Vad gör ni med hästarna?
Börjar känna mig lite omotiverad till det mesta just nu även om det för tillfället går riktigt bra med träningen av hästen.
Jag är hela tiden sugen på att köra häst, men är alltid för kallt och då pallar inte mina händer av att köra.
Så skulle behöva lite inspiration till att göra andra saker.
Vad pysslar ni med nu?
Vad har ni för mål och saker ni vill uppnå just nu?
Nån speciell övning ni övar på eller leker ni på allmänt bara?
Så berätta vad ni håller på med nu i vintermörkret! :)

Jag har precis flyttat från drömgården (paddock, ovalbana, ridhus, rundkorall, ridlsinga, sällskap osv) till en hage och en box. Jag vill gärna fortsätta min Parelliresa och ta Level 3 Freestyle, men det är helt omöjligt att öva på det utan ett bar ställe att rida. Mycket tid går åt att fundera på hur jag ska lösa den detaljen. men all denna snö kan man inte dra igång stora projekt.
Under tiden tänkte jag passa på att förbättra relationen med ett vatten projekt. Ställa honom i hage utan vatten och själv ge honom vatten i hink några gånger om dagen. "Spending undemanding time" är också nåt jag vill pröva mig på.
Sen kan man ju ta tag i simuleringslekarna. Ställa hoven på en liten träkloss, simulera att klippa hästen överallt, simulera spruta i halsen, tandläkare, ta tempen osv. Inget av detta är ju ett problem, men jag menar att man tar det en nivå högre, få positive reflexes i alla områden!
Lära hästen att lägga sig ner är också nåt jag vill kunna så småningom.
Sen är Gyllir inte i kondis efter han har vilat sen augusti, så det ska bli kul att börja rida ut lite mera.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag har bara en liten vändplan att träna på. Satsar som Gyllir på L3 freestyle som nr1, så jag har börjat rida med 2 sticks i min lilla vändplan. har 2 koner i mitten, men nr1 är att jag vill att hon ska ta sitt ansvar och gå runt (finns 2 vägar hon kan vilja gå mot, antingen stallet eller hagen) sen gör jag lite figure 8 eller bara en mini cirkel runt en kon.
men just nu när det är så snöigt så tänker jag focusera på de saker som inte kräver så mycket utrymme, mycket friendly game, backing circles med mera..
älskar parelli connect, så fort man inte vet man ska göra så finns en Things To Do lista för ens level, så det är bara ta en och börja leka! :)
är så avundssjuk på din inkörda häst! någon gång ska någon av mina vara inkörd! Min dröm är att kunna köra ut höet till hagen med hjälp av hästar!
men mitt tips, övning som inte kräver mycket space eller gångarter! backa med hjälp av svansen, leda med manen, hakan, örat, frambenet. Finslipa på sådant man lägger åt sidan. Jag fixade "upphoppningen" på ett sto som började gå innan man satt sig ner. Din häst kanske kan bli bättre på att backa in mellan skacklarna eller något annat!
/ Joanna
#1: Undermanding time är väl egentligen det trevligaste med hästar, det som bygger upp relationen. Så det lär ju ge en massa när du börjar träna ordentligt igen. :)
#2: Japp, helt underbart med en inkörd häst. Det är anledningen till varför jag skaffade en travare, rutinerade framför vagn. När jag dessutom hittade en travare som alltid blivit väldigt bra behandlad (lite väl bra ibland..) och trevligt körd så var det perfekt. :)
Tack för träningstipsen, det där med att leda med manen och sånt behövs, även att stå still vid uppsittning.. Fast det är ju så tråkigt.. ;)
Men han är duktig på att backa, tränat senaste tiden endel på att backa emot mig, det fungerar bra nu. Backa mellan skaklarna gör han automatiskt numera.
Det vi tränar dagligen på just nu är att han ska få koll på sin bakdel. Backan in i stallet, upp för backar, över trösklar, in i boxen och sånt. Gjort att han oftast lyfter på fötterna numera, innan backade han rakt in i dörröppningar och snubblade på trösklar.. Nyttigt!
Annars har vi påbörjat en period med fokus på att han ska börja samla sig lite, öppna, sivärts, flytta framdel och en massa sånt. Från marken då. Är riktigt roligt och han börjar förstå vart jag vill komma nu.
Men har fastnat lite och vet inte hur jag ska komma vidare, så min tränare kommer ut till veckan och hjälper mig. Då hoppas jag på att få inspiration igen.
