s.k indianhackamore
http://naturhunden.se/list_varugrupp.asp?t=Indianhackamore&varugrupp=255&lang=sv
Vad tycker ni om det?
Någon som har provat rida med det?
Eller har någon erfarenhet av detta?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Jag rider med en sådan dock beställd från usa till halva det priset inklusive frakt=)
Den fungerar bra men kan vara svår att rida dressyr i då den inte är så exakt och fungerar ungefär samma som något tightare grimma.
ser ut som de inte är så svåra att göra själv dock! :)
#3 jag tänkte också på det. :)
Den borde ge samma effekt som när man rider i en repgrimma.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#3: Njaa.. Samma effekt som repgrimma ger det ju inte. Repgrimma har ju fästpunkten under hakan, tar du ledande tygeltag blir ju trycket på sidan av nosen och lite ovanpå. Drar du i båda tyglarna blir trycket över nosen och lite sidan, men mest rakt på nosryggen.
Men det där hacket dras ihop mer. Känns som att det ger lite mer otydligt tryck i jämförelse med repgrimma. Drar du i båda tyglarna hamnar ju trycket på både nosen, sidan och lite under om jag inte tänker fel.
Rider hellre med repgrimma, tydligare signaler känner jag.
Förresten, en sida som varit uppe på forumet förut.
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
Gå in på Bitloze optomingen och kika på illustrationerna. Om jag inte ser fel så är den fjärde en liknande som hackamoret tråden handlar om.
(använd google translate ifall ni inte kan holländska, men illustrationerna visar bra ändå tycker jag)

Håller med #5 och 6.Blir diffust och otydligt. Inget jag skulle använda.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Men är inte hackamore hävstång?
med den där blir det väl ingen hävstång? :O
Jag gjorde ett själv, nästan exakt likadant som länken längst upp och på min medryttarhäst fungerade det bättre än träns OCH repgrimma. Han var helt med på noterna och jag ger det tumme upp!!
Kan dock tillägga att min medryttarhäst är en nordsvensk som inte kan så avancerade saker så jag kunde inte direkt testa svåra dressyr-rörelser. Men svänga, stanna och böja sig gick strålande! Gick även bra att vinna en "dispyt" om vilken väg vi skulle ta (nordsvensk med mycket egen vilja…).

Känns som ett sånt där man kan köpa på hööks som kramar om huvudet.
#9: Kul att det fungerade. :)
#10: Inte riktigt, detta ger ju inget tryck över nacken eller sidorna av huvudet i samma mån. Tycker det här verkar otydligare.

tacka vet jag repgrimma,tydliga signaler
enkel och super.
Testade detta på min nya medryttarhäst igår, varmblod travare. Funka också hur bra som helst. Kanske travare är den röda tråden på det här bettlösa alternativet??
Dubbeltumme upp! bd
#13: Får väl testa på min travare då. :)

Känner en (med travare) som provade detta och det gick inte alls, visst lyssnade hästen men hon var mkt missnöjd. Det nöp/skavde och trycket under huvudet ogillade hon.
Jag själv gillar inte funktionen så har inte provat det personligen på någon häst.
Jag har ett 8 mm rep så det är mycket tjockare. Men jag har som sagt bara testat det en gång. Kan återkomma om jag märker nåt nyp eller skav.

Ja kanske är mer nyp/skav riskt när det är tunt.