Bromsa/halt utan bett?
Jag har en trevlig lite polle med mycket energi, fart och vilja att lära sig, dock lyckas jag inte lära honom sakta av utan att använda bettet och ibland blir han lite stark då han inte riktigt vill sakta av.
Försökt lära honom avsaktning från marken med röstkommandon, funkar dock bara när han väljer att lyssna. Sättet fattar han bara om han också vill.
Bettet styr honom ofta i tempot, mjuk kontack = håll tempot, lätta på tygeln=öka, krama tygeln=bromsa ;)
Så ni som rider barbacka/med sadel och halsring, hur lär ni era hästar att sakta av, använder ni sättet, rösten eller nåt annat sätt?
Något annat tips för att kunna lära honom sakta av utan att använda bettet?
Rider honom på rakt, 3-delat eller hackamore.
jag rider alltid på repgrimma och rep. nödstoppet är alltid att jag sätter mig stbilt med en hand i manken och den andra böjer jag hästen med allt vad jag har. dock har jag endast gjort det ett fåtal gånger.
annars ser utbildningen på mina hästar ut så att jag börjar med de från marken. och jag kan ställa mig i sadelläget och be de stanna genom att ta repet upp och ner eller bara upp beroende på om jag vill backa de genom tryck eller genom driving game.
När jag sedan sitter upp har jag precis samma utrustning och signalen blir alltså densamma.
men själkvklart vill jag ha en så känslig häst som möjligt. Så jag gör allt i "faser" fas 1 är den jag Önskar att min häst ska stanna på. vilket för mig är en förskjutning i höften. (precis så som det känns när en häst stannar och sedan backar) om hästen fortsätter gå efter fas 1 gör jag fas 2 vilket är att jag tar fram mina ben mot dess bogar och börjar vifta lite. går den fortfarande gör jag fas 3 genom att ta upp tygeln, fas 4 är då jag för tygeln (repet) i rörelse upp och ner. (precis som om jag gör när jag är på marken)
vartefter man blir bättre och hästen förstår det hela kommer den att vilja svara på fas 1. vissa mer dominanta omotiverade hästar man kan behöva göra fas 1 och snabbt gå upp till fas 4 för att sätta lite press på dom, så att det i slutändad inte ska vara jag som gör mer än dom, utan tvärt om.
samtidigt är böjning och korsande av bakbenen det ultimata stoppet vilket jag alltid vill ha fungerande. Det är det första jag lärde mina unghästar, och det kollar jag alltid så det fungerar, i början och lite d och då under turen, framförallt om jag känner att hästen börjar bli lite spänd.
glömde nämna halsringen. det lär jag också från marken, både att den ska kunna backa och svänga med den. men jag använder alltid sätet och kroppen först, halsringen kommer senare.

Håller med joanna. Se till att först lära hästen att stanna genom att böja hästen (one rein stop) och när hästen kan det bra och från alla gångarter, förfina tills du bara har en liten liten hjälp kvar. Sen spelar det ingen roll om du har repgrimma, halsring, stick eller inget alls, hästen stannar för att ni är i harmoni med varandra och du rider med kroppen.
Jag har valt att lägga till en vissel-signal. Jag vill kunna stanna hästen från avstånd och då är det smidigt med att vissla tycker jag. Vissla blir då fas 1.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Rider för det allra mesta med repgrimma, gör som #1 typ, lita annorlunda i faserna dock.
Fas 1: Andas ut och sänker mig energi nedåt.
Fas 2. Vrider bäckenet framåt och även benen lite framåt.
Fas 3: Ptroo'ar och tar upp ena tygeln.
Fas 4: Drar längs repet två gånger med andra handen och tredje gången håller jag i så huvudet förs åt sidan.
Fast jag erkänner att jag ofta slarvar med sista fasen och drar i båda tyglarna, Men det finns även en anledning till detta, det är för att jag vill att vanligt engelskt skolade ryttare ska kunna rida honom på det sättet. De grundläggande sakerna iaf, som start och stopp.
Ridit ett par gånger på denna häst helt löst, halsring orkar jag inte lära in. Oftast stannar han när jag andas ut annars på ptroo, ett par gånger har han inte brytt sig utan går till utgången och stannar där.. ;)
Belönar honom med havre och vila efter han gjort halt, det har gjort att han lyssnar mycket bättre på mig. :)
Ska börja rida mer utan repgrimman nu då det är väldigt nyttigt för båda honom och mig. Jag ger honom tillit och ett ansvar att lyssna på mig, medan jag tränar på att våga släppa kontrollen och flyta med.
Min häst körs mycket, och därmed tränar jag in röstkommandona väl så att de ska fungera. Det har varit lite si och så med att vara konsekvent med att ptroo betyder halt, ofta har det varit att jag nöjt mig med att han saktat av tills kritt då. Men numera gör jag mitt bästa för att vara konsekvent med att ptroo alltid ska betyda halt, detta har gjort att han lyssnar bra på det även i ridningen. Men kan bli bättre..
Kör honom med bett, oftast rakt, men också tredelat.
Då använder jag också fas-tänket.
Fas 1: Ptroo.
Fas 2: Tar lätt i tömmen och släpper.
Fas 3: Tar hårdare i tömmen och släpper.
Fas 4: Ptroo'ar argt och tar lika hårt i tömmen cosh släpper. Kan även dutta honom försiktigt på rumpan med pisken då för att göra honom uppmärksam på att det sitter nån bakom honom som vill säga nåt. När han inte lyssnar på fas 3 är han nämligen stressad och duttandet på rumpan är bra för att bryta stressen.

Jag har just nu hästar som tvärstoppar och står still så fort man tänker på halt. Men den förre var ganska okänslig när jag fick honom och man fick "dra rejäla tag i bettet" för att han skulle lyssna öht. Jag tränade mycket i skritt, halt - skritt några steg - halt, och halt - ryggning direkt, fram ett par steg, halt -ryggning… osv. Tog kontrollen över alla benlyft i alla riktningar. När vi tränat och var i toppkondition så kunde jag galoppera efter stallkompisen med endast halsring göra halt, se hästen framför försvinna bakom nästa krök, och min häst lyssnade på mig, gjorde inte en antydan till att vilja gå efter.
Sen red jag en period oregelbundet och halvhjärtat pga tidsbrist och sedan var problemen tillbaka. Det krävdes då ridning och träning varje dag en lång period för att komma dit jag var.
Och massor med beröm och eftergift när han gjort rätt. Jag hoppade av, kliade magen och lät honom beta efter ett träningsmoment som gav lyckat resultat.
Men som sagt, ta kontrollen över vilket ben hästen flyttar och kräv halt och ryggning i skritt först innan du kan få stoppet i hastigare gångart.
Och viktigast av allt - var konsekvent. Du kanske gör detta redan men om inte, kanske värt att prova?