I övrigt försöker jag konditionsträna herrn så ofta vädret tillåter, galoppintervaller och långa travturer står på schemat. Med vagnen då såklart, då kan jag ju sitta och lata mig medan herrn får jobba. :)
Men Joanna, det är bara att påbörja inkörningen så du kan uppnå din dröm. Inte göra den mer komplicerad än vad den är, då går det nog snabbt. :)
okej nytt mål, köra in en häst till nästa vinter! Nu vill jag satsa på L3 och inridningen av vår hingst.
Nu blev jag verkligen pepp när du sa att det bara är att göra det! Körning är så smidigt, framförallt när man har de som frilufts hästar, i alla fall 4 av våra 7 kan lugnt bli inkörda och få lite omväxling för musklena. Egentligen kan alla bli inkörda det skadar inte, men de andra har högre mål..
Vi har tagit hand om en gammal shettlandsdam ganska mycket och hon älskade att bli körd, hon la sig ner eller bockade om någon ville rida. men när vi körde gjorde hon allt för att vara först, och kunde till och med hänga på när vi gallopperade. Men i vilket fall, det var bara sätta på selen, lilla sulkyn och ha med sig en eller till o med 2 handhästar, Eller hundar! sen bara ut o köra.
men jag är lite rädd för att hästen ska göra det den verkligen inte får, typ RBE explodera, vända dra in i skogen vad som helst. shettishen va liten och väldigt erfaren och lugn så jag var inte rädd när jag körde henne. Men den kan nog komma och på minna mig när jag börjar med mina..
Vad kör du med för huvudlag?
Fast hästen kan ju dra iväg när man rider också, visserligen blir det väl oftast inte lika allvarliga skador då som det riskerar att bli med vagn,
Men jag var också rädd för det i början, men ju fler timmar i vagnen, desto säkrare blir jag.
Jag är väldigt feg vid ridning, men i körningen är jag inte rädd längre. :)
Andvänder bett just nu, varierar med tredelat och ett rakt tränsbett. Har testat kört med repgrimma, fungerade sisådär. Testade med remontnosgrimma och ha tömmarna i den, fungerade riktigt bra, men hade bett under och dubbla tömmar ifall det inte skulle fungera.
Har tänkt köra på bettlöst, men efter att ha pratat med folk så känner jag att jag använder bett ett tag till. Ifall herrn blir RB och inte lyssnar har jag inte mycket att sätta emot utan bett, men med bett så har jag trots allt möjlighet att stoppa honom.
Så av säkerhetsskäl blir det bett ett tag till, han har inget emot bett och jag känner att det är onödigt om det skulle ske en olycka jag kunde ha stoppat.
istället för att köra med vagn ''kör'' vi med pulka i skogen. :) man knäpper fast linor i selen och samma i pulkan och har tömmarna som vanligt, jätteroligt för mej och hästen också. hon är inte inkörd

#6 Är du inte rädd för att hon ska trassla in sig i linorna om ngt går fel? Jag vill också ge mig ut, men är lite rädd för linorna:P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 därför tränar man hästen att stå still om den trasslar in sig. Gjorde det med min när han vart unghäst. funkade rätt bra. Idag trassalr han inte in sig längre men OM han gör det så står han still.
Jag gjorde inte som i filmen men funderar seriöst på att träna med Harry på det här sättet ett par gånger, för man kan rädda sig ur många knepiga situationer.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8: Mycket bra att träna på sånt där, men finns väl mindre riskfyllda sätt jag hellre skulla använt mig av.
Tränade med min häst i paddocken häromdagen och blev en situation där han flydde och jag släppte honom av olika anledningar. Han hade långrepet på sig med repgrimman, jag har inte ens reflekterat över att han skulle bli rädd när han trasslar in sig. Utan trampar han på repet eller om det snurrar sig kring hans ben så stannar han. Annars lär han ju lära sig det.. :)
Men fick kommentaren av en i stallet att hon tyckte vivar lite dumma som lät honom springa med repet, tänk om han skulle trassla in sig.
Min herre kliver på eller trasslar in sig i rep dagligen, då lär han sig lösa problemet hur han ska ta sig loss. Hjälper till med mycket i andra situationer också, inte bara gällande rep, att de måste stanna upp, tänka på en lösning, och testa sig fram vad som fungerar. Inte bara reagera utan att tänka till innan.
#7 nej, hon håller sej lugn om linorna hamnar lite krångligt, och så har vi ''tränat'' på banan innan vi åkte ut i skogen för att hon ska vara säker :)