag är den enda jag känner som kör häst, så har ingen att träna på det med.
#17: I den situationen skulle jag inte göra så, skulle inte tjäna nåt till. Men däremot om hästen sticker bara för att springa, inte vill sakta av när man galopperra eller sånt så är det nog en bra metod. Ingen jag skulle våga använda dock även om jag är sugen ibland. Har inga vägar att hålla på så på, men är sugen på att köra ned till travet och köra den metoden på travbanan. Men nä, vågar inte.
Använder den dock tvärtom. Min häst är jätteseg emellanåt, då tar jag ned honom så han går superlångsamt, då vill han springa fort sedan. :)
Samma princip, fast när problemet är tgvärtom. :)
#18: Tänkte träna på det där med. Nu går det bra när vi är bakom och framför, men på sidan så blir han förbannad på den andra hästen om inte min häst får ligga nåt steg före.
Han kan göra utfall mot den andra hästen med öronen strukna bakåt och munnen öppen.. Annars älskar han andra hästar, får äta ur munnen på honom till och med utan att han blir det minsta sur.
Så får hela tiden vara beredd av ta i yttertygeln och har sticken på stidan den andra hästen är så att jag kan hindra honom ifall han skulle försöka.
Men har knappt ridit ut med andra på den här hästen innan pga. att han är jobbig. Men tagit tjuren i hornen och ´skrittar ut med andra nu så fort tillfälle ges. Typ två dagar i veckan iaf.
Andra vill gärna rida på lite, så måste passa på när nån bara ska skritta.
Men när min kompis flyttar till stallet blir det mycket mer.
Men det är så tråkigt att bara skritta fast jag vet att det är nyttigt.
Han har varit oren i traven för ett par veckor sedan så tar det lugnt ett tag, och blir väl mest markträning eller skrittövningar på stallplanen eller längs vägarna. Mycket roligare, fastän vi borde skrutta ut mer.. :)