Dissar NH *suck*
Kan folk skaffa sig ett liv och mer fakta och erfarenhet innan dem dissar NH? Nu är det en till blogg som har dissat..
Förstår inte varför folk ska dissa, har ni någon aning om varför? För att de själva aldrig skulle kunna uppnå vissa saker med sin häst?
Besök gärna min blogg.
Äh, jag dissar en massa saker jag inte har nån insikt i.
Inget att bry sig i, låt folk göra som de vill. Vill de inte gå NH'ns upplysta väg, så får de väl skylla sig själv. ;)
Håller med #1
Dessutom är NH ett så stort begrepp och innebär miljarder olika saker beroende på vem man pratar med.
håller med. det är bara de själva som förlorar på det. jag har hittat en otroligt bra forskning angående vilket sätt som är bäst att rida in hästar på. skrev sammanfattningen i min blogg http://vildhast.blogg.se/2010/november/forskning-pa-skillnaden-mellan-traningsmetode.html
som sagt de är de själva som förlorar på det. men varför de dissar det är för att det är "nytt" och ovanligt. det är inte många som vågar sig ut ur sin comfort zone.
#3 Tycker även den forskningen ger en förklaring till varför många anser att NH är onödigt, de når ju samma resultat med "vanlig" träning. Om det synliga resultatet är detsamma så finns det ju ingen anledning att ändra sig och lämna sin comfort zone. :)
Mycket bra att det nu finns (om än liten) forskning som bevisar att det finns "osynliga" skillnader!
Säger nog som du. Dom dissar för att dom antagligen uppnå vissa saker med sin häst, dom vet antagligen egentligen inte vad NH är för något.
Jag själv skulle aldrig dissa NH för denna livsstil är det som bygger upp förtroendet och samarbetet mellan mig och min häst.
jag tycker det är otroligt synd att detta inte kommer ut i hästmedia!
Min mor kom med ett bra argument igår. Angående alla dödsfall som skett den närmaste tiden, och i tidningarna kan man läsa "hästar är som människor, oförutsägbara". Men redan där tillbaka till forskningen som visade att NH tränade hästar var mindre rädda och stressade. Är inte det en SÄKERHETSRISK att då träna hästar med metoder som höjer deras adrenalin? Som de själva säger, det är stora "oförutsägbara" djur.
#7 Också tänkt på det.
En sju-årig flicka dör trots hjälm, ridväst och ledare som håller i hästen. Tycker inte bara synd om flickan utan om ledaren som säkert mår fruktansvärt dåligt av att hon/han inte kunde stoppa hästen i tid.
Tycker mycket synd om ledaren. Men jag funderar. Det gör ondare att bli slagen med ett järnrör än med en näve. Skrev ett inlägg om det på ridsport.ifokus. rent fysikaliskt blir det en större kraft.
Det är oacceptabelt. Jag undrar om man kanske bör funderar på om årstiden spelar roll.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article8190093.ab
det händer även proffsen.
Hehe.. jag "dissar" NH =) Jag är väl insatt och hållit på med NH under många år. Men så kom jag plötsligt till insikt om inlärningspsykologi och ändrade mitt förhållningssätt till djuren (både hästar och andra djur och männikor i min omgivning). Jag ska inte påstå att det är enorm skillnad på mitt sätt att umgås med hästar gentemot NH-tänkets sätt. Men det finns en hel del grundläggande skillnader som gör att jag absolut inte på något villkor kan tänka mig att kalla min hästhållning för NH. Det finns en hel del människor som klassar mitt tänk till NH (både NH-utövare och icke) men jag kan verkligen inte hålla med och jag tror att den klassningen beror på okunnighet. Jag vill gärna göra en tydlig gräns då jag anser att det ena inte har med det andra att göra, bara för att resultatet många gånger är samma i slutenden.
Det hjälper inte vad folk än säger, men jag kommer inte att gå tillbaka till NH.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#14 berätta mer om insikten om inlärningspsykologin! Om det går att sammanfatta. Låter väldigt intressant!
När det gäller "dissning" hit å dit…det är inte intressant, eller viktigt, alls.
Nya insikter, nya förhållningssätt och erfarenheter däremot, mycket intressant! :)
Vad som är NH är inte heller intressant för den delen, hästkommunikation, sunt förnuft, bonnavett, naturligt, onaturligt…man kan kalla det vad man vill. Det är egentligen erfarenheterna man vill berätta och höra om i slutändan.

#14 Vill också veta mer om "ditt" sätt :)
Känner att det verkligen inte är något man drar lite kort i ett inlägg på iFokus. Speciellt eftersom det inte är "ett sätt" utan bygger på en grund av kunskap inom psykologi, hjärnans fuktion, läran om inlärning hos levande organismer (från bakterie till späckhuggare och vidare), flockfunktion/dynamik, osv osv.
Allt vi stöter på genom livet påverkar oss på ett eller annat sätt. Jag önskar att jag kunde dela med mig av allt jag upplevt, under utbildningar och möten med människor (och djur) och livet i allmänhet och jag försöker så gott jag kan genom kurser, seminarier och föreläsningar. Jag önskar att jag kunde ge er min bild av världen genom ett inlägg på iFokus men det är svårt.
Det finns ingen teori eller liknande att hitta på nätet?
#19 Det finns hur mkt teori och praktik som helst att hitta på nätet om inlärning, flockdynamik, pykologi osv.

#18 Försök gärna i ett eget inlägg :) Kunskap är till för att spridas vidare.