Annorlunda Repgrimma
Rensade lite i min hästskrubb & hittade då denna repgrimma! Men den är inte som en vanlig då den har mässing spännen istället för knutar. Tex. ring att sätta fast grimmskaft(under) - där man vanligen knyter ''ihop'' grimman är det något låsaktigt.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Den väger ju lite mer än en vanlig, men det kanske inte gör något..
Skulle vilja börja träna ponnyn jag rider & då är det ju bra att ha en :)
personligen tycker jag att det snabbknäppet är suveränt för att ha på en grimma som man leder hästen till o från hagen i, men som arbetsgrimma så blir den för tung och hård. Hade det till en ponny jag hade förr, gick hur fint som helst till o från hagen, lätt att få på och av även med tjocka vintervantar.
Ju mindre metall man har på hästen när man jobbar dess bättre, för metallens tyngd kan man inte alltid kontrollera….
Om man tex skakar på ledrepet och måste gå upp i faser eller energi på en häst som inte lyssnar (gravt generaliserat) skulle det till sist resultera i att spännet slår hästen mot dess kind/käkben. Inte särskilt trevligt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#2 Bra tänk där. Jag som gillade denna.. Får väl leta vidare & se om jag hittar en tvättäkta repgrimma då! :) Hittade ett ledarrep iallefall. Vitt med läder slärpar som spänna - lite konstigt enligt mej, men aja.