Rädd för tiggning
Jag är rädd för att min shettis ska bli "tiggig" när jag ger den godis, så vågar därför inte ge han godis..
Har gjort så här två gånger att jag visar han godiset, sedan knytter jag handen och väntar på tills han slutar slicka på handen/nosa på den och kollar bort istället, och DÅ ger jag godiset. Men han börjar buffa lite på handen ändå sen..
Hur ska jag göra gör att han inte ska tigga?
_Kram Evelina
_
Inte ge honom godis i tid och otid.
Min häst får godis när vi tränar med klickern, han får också godis när jag hämtar honom ur hagen (i förebyggande syfte då förra hästen jag tog hand om hade vi stora problem med att hämta i hagen emellanåt..).
Min tränare sa nåt bra för ett tag sedan, att man kan ge godis i belöning, men att muta hästen är onödigt.
Har insett att min häst är tiggig, dock inte emot mig utan emot andra. Men bara man föser bort honom om han försöker rota i fickor är det lugnt sedan. Han vill mest bara testa och se om det fungerar.
"Missbruka" inte godiset. Ge det endast när du tränar, och klicker är ett väldigt bra hjälpmedel. Alltså aldrig godis utan klicket!
Sedan ska hästen självklart inte få godiset om den slickar/buffar eller liknande. Utan vänta på att det ska avta.
Förr hade jag en hingst som verkligen älskade godis (han tiggde aldrig, men blev väldigt glad när han såg det). Det resulterade i att tuggorna kunde bli lite stora ibland. Så då fick jag knacka till han lite på mulen bara (typ "slog" snabbt, men väldigt löst bara för att få en reaktion). Då kom han på sig själv och väntade snällt på godiset och tog en lite fin tugga. Tränade honom dock aldrig med godis så vet inte om han kanske hade blivit buffig om man gjort det.
Men annars så är det bara att pröva med godis! Hästen ska koncentrera sig på dig och inte på vart godisen är, är det godisen som gäller är det bara att lägga ner med godis direkt, det kommer bara göra inlärningen ännu svårare annars. Och märker du att hästen börjar leta i dina händer/fickor så är det bara att sluta med godis helt enkelt.
Men jag tycker absolut du ska prova i.af, det är inte mer än att sluta med godiset om det skulle bli så :) Se bara till att inte använda godiset som lockmedel, t.ex visa det för att gå någonstans - då kommer hästen följa godiset och inte dig. Det ska vara gömt när det inte "används" och bara ges efter beröm eller ett klick.
Hakuna matata!
hästen kommer endast börja tigga om han får det "utan orsak" eller om man har det som muta, alltså att man visar godiset innan man ber hästen om det man vill att den ska göra.
jag använder godiset endast vid 2 tillfällen. 1. träning med hästar som blir motiverade av godis, så fort hästen anstränger sig får den godis. om jag tränar galoppfattningar på en häst som knappt vill trava, så gör jag det jag behöver för att få den att fatta galopp, så fort den gör det får den godis. efter bara några försök så förstår den signalen och att det finns något "in it" för hästen. vart efter får den godiset efter 2-3 språng o.s.v
man kan även lägga godisbitar på olika ställen då kommer hästen inte koppla godiset till mig och min hand.
eftersom jag inte är rädd för att de ska tigga så har jag lärt de trick, och det är ett val, nu tar de upp mulen och "pussar" mig för att få godis när de vill. fast de får de inte förrän jag själv ber om tricket.
men det bästa är att använda godis så lite som möjligt, men vissa hästar älskar mat så mycket så relationen förstörs om man då vägrar ge den godis som motivation.

