Elaka hästar
Blev lite påhoppad på buke för att jag sa min åsikt, jag tror inte att det finns elaka hästar, och minst av allt hästar som är födda elaka. Alla hästar har ju temperament, men hästar som uppfattas elaka är osäkra i sig själva pga fel hantering. Det är vad jag tror.
Men så började alla säga att det var fel osv.
Men vad tror ni?
Vad är eran åsikt om detta?
Säg nu bara inte här också att jag har en massa fel osv och att jag är totalt okunnig, för alla har rätt till sin tro och sina åsikter.
Man får ju säga vad man tycker men inga påhopp :P
Men ja, som sagt vad tycker ni? :)
Har inte varit medlem så länge varken här eller på buke men har fått en mer possitiv uppfattning av denna sidan än buke 
Jag vet inte hur man skulle definera elaka hästar, men det finns nog inte.
Däremot kaxiga hästar och hästar som har noll respekt (bits sparkas osv), men det är väll dels att hästar är mer dominanta än andra och att vissa får mer uppfostran än andra. Och en dominant häst + underlägsen ägare lär nog resultera i katastrof (= "elak" häst").
Hakuna matata!

Har aldrig träffat en elak häst. För det skulle innebära att hästen kan göra något elakt med flit. Hästar funkar inte så, de gör bara det som är inlärt eller instinkt. De hästar som upplevs elaka av människor som inte kan läsa hästar, är hästar som är rädda eller dominanta. Det är min åsikt i alla fall.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Håller med dig och er andra. Mycket handlar om hur man personligen definerar elak, och hur man personligen ser på hästar, djur eller maskiner.
Många av de hästar jag misstänker att folk kallar elaka är de typiska ridskolehästarna.
1.Smärta. Om de springer omkring med en hemsk sadel som klämmer skaver och gör ont hela dagarna så är det väll inte så konstigt att de kommer göra allt i sin makt för att inte få på sig den igen..
2. Rädsla. På grund av rädsla, ofta klaustrofobi så kan deras enda sett att överleva vara att försvara sig.
3. Dominans. De hanteras som maskiner utan värdighet och de pratar bara de enda språket de kan, kroppsspråk.
4. Smarta. Samma mönster om och om igen gör att de vet hur de ska ställa hoven eller flytta bakbenet för att få människan att göra mer. En del av de svårtfångade hästarna gör det med flit. Allt detta är egentligen också under dominans.
Bukefalos är ett forum jag inte tål. Påhopp är bara förnamnet.
Såklart det inte finns elaka hästar..
Men allt beror väl på hur man definerar elakhet. Är elakhet de handlingar som utförs så finns det elaka hästar. Men om man däremot definerar elakhet utifrån motiven bakom handlingarna, så finns det inte elaka hästar.
Definerar man det utifrån tankarna bakom handligen finns det heller inte elaka hästar.
Jag tror iofs inte på elekhet hos vare sig hästar eller människor, inte utifrån min defination på elakhet..
Jag anser att det inte finns elaka hästar. Hästar bemöter (både människor och hästar) som dom själva blir bemötta. Hästar som mår bra, lever i balans och blir väl bemötta är snälla och trevliga, är dom elaka är det något av detta som brister. Det är iaf min åsikt. Jag har mött flera otrevliga och elaka hästar, tyvärr. Men i alla dessa fall har jag känt tydligt och klart att hästarna inte mår bra. Sedan har jag även sett sådana hästar komma till bra ägare, dock tar det tid för dessa hästar att rehabiliteras.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Den hästen dom pratade om var en travare hingst vid namn Wall Street Banker. Och tydligen skulle han ha varit "Jätte elak". Och för att man sa sin åsikt så blev det ju direkt en massa andra som reagerade och sa att jag hade fel. Suck på buke.
Elaka hästar finns, men knapast sedan födseln.
