Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2897 ggr
anyberg
0

Att forcera eller inte?

Jag hade en intressant upplevelse igår som jag är lite kluven till.

Jag rider en varmblodig travare, sto, som är väldigt känslig på ett bra sätt. Alltså inte känslig/skrajsen utan känslig och mottaglig för kommunikation. Arbetsvillig och positiv. Passar nog bäst in på LBE gissar jag.

Igår fick hon dock en mental blockering, det var något som gjorde henne nervös/osäker och jag var tvungen att hoppa av för hon "fastna" på en trafikerad gata. Bilarna kör sakta och man ser dom komma på lång väg så det var ingen fara och jag försökte få henne att lossna ett bra tag innan jag bestämde mig för att hoppa av.

Det jag gjorde när jag satt uppepå var att hålla hennes huvud framåt, berömma varje steg hon tog framåt eller snett-framåt. Ignorerade att hon backade eller gjorde halvhjärtade försök till att resa sig. Hon tog ett steg framåt, tre bakåt, fyra steg framåt, två bakåt, och så vidare… Men till slut kom det en bil bakom oss och hon började backa så då hoppade jag av och ledde henne istället.

Jag hade inget spö eller långt ledrep och det var snorhalt så det var inte särskilt optimalt läge att leda henne när hon var så "right-brain". Men jag gjorde det i vilket fall en ganska lång bit för jag var intresserad av den här situationen då hon inte brukar få för sig sånt här särskilt ofta.

När jag ledde henne så följde hon mig som hon skulle, hon försökte gå förbi mig flera gånger men backade bara jag höjde handen. Däremot så gjorde hon det motvilligt. Alltså hon blockerade mig med halsen och skjöt ut bogen när jag bad henne backa, men backade gjorde hon. Hon flyttade allt jag bad henne flytta men höjde gärna huvudet och som sagt var rätt motvillig, men hon gjorde det hon skulle och jag behövde inte ta i och jag kände mig inte trängd.

I det här läget valde jag att inte begära mer av henne då jag tänkte en hel del på att hon var ju nervös å stissig av någon anledning och jag ville inte göra det värre. Men samtidigt kanske hon hade lugnat ner sig snabbare om jag hade bett henne göra mer?

Jag hade ju rätt dålig utrustning för ändamålet och underlaget var inte det bästa så jag valde att inte testa (om hon nu skulle få för sig att protestera mer än vad hon redan gjorde, vilket jag inte tror är jättetroligt men vem vet).

Min frågeställning är alltså: tror ni hon hade lugnat ner sig snabbare om jag hade pressat henne mer eller tror ni det hade blivit värre?

Kan tillägga att hon var lugn innan vi gav oss iväg och direkt när vi kom tillbaka. Hela vistelsen ute var dock lite stissig hela tiden. Jag nöjer mig absolut med det resultatet, det är inte det… jag är bara fundersam på vad ni tror och tänker själva i sådana situationer? Glad

LinaN
0

Vad tror du själv?

Beväpna dig själv med en repgrimma under tränset och fäst ett ledrep som du fäster upp till sadeln så hamnar du inte i den situationen att du inte KAN göra något mer med risk att tappa hästen på trafikerad väg eller dylika.

En del hästar lugnar sig när de får göra sånt de kan, att backa vart svårt just då, hon ville bort får jag en känsla av. Kanske stannat på en volt en bit från vägen och låtit henne bli "longerad" ett par varv åt bägge hållen. Sånt hon kan.

Men det finns ingen garanti heller… det kanske funkar ena gången och inte andra, gå på magkänslan säger jag :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

anyberg
0

Jag vet inte vad jag tror själv, därför jag frågar. Just då trodde jag ju på det jag gjorde men började tänka efteråt om jag borde gjort annorlunda. :)

Ja jag borde haft repgrimman under, då hade jag testat lite mer avstånd och lite mer longering. Lätt att vara efterklok, jag skulle ju inte gå så långt och tyckte det var rätt långsökt att jag skulle behöva den, men det är ju alltid då man behöver den så klart!

Men jag tycker det låter vettigt det du säger att hon nog hade lugnat ner sig om hon hade fått göra något som hon kan och kanske bör tilläggas, något hon tycker om (hon kan ju backa men hon e ju inte så förtjust i det).

Magkänsla är bra grejer. Tack för det! :)

LinaN
0

Jag har ett favoritordspråk som låter så här:

I rather have it and don't need it, than need it and don't have it!

Och då en svensk översättning till de som inte är så haj på engelska :D

Jag har det hellre med mig även om det inte behövs, än attjag behöver det och inte har det tillgängligt.

Det låter bättre på engelska :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.