Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1843 ggr
Zaphix
0

Felsökning

Stötte på en lista igår i boken Tänk som din häst av Michael Peace och Leasley Bayley, som jag tänkte dela med mig av.

Det är alltså en lista på frågor man bör ställa till sig själv när man stöter på problem med hästen, eller när hästen protesterar eller inte svarar på ens begäran.Felsökning

- Är jag rättvis i min begäran? Är hästen förberedd för den här uppgiften - mentalt, fysiskt och känslomässigt?

- Har jag varit tydlig i min begäran? Förstår hästen exakt vad som krävs av den?

- Skulle min begäran vara rimlig om jag såg den med hästens ögon?

- Ber jag eller kräver jag?

- Har jag fått hästen att förlora självförtroendet eller förtroendet för mig?

Känner att det definitivt är något jag kommer att försöka ha i tankarna mycket mer än jag haft tidigare. Använde mig utav den idag när jag tränade, och då löste vi ett problem som jag antagligen skulle gjort annorlunda annars.

Många felsöker hästen, bättre att felsöka sig själv och ens frågor till hästen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

Låter bra! Jag har alltid tänkt på det när jag ser människor kräva saker av hästen den inte kan eller förstår. Hur känner hästen sig egentligen?

Gyllir
0

Helt rätt! Gillar framförallt dem första två. Försöker också ställa mig frågan: vad kan jag göra för att hästen ska förstå bättre/må bättre/lösa problemet osv. Istället för att bara fortsätta med något som inte funkar.

Tycker det är väldigt vanligt att man kräver för mycket av hästen, saker den aldrig har lärt sig, som den helt enkelt förväntas kunna av sig själv. Då blir det lätt frustrationer från båda sidor!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Hör nästan varje dag av personer i mitt stall att de är frustrerade och arga på sina hästar för att de inte svarat på ryttarens hjälper som de brukar. Istället för att granska sig själv och det man bett om så förutsätter man att hästen låtsas att inte förstå, eller bara jävlas.

Fungerar inte den tröningsmetod de använder är det hästen som är dum som inte förstår, eller återigen låtsas inte förstå.
Det är aldrig människans fel att hästen inte förstår, eftersom människan gör ju som man alltid gjort i alla tider. Och det fungerar ju, på hästar som inte är dumma förståss..

Ibland kan jag bli lite smått frustrerad över att folk inte felsöker hos sig själva..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

Människor är så egoistiska ibland ._.

Gyllir
0

#3 så sant, så sant. Det är verkligen kärnan i den icke-horsemanship världen. Bortförklaringar och antropomorfism.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se