Anledningar till att hästar blir elaka som några redan sagt;
- smärta
- dominans
- rädsla
- hög intelligens
och några som inte blivit nämnda:
Fel i hormonerna (kan åtgärdas men inte alltid så lätt för hästen är ju elak…. *suck*)
Tumörer i hjärna/hjärnbalk (och detta i förlänging smärta)
Psykiskt trauma
Finns säkert fler anledningar…. men detta är ju ett par som är jäkligt relevanta. Ingen häst föds elak, som bits och sparkas och är ute efter att skada människor och andra hästar omkring dem så snart de kan stå. Sådant beteende lär de sig senare eller får skador sjukdomar så påverkar dem så de blir farliga och elaka.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 Varför skulle en häst bli elak pga hög intelligens?
hästen lägger öronen bakåt, mest av en händels för den lyssnar efter något. ryttaren backar undan och blir osäker. hästen ser detta.
nästa gång ryttaren kommer i närheten så lägger hästen öronen bakåt för att se om ryttaren backar även denna gången. det gör h*n.
Tredje gången så lägger hästen öronen bakåt direkt och ryttaren backar tidigare än innan.
hästen är smart nog att testa om en sak som hände en gång fungerar även nästa gång. en smart häst som har ont, kan utnyttja det väldigt långt. Har själv en sådan dam i stallet. Hon har sin ägare lindad runt lillfingret, hon är dominant, hon är smart och vet att utnyttja de till sin fördel. Om hon missköter sig tillräckligt mycket när hon ska bli hämtad från hagen så hinner matte inte rida henne. Men hämtar stallägaren in henne från hagen så går hon som ett ljus för stallägarens enda krav på henne är att följa med in.
Mig skulle hon ju ha död på för ett par veckor sedan när hästägaren bad mig om hjälp o få in henne i stallet…. reste sig mot mig, fäkta med framhovarna, kicka med bakbenen och hade sig, bara för att jag bad henne backa och ge mig mitt utrymme och sluta gå på mig när jag ledde henne… När hon väl var i stallet sedan så skakade jg som ett asplöv. Har inte hanterat henne sen dess. Hon övergår min kunskapsnivå.
Hon är farlig för att hon lärt sig att försöka ta över, det gick med matte då kanske det går med andra också. Men hon är inte elak, man kan utan problem gå in i boxen o kela med henne eller gå in i hagen och mysa. Men så fort man ställer krav på henne och det inte passar damen så blir hon farlig/elak/dominant och utnyttjar sin intelligens till max.
Men då är hon ju inte elak pga hög intelligens utan pga att hon har ont, därremot utnyttjar hon sin intelligens. Lät så konstigt att hästar kan vara elaka för att dom har ont eller för att dom är så intelligenta. Som om intelligens skulle medföra elakhet =)
#11 jag kan inte säga mer än att hästen ifråga är genomgången av vetrinär, massör, kiropraktor osv osv, sadlar är utprovade, utrustnign avpassat, tänder fixade regelbundet, så hon är frisk som en nötkärna från flera instanser, ingen smärta eller annat när jag kännt igenom henne heller.
Sätter man press på henne så blir hon "farlig" i större eller mindre utsträckning. JAG tänker inte hantera henne mer än nödvändigt iaf.
#12 Sorry, blandade ihop inläggen, du skrev aldrig att hon hade ont ser jag nu. Men jag köper inte att en häst är elak för att den är inteligent, jag menar, varför skulle hästen vilja vara elak? Det måste finnas en orsak, inteligens är ingen orsak till att vilja vara elak. Varför skulle hästen bli förstärkt i sitt beteende när ägaren backar då hästen vinklar öronen bakåt? Den grejen har dessutom inget med inteligens att göra utan om att bli förstärkt i sitt beteende och om hästen blir förstärkt av att ägaren backar när den lägger öronen bakåt så kommer vilken häst som helst att göra det igen, oavsett inteligensnivå.
Jag tror inte det är pga inteligensen den blir elak, därremot kan den använda sin inteligens för att utöva "elaka" beteenden.

"Fínns inga problemhästar, bara problemmänniskor".
Ni ifrågasätter inte att inlägg #4 skriver att hästar är smarta, men att jag istället formulerar det som intelligens?
