Behöver hjälp!
Jag har kört fast med min shettis-valack..
Har haft honom i 3 veckor på söndag (26 december) och nu i en veckas tid har ha börjat att stanna och vägrar att gå frammot..
Han gör det i stallet när jag ska flytta honom till spolspiltan, ute när jag ska gå ut och gå och när jag ska träna i ridhuset..
Har prövat olika metoder, men ingenting funkar förutom när jag läger godis 1m framför honom och pekar på det, men vill ju inet hålla på att lägga godis över allt när jag ska någon stans…
Någon som har något tips eller övning som jag kan göra?
_Kram Evelina
_
Behöver värkligen hjälp
!
_Kram Evelina
_
har du lärt honom touch it ?
det verkar som om han är omotiverad du måste helt enkelt hitta på något, ha ett Mål med varför han ska anstränga sig och gå. Han är en "short horse" går alltså endast en Kort sträcka. Sådana hästar måste ha ett mål, cirklar är något de Inte ser någon mening i.
Så genom att ha små korta mål och berömma (med vila, lite kli, och lite godis) minsta försök. att du ber han ta ett steg, och efter ett tag kanske han lägger om sin vikt som om han var På väg att ta ett steg. Då berömmer du. desto svårare det var för honom att gå, desto Längre blir vilan. när du väl fått han att gå några steg, sätt strategiskt ut någonting, en pall eller en kon, vad som helst som han kan sniffa på. Så pekar du på den och ber han sniffa den. Då kan han få en godis (minska på mängden vart efter han förstått grejen).
Helt enkelt du måste ha små korta mål som gör det VÄRT för honom att gå någonstans. Nu på vintern är det ont om gräs, men lägg ut små hö tussar eller små små havre givor. till en början mycket tätt och vartefter han går frivilligt ökar du avståndet mellan givorna. Det är bra om han inte ser dom, då får du visa din ledarroll genom att leda han till Underbara ställen han inte anade om.
Mitt ena islandssto kan vara omotiverad på att röra sig snabbare än skritt. Men med motivation, från gräs plätt till gräs plätt fick jag till galoppfattningar (själva galoppen är ingenting hon vanligtvis föredrar) från stillastående. man måste se det från hästens poit of view helt enkelt!
hoppas det hjälper!
#2: Tack, det ska jag göra idag! :)
Har gjort såhär några gånger att jag har lagt en godis 1m framför honom och sedan pekat på den och då har han gått fram..
Ska jag fortsätta att göra så?
_Kram Evelina
_
nja både och. först be han att gå som jag skrev och när han anstränger sig det minsta berömmer du. sen kan du ställa fram en kon eller en pall som det ligger en godis på så att det inte bara godis han letar efter utan även nosar på saker. testa dig fram! :)