en av mina hästar var en riktig tiggare! Hon buffade med sitt stora huvud och letade i fickorna så man höll på att trilla ibland och detta var inte populärt specielllt int när mina lillasyster som då var 9år kom och skulle goa och hon blev omkull puttad i sökande av godis.
Det blev stenhårt i och med att vi samtidigt gjorde upp ledarskapet, inget godis någon gång och buffa hon så fick hon en buff tillbaka naffsa hon "naffsa" jag tillbaka och markerade med rösten att detta är minsann inte okej!
Hon sluta när hon stötte på motstånd och förstod att ingen har godis i fickorna som hon kan ta.
Nu får dom endast godis i foderbyttan annars änvänder jag mig väldigt väldigt sällan av godis. Har gjort samma sak på en annan av mina hästar men han började bita ist så då fick han igen eller så surra ju upp huvudet på honom och typ "psyka" ner honom. han är jag lika hård på för han älskar matoch godis så han får inte heller något ute eller i form av träning för då skulle han bli helt omöjligt och bara fokusera på godiset.
Mina hästar fokuserar bättre på träningen när inte godis är inblandat precis som jag själv 
Är nog bra om hästen har respekt för människan och inte tränger sig på utan att fråga först innan man börjar träna med godis. Kan tänka mig att det minskar risken för problem om man har bra kommunikation även utan godis.
Min häst har koll på mig och vad jag gör när vi tränar, visst frågar han efter godis emellanåt men är för det mesta på ett artigt sätt. Och fråga är helt okej, om han kan ta ett nej utan att bli sur vilket han ännu inte blivit.
Men bara för att jag tränar honom med godis får han det inte jämt och ständigt, utan som uppmuntran när vi tränar in nåt nytt eller ökar kraven på nåt han redan kan.

Det kan vara riktigt bra med godis i träningen om man har en skygg häst som behöver all uppmuntran den kan få. Men allt för ofta ser man tiggiga och buffliga hästar. Har man inte respekten, ska man inte ge godis tycker jag. Så kanske från Level 2 och uppåt.
Sen har man sånna hästar som inte mår bra av godis. Min häst älskar godis, men efter jag har gett honom en 10 stycken, försvinner han i sig själv. Då är det bara att ge upp träningen för dagen.
Men för att svara på din fråga, så är det inte så svårt att fixa till det. Var bara extremt konsekvent när du ger godis. Absolut aldrig när han puttar på dig, tigger eller gör något annat oönskat. Använd bara godiset när det är motiverat att ge, när det gör att ni kommer fram i träningen, inte bara för att du tycker om honom :-) Han kommer inte att tigga om inte du lär honom att det funkar.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag är väldigt konsekvent när jag ger min häst godis. Hon får det endast som belöning t.ex. när hon utfört ett trick jag ber om eller när hon komme fram till mig i hagen. Hon tigger inte på ett vanligt sätt. Dock kan hon få för sig att göra en yoga när hon står i boxen, eftersom hon vill ha godis. Vad tycker ni om det, räknas det som att tigga?

#7 Jag tycker absolut att detta räknas som tiggning! Hästen gör något utan att du ber om det, för att han tror att han ska få godis. Oavsett om han buffar med nosen eller gör yoga, det är att tigga i mina ögon. Däremot skulle jag inte "straffa" det förstås, utan bara ignorera det.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#8 Jo, det är väl lite så jag tänker också. Har valt att ignorera detta beteende, och det har visat sig fungera rätt bra. Hon gör det sällan eller aldrig nu, vilket är väldigt skönt :)
#7: Min häst tigger också annorlunda, han ömsim sänker huvudet till marken och ömsom huvudet åt sidan åt båda hållen. Lärt in det med godis.
Och visst är det tiggande, men så får han tigga bäst han vill, jag mest skrattar åt honom då han kan stå länge och testa på olika sätt.
Jag vet med mig att jag uppmuntrar det då jag ofta går och gosar lite med honom när han gör så, men ja.. Spelar ingen större roll. :)
Lite så är det ju också, har man lärt hästen att den får godis om den utför ett speciellt beteende så är det ju inte så konstigt att den försöker. Jag anser att denna sorts tiggning är långt ifrån lika farligt som "vanlig" tiggning kan bli, d.v.s. att hästen biter människor. Däremot vill jag inte uppmuntra beteendet, eftersom jag trots allt har ett kommando för det, inte mutar henne med godiset till yoga.