#14 I like :)

#15 Håller med . Hästar är smarta/intellegenta. De är de som är ovanför snittet som råkar illa ut - pga de människor inte klarar av eller förstår sig på dom.
#15 Jag har inte läst #4. Jag hade svårt att förstå hur du resonerade i ditt inlägg och sedan svarade jag med att jag inte köper det.
#17 Fast det beror ju inte på inteligensen att dom lägger sig till med dåliga beteenden. Det beror ju på hur den blir bemött.

#18 Har inte påstått annat.
Vad menar ni med elak när ni skriver "elak häst"?
Vad är ett elakt beteende? Vad gör att ni klassar hästen elak?
Förstår inte riktigt..
Jag hoppade in i en diskussion på buke om Wall Street Banker, där fick jag se att många skrev "Den hästen är otrolig elak, den biter folk i knävecket och fäller människan för att sedan attackera", "hästen har oberäkneligt humör", "någon har hamnat i rullstol pga den hästen, någon har blivit av med några fingrar". "Skulle hästen få chansen skulle den inte tveka att döda varje människa runt om kring" osv. Och tydligen ska detta ha gått vidare till hans avkommor som redan efter bara någon vecka ska ha börjat attackera människor.

#20 "Eleakhet" är djur som utan anledning ATTACKERAR utan anledning, men jag tror att hästar som är har det bra och stimuleras inte beter sig så. Ngt måste vara fel om djur ser människan somett hot som måsteb attackeras, och då ligger felet på ngt vis hos människan.
#21: Fast temperament nedärvs ju, och en häst kan ju ha mer eller mindre lätt för att ta till aggressiva beteenden. Sedan att männisdkan inte ser faserna hästen ger innan det bits är ju en annan sak..
Men "instabilt" temperament verkar nedärvas.
Jag skulle aldrig skaffa en avkomma från Tap In t. ex. Även om han har fått trevliga avkommor verkar motsatsen vara det vanligaste.
Det jag menade när jag skrev att Smarta hästar kan utföra "elaka" beteenden är precis vad LinaN försöker säga. Kom bara inte på ordet intelligens när jag skrev det.
Det är inte alla hästar som kommer att medvetet lära sig människornas mönster och försöka att utnyttja det till sin fördel. De hästar som är mer skeptiska, inte så bekväma eller rent av rädda kommer inte att medvetet göra om något beteende.
Ett bra exempel. Ett sto vi köpte "hon hade lärt sig" att bocka av folk. Det började som vi hade hört att hon vid ridning varit lite spänd, men efter ett tag ville ägaren(utbildad C tränare på strömsholm) ändå rida ut. När de var ute tror jag det var en älg som kom fram stoet, Glodis, blev rädd hopade till och ryttaren ramlade av. Skulle hoppa upp igen, då bockade hon, likaså 3de gången.
De försökte med allt möjligt med kunde inte "fixa" henne. Så hon såldes som avelssto. Vi köpte henne åkte till tandläkaren, drog ut en vargtand som gjorde henne "omogen för bett". Tränaren hade ALDRIG testat eller ens börjat med bettlöst. Tur för oss…
Så jag red in henne igen, gick riktigt bra tills vi en dag red i ridhuset och en duva flög förbi, hon hoppa jag hamnade på halsen hon började bocka. Så vi var tillbaka på ruta ett. Då hitta vi Parelli. Vi jobbade otroligt mycket med friendly game och efter några månaders massförberedelse från vår sida kunde Parelli instruktören komma ner och rida henne. Bockade aldrig.
Glodis är enligt Horsenality kartan en Right brain Introvert. Dessa hästar är helt enkelt för rädda för att med inteligens göra något. För hade hon Lärt in sig bockningarna hade de suttit kvar även senare och inte försvunnit så lätt. Nu kommer de endast när hon "exploderar". Hon började bocka på grund av smärtan, men, den kopplades sedan till saker och människor i zon 3, alltså ryggen.
