Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: freestyle
Läst 2599 ggr
Odinn
0

Lyssna på mig i halsring

Har en jättesnäll häst men han har väldigt stor vilja. Det förekommer mest när jag rider i halsring, han går lite vart han vill och lyssnar inte på vad jag vill. Har alltid grimma på också så jag kan ju styra då. Han kan, vi har tränat det från marken och i inhägnat område. Då går det hur bra som helst. Men jag kan inte rida i hagen hela tiden.. Men han vill inte lyssna.  Antingen går han hem, parkerar och äter nån stans eller går dit han vill..

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Piaffen]
0

När jag hjälpte min kompis med att lära sig att rida i halsring på sin häst så gick jag bredvid och leade, sen gick jag bara bredvid, sen till slut fick dom klara sig själva.

Det funkade för dom. i alla fall :)

Odinn
0

Tack för ditt svar! :)

Dock har jag ingen kompis som är hästintresserad, och min mamma kan inte följa med…

[Piaffen]
0

#2 Då var det en annan sak :/ Då vet jag inte.

Gyllir
0

Har du förberett hästen ordentligt genom att rida med kroppen? (fokus, magen, skänkeln, SEN tygel) Om han är van med det när du har repgrimma, blir det inte så svår övergång till halsring. Det låter nämligen att ni helt enkelt inte riktigt är redo för det… Ge det lite tid, förbered dig och hästen väl så det blir en succé den dagen ni bara har halsring!

Dessutom kanske du ska fundera på varför han inte vill som du vill? Ska du satsa på lite motivations-träning ett tag? (what's in it for me?) Se till att det rätta blir lätt att göra och det som är oönskat blir svårt att göra.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Odinn
0

#4 Jag rider alltid på det sättet.. Kan hända att vi går fort fram. I vintras red jag i halsring nästan jämt. Men sen under sommaren och hösten har det blivit grimma eller träns. Nu för nån månad sen började vi igen!