Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2675 ggr
bethween
0

framsteg i trickträning

Jag tror vi alla har känt nån gång att våran häst inte vågar göra något, "han vågar inte ligga" "varför kan han inte lära sig stegra?" "varför kan han/Hon inte buga?" Jag tänkte så förut, jag trodde aldrig i hela mitt liv att min häst skulle kunna stegra, eller gå ner i kompliment och NÄSTAN lägga sig ner.
Min häst Baloo som han heter var en så otroligt försiktig och blyg ponny när jag köpte honom för snart 3 år sedan.

Men nu det senaste halv året har allt bara flytit fram, från början kunde han knappt buga reste sig efter 0,5 sekunder. Jag var lite ledsen över det för jag trodde inte han litade på mig eller något.
Men sen efter ett tag så började jag leka mer med honom och visa att det är KUL att buga och KUL att göra saker med mig.

Så nu kan han stegra från marken, uppsuttet, han kan kompliment från marken, har inte lärt sig från ryggen än utan hjälp från någon annan. Men jag är så stolt över honom, och han har fått ett sådant bra självförtroende nu att han vågar testa saker. Allt kommer med tiden, min lilla Baloo kan nu dessa trick: Stegra från marken&uppsuttet. Buga själv och buga med hjälp. Kompliment, vacker hov,spansk skritt,puss,be,kram,cirkusbuga & göra små trick när han stegrar osv.
LYCKA TILL MED ERA HÄSTAR! Skrattande

Baloo gör kompliment när jag sitter på, min kompis Jill hjälpte honom ner.
Baloo gör kompliment.

Baloo stegrar på kommando med mig på

Baloo bugar med mig på, min kompis hade hjälpt honom ner men han stod kvar sen när hon gick iväg =)

stegring på kommando

Bugning

stegring på kommando, bad honom vifta med hovarna i stegringen :)

LinaN
0

skönt att han dels fått upp självförtroendet och att det går bra för er ! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bethween
0

Ja det är super roligt, känns så härligt när hästen litar på en Skrattande