Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 3567 ggr
Gyllir
0

Undersökning bettlösa träns

Tyvärr är denna sida på Holländska, men genom att titta på animationerna så förstår man idén. De testar olika bettlösa alternativ och hur tygeltagen inverkar på nosen. Det intressanta är att när tyglarna sitter fäst under hakan,(repgrimma, stallgrimma) så blir effekten mycket bättre. (alltså: en tygel ger inte tryck på nosen och är lätt att diskriminera, så hästen förstår skillnaden mellan höger och vänster) Till skillnad från tex Sidepull, då det oavsett vilken tygel man använder, blir tryck på nosen, och blir därför svårare att diskriminera för hästen.

Rör vid bilden med musen, så animeras den.

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm och gå till "Bitloze optomingen".

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Är kanske dum, men vad menar du med diskriminera? Inte sett ordet användas på det sättet, så vet inte riktigt vad det betyder. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Kan vara en direkt översättning kanske, hehe… Jag menar att hästen kan skilja (diskriminera) mellan höger och vänster. I det här fallet är det avgörande för undersökningen, om kommunikationen är tydlig.

Anne

Zaphix
0

Aha, okej, då förstår jag.

Ja, det var faktiskt väldigt intressant att se, och läsa det jag förstod. Har inte tänkt på att sidepull är så svårt för hästen att märka skillnad på.
Samma sak med bosal, har alltid tänkt på bosal som en starkare och stabilare form av repgrimma, men insåg nu att den faktiskt är otydligare för ledande tygeltag.
Synd att de inbte hade med hackamore i undersökningen dock, använder det ofta, när jag ska ut och kontitionsträna hästen.

Men efter att ha sett undersökningen kändes det i alla fall som att jag gör ett bra val som rider mest med repgrimma.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Hade också gärna sett Hackamoret. Men du kan ju tänka själv. Den verkar mycket effektivt när du drar i två tyglar, ingen vidare när du tar en i taget. Då blir det mycket tryck på nosen ändå. Ridit en del med Hack som övergång från bett till repgrimma. Funkar bra när man är ute och rider rakt fram, men helt omöjligt att ställa hästen med.

Men Bosal kom ju bra igenom testet! Om du tittar noga så är det stor skillnad mellan höger och vänster, det är lätt för hästen att veta om den ska höger eller vänster. Den trycker så gott som inget på nosryggen, fast den har hävstångseffekt. Enligt författaren ett bra val.

Klart repgriman äger, finns få saker man inte kan göra med den :-)

Anne

Zaphix
0

Måste ha missuppfattat texten om bosal, kan knagglig tyska och då blir holländska ännu knaggligare. :)

Fast det är iofs sant, tar du ett ledande tygeltag åt höger så borde den lyftas på höger sida och bara ligga åt på vänster? Det låter ju bra iofs. :)

När jag rider med hack så använder jag trycket av tryglarna att lägga på halsen när jag ska ställa, så för mig fungerar det bra ändå. Red mycket dressyr med hack förut, och det svåra tyckte inte jag var att ställa, utan det svåra var att hästen gärna la sig på bogarna och gick bakom hacket.
Men nu använder jag hack mest bara för att rida ut och vill hålla lite hastighet, upplever det som lättare att stocka bockningar med hack än repgrimma. :)

Min och Dackes blogg

Birke
0

Jag översatte helt enkelt allt till svenska. Ja, repgrimman såg ut att vaklart bäst. Har tänk börja använda sån, men  lyckas inte ställa in den hah :P

Gyllir
0

#6 Vad är det du inte lyckas ställa in? Kanske kan hjälpa till…

Anne

Birke
0

#6 Hela haha. Den är helt enkelt för stor, men problemet tror jag är att ändarna sitter ihop. Jag har försökt, men den blir bara ojämn o så ;)

HarmonyHorse
0

Ang. hackamoret tycker jag det fungerar lika bra i "dressyrridning" som att bara rida rakt fram. Tricket blir ju att förstärka med sitsen och att ställa och svänga mer så och med tygeltagen mot halsen :)