Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1266 ggr
mco92
0

känna igen..

Tror ni att hästar känner igen en?

För 5 år sedan när jag bodde i vänersborg red jag en ponny i ungefär ett år.. Red honom inte speciellt intensivt eftersom han var min första sköthäst och jag kunde inte mycket alls. Men ändå fick han en stooor plats i mitt hjärta som första ponnykärleken.

Efter 1 år såldes han.

Nya ägaren hade honom i de senaste 4 åren och nu har vi återförenats igen. Jag fick honom på foder för ca 3 veckor sen och går allt bra blir det ev köp. Känns jätte kul!

MEN, så undrar jag. Tror ni att han känner igen mig??

Har ett exempel som att första gången jag red honom sen jag fick honom, så började han testa mig med en gång med att stanna, göra någon slags piruett o vända hemåt. Och det var exakt så han gjorde under mitt skötar-år fast först efter ett halvår, och då klarade jag det inte bra, utan blev rädd istället, vilket han såklart förstod och gjorde det ännu värre.

Tror du att det hänger ihop med att han känner igen mig? Han testar mig fortfarande men har nu börjat förstå astt det är jag som bestämmer.

jackiejohn
0

Det sägs ju att "dom aldrig glömmer" tror det är sant kan bara se på min ponny när hans f.d. ägare kommer och hälsar på hon hade inte träffat honom på nästan 3år så nu kom hon och ropa på honom och han lystra direkt och kom och var riktigt kelig så han kände igen henen trots att de gått nästab 3år Glad

mco92
0

Okej :)

Samma här! Har hälsat på honom 3 ggr under de 4 åren.. det konstiga är att det är för mig som känslorna har bubblat fram som bare den så jag har storlipat när jag är med honom och inser hur mkt jag har saknat honom :)

Och dem gångerna har han varit extra gosig..

xcandygirl
0

Jag läste om en artickel någonstans om när de experimenterade med hästarnas minne. De gjorde så att de hade två stycken datorer där de visade bilder och lät en av de två hästarna de provade på undersöka det. Efter ett tag släpptes en liten kodisbit ut under en av bilderna och de fortsatte likadant med nästa två bilder som ploppade upp. De gjorde exakt samma sak med båda hästarna efter varandra i 3 månader har jag för mig att det var. Snart viste ju hästarna utantill var godisbiten skulle komma från.

Det var länge sedan jag läste denhär artickeln

Tror det var sju eller tio år senare testade de samma sak en gång med hästarna och de hade båda kommit ihåg var de flesta av bilderna de skulle få godis.

Lite förvirrat lät det, men det var länge sen jag läste dethär så ja.. :/