Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 2113 ggr
Izra
0

Hundkoppel?

Fungerar ett fyra meter långt hundkoppel som ledrep?

viktoria91
0

Skulle tro att haken är lite klen.

LinaN
0

Har använt ett vanligt 1,2 m koppel i läder som halsring/cordeo.

Men säger som #1 hakarna i hundkoppel kan vara klena… beror helt o hållet på om det är pistolhake eller så kallad BGB-hake, är det bgb så är det bara o koppla hästen o gå :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Skulle inte använda min hunds koppel som ledrep iaf, aldeles för vek hake. Och ringen haken sitter i är också vek. Räcker gott och väl för min hund på 10 kg, men en häst på 600 klarar den inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#3 min sambo låter hälsa att väger "hunden" bara 10 kg är det ingen hund utan en katt ^^

Eller som Jeff Dunaham säger, kan ma nsparka hunden över staketet är det ingen hund ^^ (spark of insanity är en fantastisk show)

Jag använde ett läderkoppel ska väl tilläggas, stor skillnad på syntetkoppel och läderkoppel, o framförallt ska man inte använda ett flexikoppel på häst ^^

Izra
0

#2 Jo, det är en bgb. :)

LinaN
0

#5 då bör det funka om det är den rejäla typen av bgb. har ju vart med om småhundar som dratt sönder pistolhakar för de är i regel så klena.

Men just bgb används ju även till grimskaft så där är det upp till dig. Risken finns att haken ger med sig förr eller senare men som jag ser det så är man på inhängnat område så är det inte hela välrden. Man kna alltid börja om även om det tar tid.

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Äh, han är stor för att vara av sin ras iaf. :)

Och väldigt stor mentalt, han tycker själv att han är riktigt häftig. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#7 Riktigt söt är han iaf! Skrattande

Elshira
0

Gå efter storleken på haken. Ser den ut som den till grimmskaften? Ja då är det ju också samma… Oftast finns det ordentliga pistolhakar, det är de andra som brukar vara klena i fästena ("ringen" mellan krok och koppel).

Själv använder jag hundkoppel till utställning. Till hingstarna brukar jag dessutom köpa koppel där ändarna är "flätade", för dom kan man ta upp och sätta på valfri hake eller kedja =)

Hakuna matata!