Hur gör ni efter ett pass?
Hur gör ni efter ett arbetspass där hästen har blivit svettig (i vintertid, men ange även sommartid)?
Red ut på en lång tur idag med min brud i mycket djup snö. Hon är inte alls i form, och blev jättesvettig. Hennes päls är rätt så tunn.
När jag kom hem gav jag henne lite betfor (som belöning), gnuggade henne med en handduk och släppte ut henne (fortfarande blöt i pälsen) i hagen med mycket hö och vatten . När hon kom ut rullade hon sig.
Jag ångrar att jag inte strechade henne, då hon är så otränad, men hon vill alltid ut till kompisen i hagen direkt. Ska borsta bort all svett ikväll och försöka massera henne lite.
Jag har alltid ett litet dillemma om jag ska lägga på ett fleecetäcke eller inte, då jag inte vill att hon ska frysa elller bli sjuk, men efter att ha läst en artikel här på forumet om att pälsen sköter detta bäst själv, och att täcke bara hindrar pälsen från att resa sig, fick hon gå ut utan. Här hemma är det + - 0 ute.
På somrarna svampar jag bara ut och släpper ut hästen blöt.

Jag släpper bara ut min häst. Dock ser jag till att han inte är jätteblöt, om han har blivit så pass svettig, skrittar jag av honom tills han torkat lite iaf. Är det superkallt så skulle jag helt enkelt låta bli att rida honom så svettig, för säkerhetsskull. På sommaren är detta inget som jag funderar på alls.
Märker du att din häst inte mår bra, då får man lösa det på annat sätt. Men så länge det funkar, varför inte?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
nu på vintern skrittar jag bara av, släpper ut honom som han är, svettig eller ej. Gnuggar inte eller något för då kan man "störa" pälsens egna funktion (inbillar jag mig iaf) soms agt en häst flyr inte från ett lejon för att dö av lunginflammation ^^
Sen är det för mig en oerhörd skillnad om hästen är våt av svett eller om det regnat igenom pälsen på senhösten…
På sommaren drar jag fram slangen o spolar av hela hästen o släpper honom antingen dirket i hagen eller låter honom rulla sig i paddocken o sen får han vara skiten av gruset i pälsen när han kommer ut till betet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Brukar låta Grodan stå inne med ett flecce en kvart & torka lite. Sedan får hon gå ut med ett vintertäcke :)
När min häst blir ordentligt svettig, efter konditionsträning med vagnen typ, spolar jag av honom med vatten. Tog aldrig tag i att klippa honom igen, så han blir rejält svettig då han har en tät kallblodspäls.
Känns bäst att spola av hästen för mig och herrn älskar att bli avspolad efter hårt jobb, han står alltid och njuter. Så jag tar det som att han hellre blir avspolad än att vara svettig då det verkar klia så mycket på honom.
Tar på honom svettäcke eller inget alls och låter honom stå inne tills det värsta torkat. Släpper ut honom med fodrat täcke sedan.

Jag har en fråga till dig Gyllir, har du din häst på lösdrift eller stall? Min ponny har aldrig täcke på sig ute oavsett väder och han har otroligt tjock och tät päls och klarar det hur bra som helst. Han går ute ungefär 12 timmar om dagen. Har jag varit ute med honom så han är svettig så släpper jag alltid ut han i hagen efteråt utan täcke så han får fixa det själv. Men jag har ett problem, är lite kuvad hur jag ska göra när jag tar in han i stallet på kvällen. Vi har kallstall, inte isolerat och alltid helt öppna dörrar. När han kommer in på kvällen och antingen är dyngsur av regn/snö eller svettig så sätter jag på honom ett fleece täcke eftersom det inte känns bra att låta han stå stilla så blöt i ett kalltstall sen när maten tar slut och allt. Hur hade du gjort i en sån situation? Täcke eller inte?
Mvh emma :)
På min första medryttarhäst som aldrig hade täcke (och björnpäls) gjorde ägaren ett mellanting. Hon la på honom en helt vanlig fleecefilt utan några snören eller något om han skulle stå inne, så fick det ramla av under natten bäst det ville. 

#5 Det var en bra fråga. Om han är blöt utav snö/regn, skulle jag inte sätta på ett täcke. Då är han förmodligen torr under på huden och är det bara pälsen som är blöt.
Om det är drag i stallet med öppna dörrar skulle det kunna vara en idé att sätta på ett fleece/ull täcke när hästen är jättesvettig. Men jag skulle ta av det efter någon timma, när det värsta är borta, så pälsen kan resa sig igen. Om man låter täcket ligga på så kan dem bli kalla bara utav det blöta täcket och att pälsen plir platt.
Är hästen inte jättesvettig skulle jag strunta i täcket och låta hästen lufttorka.
#6 har man en smart härt, så kan den ta av sig filten när den känner att det är dags :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#7 Ja jag tror faktiskt att han gjorde det. 
Jag borstar av henne ett tag men hårda tag så det mjukar lite i blodcirkulationen och sen sätter på ett flecetäcke som andas lite
Jag skrittar av ordentligt, sätter på ett täcke ca en kvart (om hon är svettig och det är kallt) medan hon får äta hösilage och släpper sedan ut henne i hagen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
På vintern på släpper jag bara ut hästen efter ridningen. Hon får dock äta på en gång efter varje träningspass så hon står oftast i stallet i 5 minuter. Så fort hon kommer ut rullar hon sig o rufsar till pälsen, så ser ingen poäng i att borsta innan.
Är det väldigt kallt, under 20 minusgrader brukar hon få stå inne i boxen lite längre, kanske en halvtimme innen hon åker ut. Brukar dock inte rida henn svettig om det är så kallt, så det brukar inte vara nåt problem.
På sommaren så svampar jag av henne med vatten, eftersom hon är eksemhäst så vill jag undvika att hon "luktar svett" så inte alla hemska insekter dras till henne. Sedan torkas hon av och så åker eksemtäcket på.
Är hästen bara lite fuktig vid halsen, och det inte är svinkallt/mycket blåst så släpper jag ut dem.
I annat fall så lägger jag på fleecetäcket en stund (med ressårgjord runt magen så det täcker ordentligt) och antingen pysslar med hästen (trimmar getskägget, snyggar till hovarna med rasp om det behövs och skära ur med hovknig och ha i "Dry feet", träna lite hantering på stallgången). Gör sådant som det vore "bra" om man gjorde men inte alltid tar sig tid för. Eller helt enkelt städa/mocka eller liknande! Men nu har jag eget stall också så i "västa fall" kan jag ställa in hästen och värma mig själv inne med. ^^
Men jag släpper i.af aldrig ut hästen smicksur i -10 och snålblåst. Svetten kommer inifrån och då är hästen blöt ända in till huden till skillnad från regn som bara ligger utanpå (och det klarar de finfint).
Hakuna matata!