desperat, problem med medicinering.
Hej alla fantastiska nh människor! :-)
Jag skulle verkligen behöva lite råd, har ett stort problem som jag bara känner att jag inte kan lösa och undrar om ni har några tips till mig.
Det är så här att jag har en liten b ponny (Left barin introvert) som har en sjukdom som heter ems, det påmminner ganska mycket om diabetes typ 2 för människor. För det här får han medecin, åtta små tabletter två gånger dagligen som han ska äta resten av sitt liv. Hittils har allt gått jättebra med medecineringen, har krossat tabletterna och blandat ut det med lite kraftfoder och han har ätit det. Men, för ungefär två veckor sedan slutade han bara att äta kraften helt så länge medicinen var där. Sen dess har jag provat allt, blandat ut dem med melass, i betfor, i olika typer av musli foder, gömt dem i äpplen, morötter etc…men ingenting funkar! Han bara total vägrar, så fort han ens känner lukten av tabletterna så vänder han bort huvudet och vägrar att ta det jag erbjuder honom. Jag trodde verkligen aldrig att detta skulle bli något problem eftersom han är OTROLIGT matgalen och nästan äter i princip vad som helst. Men tabletterna går bara inte.
Pratade med veterinären om detta och hon sa att det enda som finns att göra, då det är otroligt viktigt för honom att få i sig tabletterna, är att blanda ut dem i vatten och ge i en spruta i munnen. Så det är vad jag gör nu, problemet är bara att det verkligen går jättedåligt! Han vägrar att ta sprutan och så fort jag kommer i närheten av honom med den så börjar han slå vilt med huvudet och det är nästan omöjligt att stoppa in sprutan. Det enda som jag kan göra är att "tvångshålla" huvudet och tvinga in spurtan, vilket inte alls känns bra och inte speciellt "put the realationship first" Jag upplever inte att han är speciellt rädd för sprutan, utan mer att han bara inte vill ha den. Tabletterna smakar extremt illa och starkt (har smakat pytte lite för att se) så jag förstår han självklart och lider verkligen med honom att han måste ta dem, men nu har vi ju inget annat val. För att han ska vara frisk bbehöver han tabletterna.
Vet inte alls vad jag ska göra och är jätteledsen, känns bara jobbigt och jag tänker på det hela tiden. Hur ska jag lösa problemet? Hur skulle ni ha gjort om ni vore i samma situation?
Emma!
Vad tycker han om?
Testa med att spruta in äppeljuice eller nåt sånt i munnen också, gör det flera gånger per dag och blanda i tabletterna nån gång. Då förknippar han sprutan med nåt gott också, inte bara tabletterna.
Eller så testar du att spruta in lite och direkt efteråt ge godis, för att förknippa det med nåt gott. Som endel gör när hästarna inte vill gapa för bettet, ger äpple i handen direkt efter hästen tagit in bettet i munnen. Hästen förknippar bettet med att den får nåt gott sedan, och gapar snällt för bettet.
Friendly game med sprutan är nog smart också, kunna ta med den runt om munnen, sätta in den i munnen utan att spruta nåt och sånt..

Svårt. Det enda man kan göra är att hitta något han tycker om som smakar mycket. Äpplemos gillar mina hästar. När det är tjockt, kanske du inte behöver mosa tabletterna heller utan ha dem hela i moset. Då kanske det inte smakar lika illa? Och som Zaphix säger, ge många gånger om dagen även utan tabletterna, så det inte alltid smakar illa.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Han kanske vet att han inte behöver medicinen längre
Ibland händer det underliga saker med våra djur..
Bara en liten tankenöt
Säger inte att det ÄR så..
när parelli är ute och reser med några hästar så häller de melass i vattnet för att vara säkra på att hästarna blir sugna på att dricka och dricker det.
Jägare brukar även hälla ut eller göra något med melassen för att locka till sig vildsvinen. Kanske doppa tabletterna i det ?
men lyckas han verkligen överlista ett äpple med gömd tablett, lite för smart ponny.

Tack för alla svar, det är så snällt av er att hjälpa till :)
Zaphix: Tyvär så har jag redan provat att ge han en morot (som är hans favorit godis
) direkt efter tabletterna, men han vägrar ta det! Det måste gå minst 10 min efter "injektionen" innan han vill äta något eftersom han är väldigt misstänksam och tror att jag har gömt något i moroten…När han väl äter efter en stund så flemar han massor och slår med huvudet som dem gör när dem äter något konstigt. Stackarn han tycker verkligen inte om tabletterna!
Men väldigt smart idé att ge honom spruta flera gånger om dagen med något annat i så han inte bara förknippar det med något äckligt, det ska jag verkligen prova! Tack för tipset! :D
Gyllir: Äppelmos har jag faktiskt inte provat, får ta och göra det! Han tycker väldigt mycket om äpplen så mos borde ju falla honom i smaken :) Tack för tipsen!
Shoshone: Jag tror också att dem är väldigt duktiga på att veta vad dem behöver och inte, så jag funderade lite på om det kunde var så i det här fallet. Dock så är det tyvär inte så eftersom vi tar regelbundna blodporver för att se att värdena håller sig på en jämn nivå och det märks direkt om han har slarvat med medecinen, då höjs värdena direkt…:(
Joanna: Har provat att blanda ut tabletterna i melass men det funkade inte, dock har jag inte tänkt på att doppa dem och ge hela, det kanske skulle funka bättre! För när man krossar dem kanske smaken kommer fram mer? Värt att prova!
Han är verkligen en smart ponny, lite för smart för att det ska vara bra ibland…suck! ;)
Skickar med en bild på den lille bråkstaken, så här ser han ut när han "tablett vägrar"

bilden kom visst inte med, märkligt! :S
testa att doppa dom i melass, stoppa in dom i en morot/äpple och doppa den med?!
alla sätt är bra utom dom dåliga!

Smart, får ta och prova det med! Precis ;)
Nu håller jag bara tummarna för att inte värdena har gått upp (vet kommer imorgon och tar nya blodprover) Är alltid så orolig 

Hm, slog mig idag att problemet med sprutan kanske inte enbart beror på att han tycker tabletterna är äckliga och dominans/testning av mig, utan även att vårt friendly game kring mun omårdet kanske inte är så bra som jag trodde… Körde lite friendly game i ansiktet och det gick bra tills jag kom till munnen/mulen, då visade han tydligt obehag och tog bort huvud, han vill inte att jag ska röra där, blir väldigt spänd och introvert. Tror att denna känslighet beror på att han fick en rejäl stöt för ungefär två år sedan, jag sträckte fram handen för att hälsa på honom och skulle ge en liten godisbit när jag gick förbi hagen och råkade då komma åt staketet så att jag fick en rejäl stöt som skickades över till Zalle när han sträckte sig fram för att nosa på min hand. Han uppfattade det såklart som att det var jag som gjorde honom illa och efter det har han varit väldigt "reserverad" med sin mule.
Så jag har nog lite jobb att göra, får bli mycket friendly game nu framöver!