Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 4397 ggr
Busangardens
0

repgrimma & barbacka?

Rida utan skor är en självklarhet att man kan men så har vi resterande utrustning.

Ska man hålla hästen så mycket i NH som möjligt så kan man rida barbacka och använda repgrimma.

Min fråga är nu, kan man skippa sadel och använda repgrimma kontinuerligt?

Zaphix
0

Rida utan skor är ingen självklarhet för alla hästar dock. Hade planer på att ha min häst barfota, men kände att jag inte ville att han skulle gå igenom den relativt långa övergångsfasen det skulle ta innan han skulle klara av att gå barfota utan att ömma. Han är nämligen rätt så sulöm, vilket min hovslagare säger ofta hör till rasen.
Kände också att förutsättningarna inte är de rätta just nu för att det skulle göra nytta med att ha honom barfota.

Jag rider så gott som alltid med repgrimma. Är för mig något jag utbildar min häst i på den nivån vi är, men när vi kommer till att han ska börja samla sig mer så kommer han antagligen få ridas på bett endel. Men repgrimman är såklart fortfarande huvudredskapet för min ridning, då han trivs så bra med att ridas med den.
Har bett ibland nu, sist hade jag det för att vi var med på en dressyrträning för en vanlig icke-NH-instruktör. Har också använt bett ett par gånger när jag velat ha mer koll, när vi ridit ut med andra som gärna har hög fart, eller för att lättare ha koll när herrn vill äta gräs. Men 95% av tiden han rids har han repgrimman, eller inget alls ibland.. :)

Sadel är bra för hästryggen om den är väl inpassad. Fördelar vikten av ryttaren och lägger den på ryggmusklerna istället för ryggraden. Gör dessutom ofta att ryttaren sitter stadigare, därmed balanserar hästen lättare upp ryttaren.

Jag varierar mellan sadel och barbacka. Rider oftast barbacka då jag känner att jag kan inverka mer på hästen. Men ska jag ut och galoppera eller konditionsträna använder jag sadeln, bekvämast så för både hästen och mig.
Har en bomlös sadel, men ska skaffa en bomsadel ochså när jag väl hittar en som passar herrns breda rygg. Känns bäst att kunna variera sig, trevligast för hästryggen kan jag tänka mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Håller med #2, barfota gång inte självklart, men funkar det så är det absolut ett plus.

Rider så gott som alltid med repgrimma. Tränar nu på att gå över från repgrimma till bara halsring. Bett är inget jag använder, men jag skulle vilja. Vi har en del kvar innan min häst kan känna sig bekväm med det dock. Dessutom behöver vi det inte, klarar allt vi gör just nu galant med bara repgrimma.

Rider mest med barbackapad (bara för att inte bli smutsig om rumpan…). Funderar på att köpa en bomlössadel, då jag inte är helt nöjd med bomsadeln jag har just nu. Jag gillar att rida långritter och då kan det vara bra med lite mer än bara en pad, men annars funkar det bra att rida barbacka tycker jag.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

viktoria91
0

Självklart kan du rida barbacka med repgrimma. =)

xcandygirl
0

Jodeklart. Jag red barbacka första gången jag red med repgrmma. (:

viktoria91
0

#4 Gjorde jag med på med grimman i hagen bara sen red vi ut=P

xcandygirl
0

Ja, det är så härligt och spännande på samma gång haha. :D

Jag längtar såååå mkt efter sommaren nu!

CelsiusT
0

Håller helt med #1

Barbacka ridning är inte särskilt snällt och naturligt i längden. Sadeln är till för att fördela trycket och gör att hästen inte blir punktbelastad. Så barbacka är inte bästa alternativet i längden. Med sadel är det hela den långa ryggmuskeln som bär upp, sitter du barbacka så lägger du vikten på bara en punkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Busangardens
0

Tack kära ni för alla svar.Glad
Kan tänka mig också att galoppera och trava barbacka kan vara något svårt ballansmässigt.

