Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 4913 ggr
candyxen
1

Stegring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tränat min häst i trick länge och hon kan ett par skrapa, buga och lite på spansk skritt. Nu är det så att jag vgärna skulle vilja leka fram lite stegring så man kan kräva lite samlande senare och kanske försöka få det till levade. Men frågan är några tips hur man ska börja? Och nej jag vill inte ha några kommentarer om att det är farligt jag vet riskerna och har själv ridit många hästar med stegrings "problem". Men ofta börjar det av att hästen inte nes lärt sig det från början. men om man börjar logiskt och lugn och även lyssnar till hästens kroppsrörelser så kan det bli rätt och såklart ska man lägga ett bra kommando på det. Men en bra lek att börja det med?

Elinormaggan
0

Vet många som lekt fram det genom att byta varv :)

Bifogar en bild på min shettis :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Zaphix
0

Targetträna in det med klicker.

Klicka in att hästen ska sätta nosen på nåt, typ en påse på en pinne och sedan höjer du pinnen högre och högre upp tills hästen måste stegra för att nudda den med nosen.

Ta det steg för steg helt enkelt.

Sedan sätter du dit ett kommando för stegringen och sedan ta bort targeten.

Bör vara säkraste sättet för att träna in stegra. Sätter inte fokus på stegringen i sig då, blir inte en dominant handling på samma sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

candyxen
0

Tack så mycket för de smarta tipsen ;)

CelsiusT
0

#2 Är ett bra tips. Annars så kan man ju alltid föregå med gott exempel =) Hästar är flockdjur och vill gärna härma. Så stå och hoppa på stället, efter ett tag kommer lite släng med huvudet - beröm och belöna. Fortsätt så tills hästen själv börjar hoppa med frambenen. Krävs lite styrka så träna under en lite längre period så kommer det snart. Hästar som själva gillar att stegra hakar ofta snabbt på denna övningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JoannaNi
0

Target training var bra tips. David Lichman sa dock att nosen är ett vapen, det vapet kan vilja äta upp saken du vill att hästen ska nudda. Träna benet istället. Så har jag lärt mina spansk skritt.

Annars kan du gå den akademiska trappan och när din häst är tillräckligt stark för piaffen så kan man börja med levaden. Piaffen var och är inom det akademiska en föreberedelse till levad. http://hem.fyristorg.com/ridkonst/sidor/trappan/utbildningstrappan.htm

bifogar en bild på en levad vid hand.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zaphix
0

#5: Fick faktiskt idén från Lichman-clinicen jag var fotfolk på i somras. :)

Men jag targettränar min häst med nosen av andra skäl än stegring (smidigt med att ha en target på sticken, använder en plastpåse, om man ska stretcha hästen, öva på att sträcka ut överlinjen i rörelse och en massa annat) och då kan man ju bara höja targeten till stegring.

Spansk skritt dröjer det lång tid innan jag ens funderar på att lära min häst. Har en kallblodstravare, och som min hovslagare så vackert uttryckte det "krafs på stallgången är nåt man får på köpet när man skaffar en kallblodstravare".. Och han krafsar nu bara lite, inget jag vill uppmuntra på nåt sätt, onödigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

candyxen
0

Tack för alla bra tips! ska nu hitta ett som passar mig och lilla pållen :) Jag har börjat hoppa på stället när jag kalla rin i trav och hon har börjat lyft amen hon känner nog sig lite fundersam hon förstår nog inte riktigt att jag vill att hon ska göra en dominant sak med mig. Det är en väldigt mark fast häst jag har. :)

CelsiusT
0

#7 Om man ska föregå med gott exempel som jag skrev om är det väldigt smart att göra det på ett sätt som visar tydligt för hästen att man är tillsammans med den. Hästar är flyktdjur som lever i flock och är beroende av att härma och vara påväg till samma mål. När man står vänd i samma färdrikning som hästen visar man att man är tillsammans och att det man gör är värt att härma.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elinormaggan
0

Tänk på att aldrig backa undan för hästen när den stegrar för då lär sig den att du flyttar på dig och kan använda det vid andra tillfällen…..

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/