Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2781 ggr
Elshira
0

Dagens gärning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lyckats göra en repgrimma med hjälp av denna, beskrivning. Fick tom. till fiadoraknuten, dock tog det ett tag innan jag fattade att det var de två större ögglorna på bilden (som inte är allt för mycket större) som skulle vara ögglorna för grimmskaftet.

Repet jag använde mig av var ett 6 mm tjockt nylonrep som jag köpte på båtavdelningen (tradera 123 kr inkl frakt för 30 m). Betydligt billigare än butik i.af! ^^

Tov väll drygt en timme att knyta den för mig + 30 min inpassning på hästen. Mille tyckte det var lite tråkigt så han snäkte huvudet hela tiden och jag fick dra upp det xD Men sedan i slutet när jag nästan var klar så gäspade han gång efter gång, märkte då att jag får göra den liiite större runt mulen.

Hur tycker ni den ser ut att sitta?

Jag testade den för övrigt lite och oj… Jag hade då aldrig trott det skulle var SÅ stor skillnad mot en vanilg grimma… Provade att bara gunga lite på grimmskaftet och han fattade direkt vad det handlade om (backa), tidigare hade jag liksom behövt nästan snärta med grimmskaftet för att få någon reaktion alls! xD

Det märktes dock att han inte gillade att behöva finna sig i att backa, och ett tag trodde jag han skulle göra utfall. Öronen bakåt, kraffsade med hoven och piskade med svansen (något jag nästan aldrig sett honom göra tidigare). Men han backade ett steg, och för att verkligen visa vad jag ville så fick det bli två steg till… Motvillgt… Men sedan kom klicket och då blev det godis!

Nästan gång försökte jag med att bara vinka med handen för att se hur mycket av mig egna rörelse han egentligen förstod, och jodå två steg! :D Så något har han visst lärt sig i.af! ^^

Och för er som vet att jag hade problem med min kille (resa sig osv), så testade jag idag med en metod jag använde kort förr när han inte skulle bry sig om stona mitt framför näsan (efter som vi borstar dem där). En plastspruta med vatten! (20 ml) ^^ Den var faktiskt väldigt effektiv, behövde bara använda den liiite en gång och på den platsen han brukar börja resa sig osv så räckte det med att visa den. Jag gick alltså precis som vanligt med honom in, på det "vanliga" stället man leder från (bogen/halsen).

Jag tror faktiskt jag ska prova det någon vecka eller två och se vad som händer, om han kanske ger sig helt enkelt. När jag aanvände den för att han inte skulel bry sig om stona så tränade jag in det med ett rytande "nej" och idag räcker det med ett litet halvdant nej för att han ska förstå.

Så innan jag ska hålla på o "tömköra" så satsar jag på detta i.af! Det är ju inte all friendly way så att säga, men det gör inte ont och han får sig en "tankeställare".

Tack för att ni finns här så man kan få lite inspiration, kunskap och framför allt hjälp! <3

Hakuna matata!

Elshira
0

Gäääääsp!

Hakuna matata!

Finemang
0

Tack för länken!

Jag knöt min första grimma igår och den blev väl sådär … fick inte till knuten under käken. Det blev bara en enkelknut … hmm. Och så gjorde jag bara en dubbelknut där man kunde göra de den där krångliga knuten.

Men jag ska prova den på mitt wm-sto lite senare och ska försöka ta en bild.

Har bara just börjat träna lite trick med hästarna och tycker det är väldigt roligt Glad

Mvh UZ

Elshira
0

#2 Jag märkte att det blev väldigt mycket efterjustering, och då kändes det som att det var lite tur att jag gjorde fiadoraknuten. Annars hade det nog blivit svårt att få ögglorna jämna med en dubbelknut känns det som? Fast det ksneke det inte är xD

Hur som helst, med den beskrivningen jag hade så gjorde jag ponny till min WM kille, men det blev ganska så långa tåtar över, så gör något mitt emellan shetland och ponny, ta kanske 4.80 eller så. Och 40 cm långre rep. ^^

Hakuna matata!

anyberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tyckte det var enklare att följa den här videon. Skrattande

anyberg
0

Del 2

anyberg
0

Del 3

Finemang
0

# 4 Tack för tipstet. Ska kolla på filmerna och försöka mig på att knyta en ny repgrimma.

Provade den jag gjorde i går och den passade ganska bra. Lägger med en bild.

Mvh UZ