Det blev ett sidospår, men det jag försöker säga är att hästar med hög intelligens kan komma på Andra sett att vara dominanta på. De kanske har lärt sig att det lönar sig inte att lägga öronen bakåt eller försöka bita. Men det kan löna sig att när någon står och borstar svansen flyta rumpan så personen trycks in i väggen eller tror att den kommer tryckas in, och istället går ut ur spiltan. Eller bara inte fatta galopp förrän ryttaren ber om det för 5 gången. Eller helt enkelt springa iväg när någon kommer med en grimma.
Det jag menar med att jag inte köper att man kan säga att elakhet beror på inteligensen är att jag tror inte på att en inteligent häst har lättare att vilja bli elak än en ointeligent häst. Det är inte pga hög inteligensnivå hästen BLIR elak, det är pga andra orsaker. Därremot kan jag hålla med om att en inteligent häst som blir elak kan vara väldigt mkt jobbigare och svårare att hantera då den använder sin inteligens för att "komma åt" att vara elak.
Men jag har väldigt svårt att köpa att ni skriver att hög inteligens är en orsak till att hästen blir elak.
Min kompis häst är väldigt inteligent och har inte försökt bli elak. Han använder också sin inteligens, men till andra saker eftersom han inte har någon orsak att vara elak. Han skulle heller aldrig få för sig att vara elak.
Jo precis. Ush allting kan tolkas så olika. Jag håller med, hög intelligens är inte en orsak, utan precis som du säger att det beror på hur de behandlas. Men de intelligent är de som först kommer att klura ut något, ifall de vill/behöver det.
#26 Javisst. Även om både den ointeligenta och den inteligenta har lika lätt/svårt för att vilja bli elak så kommer den inteligenta kunna utnyttja sin inteliigens och både uttrycka sig kanske mer elakt och dessutom lättare hittar kryphålen.
Men jag tycker det är viktigt att man inte blandar ihop detta, så folk inte får för sig att intelligenta hästar är elaka eller liknande.
finns absolut inte elaka hästar bara fe luppfostrade hästar eller räspektlösa hästar osäkra häster mm
Men dock kanske de finns elaka hästar min sköthäst va inte gätte snäll de va mer att han va misförståd mm. Men nu är han ju gätte snäll och så. Men de finns dem som fortfarande är rädda och då kan han köra lite med dem. De är han nog för att va elak(eller så värkar de). De är min mening av elak, Fast jag tror han vil mesta va ifred han förköker va tålmodig men ibland brister de. Kan tänka mig varför ,han är gammal och tröt och inte få va ifred kan inte va kul orkar inte gå som han gör. Så då kör han på. Nu när jag tänker äfter kanske han inte leker elak utan bara är en tröt häst som inte tycker de är något kul. Som vill va ifred. och kör lite triks när han kan. Och känner när han kan passa på at säga ifrån?
Eller vad tror ni ?
#24 Intressant läsning! :)
Min New Forest är ju hagens högsta rang (vi kallar henne stallets hitler höhö (y) ) och många tror ju att hon är elak bara för det. Hon kan vara ganska elak mot de andra hästarna, men det är inte så att hon bara går fram och kickar till nån då och då, utan det är mer om någon kommer för nära såklart, hon är lit eav en ensamvarg och det kan ta år innan hon släpper in någon haghäst i sitt liv. Men ja, jag blir riktigt arg när folk tjatar på mig att "Håll dig borta från den och den hästen" när jag rider i paddocken. Min mamma är en sån padda och hon gör mig vansinnig! "Jag vet" brukar jag ju oftast ryta tillbaks och får ett "jamen ifall att." tillbaka. Gör mig galen lixom. De förstår inte att hästen inte käkar upp alla hästar som kommer närmre än två meter lixom.
Hon blev ju oftast kallad "monster" och "hästjävel" av mina kusiner när de red i samma stall som mig och jag ville bara strypa dom. I början brukar jag bli riktigt arg när folk hackar på mig och kan fälla fula kommentarer, men senare brukar jag kunna tänka logiskt.
Hästar är alltså inte agressiva om de absolut inte måste. Det är oftast deras sista utväg.
helt onödigt skriven text med det är så jag tror, tycker och tänker (: