Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2895 ggr
[Piaffen]
0

Flytta med tryck, problem

Nu verkar det som att min häst börjat strejka i mot detta med att bli flyttad av tryck.

Ibland utövar jag andra leken i the 7 games. Igelkottsleken som den heter på svenska.
Det är inte ofta men det händer att jag gör det. Då brukar jag använda de 4 faserna, päls, hud, muskel, skelett, vissa säger även förselå, be, säga åt, göra något åt. 

Men hur som helst, lägger man ett tryck på henne, ja då börjar hon gå emot trycket, alltså trycker hon tillbaka.

Vad ska jag göra då? När hon inte vill.?
Förut har det aldrig varit några problem, då har hon brukar flytta sig vid fas 2, ibland 3. Men kommer man in på fas 2 så börjar hon knö tillbaka.

Tacksam för svar

Shoshone
0

Ja! Det där känner jag igen! För de är likadana i corallen vid bortdrivningen att de har olika zoner och kommer du för nära (in i "into preachure" zonen) så dör de, asså coolar av, strejkar, blir immuna, det händer nada.

Men nån annan får svara på hur du ska göraFoten i munnen

[Piaffen]
0

Intro preachure? :)

Har du varit med om samma sak :P

Zaphix
0

Fortsätt med trycket?

Om du ska hålla samma fas eller öka beror på med vilken attityd hon flyttar mot trycket. Är det för att försöka se om hon kan flytta på dig skulle jag ha fasat upp, men är det så att hon helt enkelt inte förstår vad du vill så håll samma fas tills hon stannat upp och slutat försökt förstå eller flyttar från trycket. Förstår hon inte vad du menar så flyttar hon emot för att testa olika alternativ, se efter vad det är du vill att hon ska göra.

Min häst flyttade emot tryck när han kom, tröck man på bogen gick han framåt. Han gjorde det dock med otrevlig attityd, för att få mig att förstå att han inte tänkte flytta sig utan att han visste att han var större och starkare än mig, och därmed gå framåt för att flytta på mig.
Han hade dock lärt sig under många år att det beteendet fungerade, och därmed hade han ingen plan på att sluta gå över mig bara för att jag bad om det. Så min tränare fick ordna det, hon är väldigt erfaren och vet hur man kan lösa olika situationer som uppstår, genom att förstärka fas 4 så att han insåg att hon inte bara bad, utan faktiskt krävde. Sedan gick det mycket bättre för mig, även om jag hade mycket jobb kvar innan han flyttade på fas 1.

Numera flyttar han för det mesta på fas 1, om än rätt långsamt emellanåt. Men lite då och då vill han inte flytta sig för tryck på nosryggen, utan sänker huvudet och går emot trycket. Då fasar jag upp, då han går emot trycket mest för att se om han lyckas med att flytta på mig. Sedan flyttar han bra igen.
Antagligen går han emot ibland pga. jag innan flyttat mig för honom utan att vara medveten om det och han insett att jag flyttar mig för honom, och då testar han och ser om jag fortsätter flytta på mig.

Med den typen av häst, LBI, som han är och med så många år av runtflyttande av människor så måste jag alltid vara medveten om vad han gör. Han går gärna ett steg för långt när han kommer fram till mig, går med huvudet sänkt nästan ned till backen och öronen framåt. Han ser så trevlig och mysig ut, men när han kommer fram till mig så sätter han sin panna mot mina knän och tar ett litet steg till så jag flyttar mig bakåt.
Förut tog han gärna ett litet eteg med frambenet emot mig om jag borstade hans hals eller sadlade, och jag flyttade undan utan att vara medveten om det.
Han är medveten om vad han gör och vilka effekter det får, men jag tänker inte alltid på hur han leker med mig. Och såna småsaker skapar lätt problem senare när han insett hur han ska göra för att flytta på mig. Så jag måste vara ständigt medveten om vårt samspel och vara steget före honom och flytta honom istället när han tänkt flytta mig.

Ville mest berätta om hur jag gör med min häst, och av vilka orsaker som han får för sig att plötsligt gå emot tryck när han tidigare flyttat sig undan utan bekymmer.
Jag brukar möta honom halvvägs, vara öppen för hans åsikter och mestadels göra saker som han vill göra. Använder mestsdels klicker i träningen, men endel saker vill jag lära in med hjälp av negativ förstärkning (alltså eftergift genom att ta bort nåt negativt, men positiva förstärkningen blir alltså vila) eftersom jag vill att det alltid ska fungera. Att flytta undan för tryck och flytta undan på avstånd är såna saker, det är nåt som jag är konsekvent med, han ska helt enkelt flytta sig när jag ber om det.

Massa text, men ja.. Hoppas jag fått med lite svar på det du frågade iaf. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

i en gammal savvy club dvd med linda om att matcha sin energi med hästens visar hon en introvert som inte heller vill flytta på sig.

MEN problemet var att fasen var för stor, hennes fas 1 var fas 3 för hästen och då blev den sur. "du behöver inte skrika åt mig!"

men gjorde hon en jätte jätte liten fas 1 och väääntade så flyttade den utan problem. testa det!

/ J   vildhast.blogg.se

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Shoshone
0

Nej in too preashure, hästen går emot trycket när det blir för mycketGlad

Nej jag har bara varit med om det i hinderbanan när man ska driva hästen genom/förbi olika hinder.

filuring
0

Det är viktigt att du är konsekvent och också uppmärksam på om du gör annorlunda. T ex kan man efter en del vana kanske trycka för hårt i början när du vill att hästen ska flytta på sig. Protest! Är hästen känslig? Vet du hur du ska hålla handen när du trycker?

Om hästen inte lyssna och om du är osäker på om hästen protesterar för att den inte vill eller för att den inte förstår eller för att den tycker att du trycker för hårt. Börja då om. det är inte hela världen att börja om. Om du använder lite tryck och hästen inte lyssnar så trycker du hårdare men det är superviktigt att du inte lättar på handen. handen ska ligga kvar hela tiden med samma tryck tills du ökar för om du släpper på trycket emellan faserna av tryck så har hästen redan vunnit. detta kanske du vet. men det tål att påminnas om.

Det gäller att du är tålmodig och uppmärksam på hästens reaktion. Men också att du får räkna med att hästen försöker att ta över också. Kanske är hästen också uttråkad? Prova en annan övning. De är viktigt att vara uppfinningsrik och prova nya saker. Vår häst lär sig på två försök sen är hon trött på det och då frå man göra nya saker.

Lycka till med ditt arbete! Ge inte upp!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

[Piaffen]
0

#3 Det är lite svårt, för hon knör tillbaka, hur ska jag förklara, hon sparkas inte men hon lixom kickar bort mig fast utan att sparka.

Svårt att förklara :S Men tack för svaret :)

#4 Det ska jag absolut testa!

#5 Jag förstår :)

#6 Jag brukar nudda med fingertopparna, det är så jag har lärt mig. Och hästen min är någon blandning mellan känslig och okänslig. Svårt att förklara.
Tack för svaret.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag borde kanske inte lägga mig i här då jag inte jobbar efter detta sätt eller med dessa faser.
Dock när du säger att hon är känslig och okänslig får jag känslan av att hon är en sådan som när det är "rätt" i hennes värld svarar hon fint men så fort det blir "fel" blir hon stum?
Att fas 1 redan är på pälsen är för mig väldigt konstigt då många hästar jag jobbat med svarat motsatt på det då de tycker det är för skarpt direkt och sätter imot.
Börja med ännu mindre faster, tex. börja med en blick, fasa upp till kroppspråk, håll en hand (utan att röra) och "tryck undan luften", där svarar många hästar om man får rätt "tryck/energi" från handen dock kommer man ofta för snabbt för nära och trycker blir en för stark fas och hästen trycker mot, så man får vara mkt uppmärksam på om man känner att hästen"tänker bort" och sedan slår åt andra hållet och trycker mot, då har man förmodligen kommit för nära och det bästa brukar vara att börja om.

Ett exempel är vår 4 åriga märr hemma. Min mamma var och hälsade på, hon skulle provrida damen en sväng medan min lilla syster skulle rida min shettis. Vi tog först in stoet så började mamma ryckta henne på gången medan jag och syrran hämtade min lille ponny.
När jag kommer tillbaka frågar jag mamma hur det går och hon svarar bra fast att hon var svår flyttad. Vilket var obegripligt i mina öron. Dock såg jag direkt när mamma lade handen på rumpan på henne och smackade lite. Det lilla är tillräckligt för att hon ska göra motsatt. Så jag gick dit sa till mamma och visade. Satte handen en dm från rumpan och gav energi var på hästan flyttade sig utan att jag gav ifrån mig ett ljud.
Mamma hade svårt för detta tror inte hon var med på vad jag menade med att konsentrera sig på energin i handen att trycka bort utan att röra.
Visst skulle det gå att lära henne flytta sig via att fasa upp och hålla kvar (kräva att hon flyttar sig) och sedan fasa ner till en vanlig fas 1, dock klarar inte mitt samvete att jobba så, dessutom älskar jag att få behålla hennes extrema känslighet.

Vet inte om det var något förståligt svar, jag är lite flummig.
Men lycka till!

(bild på mamma och vår unga islandsdam från turen de fick sedan, även under ridning märker man av denna känslighet. Ska du sakta ner/göra halt och tar för mkt får du en häst som håller mot, tar du så ytters försiktigt du kan får du bättre svar)

Zaphix
0

#8: Det första du beskriver är hur man kan göra när man inte redan har en bro, fysisk kontakt med hästen alltså.

När man redan han byggt bron, exempel är väl om man står och borstar hästen och sedan ska flytta på den för att borsta andra sidan. Jag håller alltid en hand på hästen när jag borstar, jag har alltså redan en bro byggd, då använder jag mig av den bron och bygger vidare ifrån den genom att öka på trycket när jag vill att den flyttar sig från det.
Ett annat exempel är väl när man rider och ska flytta sidvärts, man har redan en bro byggd i och med att man sitter på hästen. Då använder man sig av den bron för att kommunicera.

Men har man inte bron redan så är ditt sätt utmärkt. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#9 fast jag håller ofta en hand på hästen med när jag rycktar, det är bara lyfta den en liten bit ifrån hästen och "trycka luften". Brukar få svar fortare då än om jag istället har kvar handen och börjar trycka.

[Piaffen]
0

#8 Så skulle man kunna säga att hon är.
Tack för tipset om det här med blicken och energitrycket, så kanske man skulle kunna kalla det?

Tack så mycket! Väldigt fin häst föresten :)

Zaphix
0

#10: Då förstår jag vad du menar. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#11 Ja kan man säga:) tack och som sagt lycka till.

#12 :)

[Piaffen]
0

#13 Jag har testat med "energitrycket" eller "handen i luften"
Ja du förstår, och hon flyttar sig, det funkar bättre än när jag nuddade henne direkt. Och flyttar hon inte sig inte så flyttar hon sig när man nuddar pälsen.

Tack så jätte mycket för all hjälp :)

Animal-3
0

#14 härligt:)