Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 9486 ggr
anyberg
0

Barbackasadel

Jag är så vansinnigt sugen på en sån här: Barbackasadel Horsedream Premium

Någon som har erfarenhet av den eller liknande?

Såg att det är många som göra hemmagjorde varianter också, det är jag också vansinnigt sugen på att prova.

viktoria91
0

Jag har gjoer en egen för något år sedan och den var skön och stabil att rida i. Men man sätter väldigt brett i dne och får lätt väldigt ont i höfterna/ljumskarna.

anyberg
0

#1 Beror det på att man hamnar i en lite onaturlig ställning med benen eller för att man är dålig på att stretcha? Eller en kombination kanske? Vad tror du?

viktoria91
0

#2 Jag är vig och kan få foten bakom nacken utan stretching så det beror det nog inte påFlört Antagligen blir det lite onaturligare ställning och själva barbackasadel är ju inte som en vanlig dä man sitter mer på hästen och sitsen är smalare. Padden gör hästen bredare och man hamnar bredare, skulle jag tro.

anyberg
0

Hmmm ja även om man kan gå ner i split så är det ju inte särskilt bekvämt att sitta så en längre tid :)

viktoria91
0

#4 Nej, jag tror inte det, sen beror dte nog på hur bred hästen är. Min är rätt grov.

anyberg
0

Jo har sett den med men det där med knästöden attraherade mig mer åt den andra :)

viktoria91
0

Ja, man får väl prova sig fram som med det mesta.=)

Gyllir
0

Jag har en sån sadel och den är döskön! Rider i den mycket om jag vill ha lite stöd, men inte sadel (annars har jag barbackapad för det mesta). Den är mjuk och varm och man får bra stöd (om man väljer till både fram och bakpaddar), så man kan även rida bra i den utan stigbyglar.

Har man dålig balans är det ingen hit, stigbyglarna ger en lite "falsk" känsla av trygghet, men om du trampar ner i ena kan den lätt snurra runt (speciellt på liten islänning som min).

Rider gärna i den om jag ska på långritt då det är mycket skönare än sadel och för att man har bra kontakt med hästen och känner varenda rörelse. Har varit värt varenda krona :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Fast stigbyglar är väl kanske inte det bästa att använda med en sån där pad kan jag tänka mig, finns ju ingen kanal för ryggraden och ser ut som det blir ganska mycket punkttryck?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag har lagt en gelpad i min, man kan också använda en special pad med kanaler. Tror dock inte min häst tar skada om jag låter fötterna hänga i stigbyglarna medans vi rider i skogen, en annan sak om man skulle hoppträna… sunt förnuft alltså.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Eller rida lätt!

Men en pad till en bomlös sadel är ju smart isf, men då försvinner kanske barbackakänslan.

Min och Dackes blogg

Birke
0

Har gjort en egen såndär kameldrivarkudde. Asskön, men synd bara att den blev för liten för min rumpa ><

anyberg
0

#13 vad gick materialkostnaden på ungefär? :)

Birke
0

#14 2 vojlokar från öb a 9kr styck, en padd, ett gammalt täcke rullat till "stöd", ett fleecetäcke sönderklippt o skitstark nylontråd. Sen beror det ju på hur fin man vill göra den. Min blev rätt snygg :P

emelie92
0

Jag har en liknande till min medryttarhäst som jag aldrig användt. Han har inte jättemycket muskler och därför är jag rädd att vikten inte fördelas som det gör med en sadel. Vad tycker ni om barbackasadel, fördelas vikten jämt eller kan det vara en alltför påfrestande sak för en häst som inte har så mycket muskler?

Elshira
0

Jag är väldigt sugen på en sådan jag med, men borde det inte fungera relativt bra med stigbyglar om man köper schabrak/vojlock för bomlösa sadlar som har lite paneluppbyggnad? Då borde den väll duga att rida lite lätt i? =)

Hakuna matata!

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17: Om du har bra fäste för stigbyglarna, jag skulle nog gjort så som på bilden. Med breda remmar som går ihop från varsin ände och i mitten ifrån en läder eller stadig nylonplatta. Istället för bara en rem rakt över.

Har ritat en mycket fin bild med min fantastiska ritförmåga. ;)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Och en bomlös sadelpadd förståss.

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Jag har ju en barbackagjord, på den blir det ju punkttryck, kanske fungerar bättre om man hade en bomlös sadelpadd till?

Elshira
0

#18 Precis! Har tyvä endast sett någon med två fästen men det är ju bättre än bara ett. Varför man bara har ett enda feste för stigbyglara tycker jag är helt befängt. De som utformar dem borde väll lämpligen också rida och använda sådana?!

Ja med en bomlös sadelpadd och barbackasadel med bättre fördelning av stigbyglarna så borde det ju inte vara någon särskilld fara att rida lätt. I.af inte om man jämför med att man trots allt sitter mer på ett ställe också.

Hakuna matata!

anyberg
0

Vad tror ni om denna lösningen?

http://blogg.annesofienord.com/?p=30

viktoria91
0

#22 Det blir ju ändå punkttryck över ryggen, visserligen mjukare med padd och allt men det fördelar inte vikten lika bra som en sadel.

Elshira
0

#22 Den ger en riktigt "rutten" stolsits tyvärr. Benen hamnar för långt fram och det blir svårt att hålla balansen (i.af om man inte vill skumpa hästen i ryggen). Har själv provat den, och det var nog det värsta jag varit med om.

Den är nog bara bra om man ska motionsskritta någon häst några enstaka gången och det därmed blir onödigt med sadel.

Hakuna matata!

anyberg
0

#24 japp, håller med om stolsitsen men om man skippar stigbyglarna så kanske knästödet på just den padden gör om det till en rätt skön barbackapad iaf? Ser ut som den är uppbyggd baktill lite grann oxå. Får dra till Hööks och peta lite på den kanske.

Elshira
0

Hakuna matata!

Zaphix
0

Jag hade en sån pad, hade en treefree bomlös sadel förut. Knästöden är rätt små och ingen uppbyggnad bak. Är som en vanlig vojlock men med paneler i och lite teddyfluff på undersidan.

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#27 Attans

anyberg
0

Ooooh coool

Baretek

Elshira
0

#29 Billiga var dom med!

Länk på sadeln 240 $

Det kostar ju för visso lite att frakta från USA (dock inte så mycket), men dollarn är ju ganska så låg så det är ju bara att shoppa loss!

Hakuna matata!

anyberg
0

#30 _The English & Western Baretek Pads are currently out of stock while manufacturing is in progress. We apologize for any inconvenience since this is a very popular product in our offerings. _

Populär!

Birke
0

#30 Billig o billig vettefan… 1571,18 kr är inte i mina mått billigt ;)

Elshira
0

#2 Tja för en sadel som är i mocka och inte bara en platt vojlock med fårskinn på utan fasktiskt lite former så tycker jag det var billigt.

Hakuna matata!

xcandygirl
0

Har provat något liknande. Kom bara ihåg att spänna den ordentligt hahaha Skäms