Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2679 ggr
EwaAngantyr
0

Vad gör ni med era föl??

Ni som har föl, vad gör ni med dem nu??
Själv har jag två föl och snart två till…  Övar ni på något speciellt??

I Parellis program finns väldigt lite om fölhantering.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tränar mkt daglig hantering, leda fram och tillbaka, går små promenader, tränar på att stå på stall gången, bli rycktad, kratsa hovar, typ "friendly game" vi ser till att vi får ta överrallt utan att det stör dom, går över presseningar på väg till hagen, genar genom vatten pölar, låter dom hälsa på skumma grejer, går runt startade bilar så de får höra ljudet, lämnar dom i hagen när mamma går iväg, låtit dom ha schabrak/vojlock på ryggen m.m.
Väldigt mkt saker som delas i små små bitar och tränas nästan i automatik som de bör känna till som vuxna:) När de var ännu mindre fick de även gå på promenader brevid mamma i skogen, sandbanken, nere vid sjön, förbi hagar med andra hästar m.m.

(Kan väll lägga till att jag inte jobbar parelli)

JoannaNi
0

Vår hingst föddes 2007, precis då vi börjat med Parelli. Han gick länge med sin mamma, men jag gjorde de 3 första lekarna i hagen. Så har jag bara byggt på det, men han kunde Level 1 innan han fyllde 2 och åkte på hingstbete.

Jag skulle vilja se en liten "från föl till häst" plan av Pat. Han har instruktörer som jobbar med föl/ unghästar på Atwood ranch, det är ett helt program som jag för tillfället glömt namnet på. Jag skulle gärna vilja se det, vad och när de lär in vissa saker. Vid vilken ålder ligger Pats hästar på Level 4?

Det kanske vore en önskan att maila parelli. Ju fler destu bättre.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på ungefär likadant. Leder, borstar, introducerar dem till konstiga saker. David L är ju femstjärnig instuktör och har inte behörig att lära ut fölhantering.

JoannaNi
0

De som jobbar med Pats unghästprogram är inte ens 5 stjärninga, de gör sitt intershi som det, så de jobbar på 3-5 stjärnan då. Jag undrar ens om Parelli skrivit något mer offentligt angående unghästar och inridning. Har hört förut att man inte bör rida in el hålla på med hingstar förrän man är eller har passerat L3.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se