Zaphix
0

#8: Beror mycket på hästens gångarter.. Nuvarande häst är inga som helst problem att trava på barbacka, bara sitta där och åka då han har så markbunden trav. Hans galopp är däremot inte lika lätt då den är luftig.
Gamla hästen hade markbunden galopp, hur skön som helst. Medan hans trav var luftig och jättestudsig. Han gick bara att skrita och galoppera på barbacka. :)

Men balansen övar man upp eftersom när man lär sig hur ens hästs gångarter känns, takt och så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Busangardens
0

#9 Ok. Men det är härligt att rida barbacka tycker jag, känns som att man kommer närmare hästen på något sätt. Glad

viktoria91
0

#8 Jag galoperar,travar och tar några småskutt barbacka, har gjort det på en hel del hästar. =) Så visst går det!

Busangardens
0

#11 Nog går det alltid men det är svårare att hålla ballansen då, mer det jag tänkte på. ;)

viktoria91
0

#12 Men frihetskänsla är dte att galopera fram barbacka i skogen när man hoppar elelr på en äng med andra hästar. =)

Kristall
0

Jag rider min sköthäst barbacka med repgrimma för det mesta, bl.a. för att jag rider bättre barbacka, hästen känns bättre, balansen förbättras och dessutom är det så stelt för mig att rida i sadel, får ont i ryggen och knäna varje gång jag rider med sadel..

Iaf så rids han inte helt på det här viset utan ägaren rider honom för det mesta med sadel o träns + bett. Även jag rider honom med bett ibland för omväxlings skull, samt då & då med hack. Tycker omväxling är viktigt och olika huvudlag passar för olika ändamål.

Jag tror iaf inte att en häst tar skada av att ridas barbacka kontinuerligt. Är man orolig för ryggen kan man använda pad t.ex. Men ang punkttryck så är jag inte helt övertygad.. jag menar, hur många sitter spikrakt och blickstilla under ett helt ridpass barbacka? Min sköthäst jobbar mkt bättre med ryggen när jag rider barbacka än med sadel, visst kan det ha en del med min egen ridning att göra men iaf.

Men såklart är det individuellt, vissa hästar funkar bra barbacka och/eller bettlöst, andra inte. Och man ska aldrig gå helt efter vad man läst på nätet! :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

CelsiusT
0

#14 Fast det spelar ingen roll om du sitter still eller inte. Det blir punkttryck iaf. Dina sittben och rumpa täcker inte lika stor del av hästens rygg som bossorna gör, oavsett var på hästen du sitter. Om du titta rpå hur hästens rygg rör sig med en barbackaryttare mot hur den arbetar med en sadel (intressant då ochså att titta på bossor vs blad) så är det stor skillnad och plötsligt förstår man varför man inte ska rida barbacka kontinuerligt (speciellt med lite föreläsning till av kunniga ET och veterinärer).

Sadeln är till för att fördela trycket så att hästen bär upp ryttaren med hela ryggen och med flera muskelgrupper. Det blir inte bättre av att lägga en pad mellan dig och hästen, det gör snarare det värre då det ger mer tryck på tornutskotten istället för att lägga vikten på musklerna.

Kristall
0

#15: hm.. tack för infon! Har inte tänkt på att det blir ett tryck mot ryggraden.

Fast beror det inte lite på hur hästen är musklad/byggd också? T.ex. en häst med bred rygg torde väl klara att bära upp en ryttare barbacka bättre än en häst med smal rygg eller en dåligt musklad häst? Och ryggmuskler kan man ju bygga upp o underhålla utan att rida *med sadel*. Och kanske på det sättet kompensera för eventuell 'skada' som barbackaridningen gör på hästen? Bara en liten tanke. Måste läsa på mer om det här innan jag vågar uttala mig om det nästa gång ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

CelsiusT
0

#16 Jag tror inte det gör så jättemkt hur hästen är musklad/byggd även om det kanske gör endel. Inte med tanke på dom bilder jag sett på hur ryggraden rör sig och blir utsatt.

Ricko
0

Visserligen så rider jag ju typ barbacka 1 gånger om året (ridskola) dock kommer jag få tränna 2-3 hästar i sommar och då ska jag (om jag får) träna upp balansen min för barbacka ridningen.

För just nu är den kass. Skritt går bra men trav, njae. Alltså alltså säger att det ser jätte bra ut i traven men själv känns det som om jag ska åka av vilket minut som helst.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild när jag rider barbacka, visst ser jag spänd ut?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Denna kommentar har tagits bort.